Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Dveře jsem zavřel, říká poslední nastupující do vlaku, z něhož vypadlo dítě

  • 106
Olomoucký okresní soud se na dalším jednání zabývá předloňskou tragédií, při níž z jedoucího vlaku vypadla dvouletá dívka a smrtelně se zranila. Mezi svědky předstoupil i muž, který osudnými dveřmi nastupoval jako poslední těsně před odjezdem soupravy. Podle vyšetřovatelů zůstaly nedovřené, muž to však odmítl.

„Myslím, že jsem ten cestující, který nastupoval jako poslední. Vlak se poté rozjel zhruba po půl minutě. Dveře byly při mém nástupu zřejmě už zavřené a po nástupu jsem je za sebou zavřel. Bylo slyšet klasické bouchnutí dveří. Ohlídl jsem se, jestli jsou zavřené a jevilo se mi to tak,“ uvedl cestující.

Dále vypověděl, že po nástupu zůstal stát u záchodů sousedního vagónu, na chodbičce totiž stáli další lidé. Zhruba po deseti minutách zamířila na toaletu žena s dětmi, spatřil je přes spojovací dveře. Zaregistroval ji však pořádně až ve chvíli, kdy začala křičet.

Poslední cestující vyběhl podle kamerových záznamů z podchodu těsně před odjezdem vlaku a nastoupil osudnými dveřmi do třetího vagonu. Podle žalobce měly průvodčí a vlakvedoucí po jeho nástupu zkontrolovat řádné uzavření dveří, což se nestalo. Jsou proto obžalovány z usmrcení z nedbalosti, za což jim hrozí až šest let vězení. Obě pochybení odmítají.

U soudu už dříve zaznělo, že samotný cestující žádné předpisy neporušil. I kdyby totiž nastoupil až po „odmávnutí“ a tedy signálu k odjezdu, což se však zřejmě nestalo, nástup a výstup je zakázán pouze v případě jedoucí soupravy. Dokud se na nádraží či v zastávce vlak nerozjede, nejde formálně o prohřešek.

„Cestující nastoupil do dveří, které poté byly nedostatečně zavřené. Obě pracovnice byly v tu dobu na peróně, ty dveře už pak nebyly zkontrolovány. Několik desítek vteřin poté vlak odjel,“ shrnul žalobce Jaroslav Rašendorfer.

České dráhy se už loni s rodinou mimosoudně vyrovnaly

Podle obžaloby ženy v červenci 2016 na olomouckém nádraží kvůli tomu, že dveře zkontrolovaly pouze na dálku pohledem, přehlédly jejich špatné uzavření.

Následně je pak mechanismus zabraňující otevření za jízdy neuzamkl, a poté co vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu dveře otevřel. A to právě ve chvíli, kdy u nich stála dvouletá dívka, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři.

U soudu dříve vystoupili i svědci, podle kterých dítě dveřmi nevypadlo, situaci ovšem přímo neviděli. Na stranu obžalovaných zaměstnankyň Českých drah se nicméně postavil například vrchní inspektor Správy železniční dopravní cesty, podle kterého předpisy neporušily a ty jim navíc nařizují něco, co v praxi nelze plnit.

„Personál nemá šanci spolehlivě zjistit, zda jsou dveře opravdu uzavřeny. Na vzdálenost větší než zhruba čtyři metry uvidí pouze zcela otevřené dveře. Přitom má na starosti několik vagonů. Současně je prakticky nemožné kontrolovat každé dveře, protože jakmile se od nich vzdálí, nemá jistotu, že s nimi někdo mezitím nemanipuloval třeba zevnitř,“ nastínil.

Opakování podobné tragédie má podle Českých drah, které se už loni s rodinou mimosoudně vyrovnaly a kromě přijetí odpovědnosti jí zaplatily odškodné, zabránit zvýšená kontrola dveří a především světelná signalizace potvrzující správné uzavření.

Díky tomu cestující i vlakový personál ve starých vagonech, kterých dopravce stále provozuje několik stovek, na první pohled poznají, zda dveře nejsou skrytou smrtící pastí. Instalována je podle drah už na více než pěti stovkách vozů a během letošního roku by ji měly dostat i zbývající zhruba dvě stovky.

Jak vypadalo podle vyšetřovatelů otevření dveří vlaku, kterými dítě vypadlo:

23. února 2017

,