Po cestě mají řidiči možnost volby. Pokud zvolí kratší variantu, bude se z náklaďáků prášit v Dolním Újezdě a Veselíčku.
Přitom právě Veselíčko je vesnicí, odkud se kámen na stavbu D1 už také vozí, přestože místní proti obnovení těžby ve zdejším kamenolomu protestovali. Další auta s kamením starosta Tomáš Šulák v obci nechce.
„Magistrát města Přerova nás podruhé během roku významně podrazil. Poprvé bez vědomí obce pustil do místního kamenolomu nákladní auta a těžební techniku, i když věděl, že se těžbě bráníme. Nyní povolil zákaz průjezdu nákladních aut z lomu přes Výkleky,“ zlobí se.
Veselíčko podle něj nemá nic proti pomoci Výklekům, vadí mu však, že magistrát neřešil návazné silnice. „Jeho rozhodnutí přivede nákladní auta do Veselíčka, které nebylo informováno ani se nemohlo bránit,“ dodal starosta.
Veselíčko leží těsně u hranice přerovského a lipnického správního obvodu, právě proto obec často naráží na to, že s ní přerovský magistrát záležitosti neřeší – nic ho k tomu totiž nenutí. Kvůli povolení vjezdu do kamenolomu se obec obrátila i na soud.
„Nový krok přerovského magistrátu, který je procesně úplně stejně špatný, vnímá obec už jako schválnost,“ podotkl Šulák.
Nemůžeme zakázat průjezd všude, brání se úřad
Vedoucí odboru dopravy přerovského magistrátu Jitka Kočicová argumentuje, že nové značení platí jen na přechodnou dobu, tedy do dokončení dálnice D1.
„Touto stavbou jsou negativně dotčeny všechny přilehlé obce, nejen Výkleky či Veselíčko, a nelze všude zakázat průjezd těžkých vozidel, bez kterých se stavba neobejde,“ uvedla.
Dopravní omezení ve Výklekách je podle ní namístě. „Bylo odůvodněno zvýšeným provozem v souvislosti se stavbou a šetřením Krajské hygienické stanice Olomouc, nikoliv domněnkami. Mohlo být stanoveno za předpokladu, že je zajištěn výjezd z lomu jiným směrem a na vhodnou komunikaci,“ řekla.
Protože se nejedná o objížďku, nemůže úřad vytyčit náhradní trasu. Řidiči by podle Kočicové měli využívat hlavně silnici II/437 a pak před Trnávkou odbočit na rozestavěnou dálnici, nebo mohou jet až do Lipníku nad Bečvou a na stavbu se dostávat po silnici první třídy ve směru na Přerov.
Nic jim ale nebrání jet i tam, kde to dosud lze – tedy i přes Veselíčko.
Právě proto už starostové Veselíčka a Dolního Újezdu požádali stavební úřad v Lipníku nad Bečvou o povolení umístit v Dolním Újezdě značky, které by zakázaly průjezd aut nad 12 tun přes obě obce.
Na opravu zničené cesty nikdy nebudeme mít peníze, říká starosta
Veselíčko navíc vyzvalo Správu silnic Olomouckého kraje, aby si převzala cestu, po níž budou náklaďáky jezdit.
„Právě správa silnic výklecký zákaz prosadila. Silnice přes Dolní Újezd a Veselíčko není v plánu oprav po výstavbě D1. Nikdy nebudeme mít tolik peněz, abychom zničenou cestu opravili,“ vysvětlil Šulák.
Ředitel správy silnic Petr Foltýnek se chce vyjádřit až poté, co se s případem seznámí blíž. „Starosta Veselíčka poslal asi tři žádosti, a protože i já jsem se na to díval nevěřícně, mám s ním v pondělí jednání,“ řekl.
Obavy sousedních obcí mrzí i starostu Výklek Romana Zapletala, který jinak zákaz průjezdu svou vesnicí slaví jako velký úspěch.
„Usilovali jsme o něj rok a půl. Od začátku jsem ale tvrdil, že se to musí řešit tak, aby auta nejezdila přes Dolní Újezd a Veselíčko,“ říká.
V podstatě nás podvedli, říká starosta Výklek
Náklaďáky podle něj měly už od začátku těžby mířit až do Lipníku. Byla to jedna z podmínek obce, když se projednávalo rozšíření dobývacího prostoru ve výkleckém lomu.
„Úřady s tím souhlasily, ale všechno dopadlo úplně jinak, protože správa silnic podepsala smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic a vytyčila cestu přes Výkleky. V podstatě nás podvedli,“ vzpomněl Zapletal.
Realita je dnes taková, že přes Výkleky jezdí denně až 180 těžkých nákladních aut. „Nejhorší je hluk a prašnost. Jak se náklad třepe, zůstává prach u nás v obci,“ popsal starosta.
Obec dlouho na úřadech nic nezmohla. „Psal jsem na ministerstvo dopravy, životního prostředí, krajský úřad i hygienu. Nikdo nic nechtěl řešit. Až policie a hlavně vedoucí dopravy na přerovském magistrátu nám pomohli,“ řekl.
Na úlevu ve Výklekách zatím stále čekají. Schválené zákazové značky se totiž teprve vyrábějí.