Stavba nové olomoucké tramvajové tratě u obchodní Galerie Šantovka.

Stavba nové olomoucké tramvajové tratě u obchodní Galerie Šantovka. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Stavba tramvajové tratě přiškrtí olomoucké dopravní tepny a zpozdí MHD

  • 1
Uzavírky na dvou klíčových tepnách Velkomoravská a třída 17. listopadu nedaleko centra Olomouce a také změny spojené se zpožděním místních autobusů a tramvají. To je dopravní předpověď pro krajské město na následující čtyři měsíce. Důvodem je stavba tramvajové trati na Nové Sady, dělníci ji mimo jiné budou napojovat na již existující koleje.

Předehra pro blížící se zkoušku nervů olomouckých řidičů začala pondělkem, kdy museli začít řidiči ve Velkomoravské ulici jezdit zúženými pruhy. Zvyknout si na ně musí až do 30. června. A vypořádat se budou muset také se zkrácením odbočovacího pruhu před křižovatkou s Rooseveltovou ulicí.

"V termínech, kdy se budou přímo přes silnici ve Velkomoravské stavět koleje, zde bude doprava postupně svedena ze dvou pruhů do jednoho. K úplnému uzavření tady ale nedojde," přibližuje další část uzavírky Michal Folta, mluvčí stavby tramvajové trati na Nové Sady.

Ta by měla letos na podzim spojit jih Olomouce s jejím centrem, povede i přes nyní budovanou obchodní Galerii Šantovka.

Právě Velkomoravská ulice je tak jedním ze dvou hlavních olomouckých silničních tahů, kterých se teď výstavba nové trati přímo dotkne. Tramvaje tudy budou jezdit podél silnice. Než se tak ale stane, budou se tady s uzavírkami potýkat i chodci, a to až do 8. září.

"Dojde zde k uzavření obou chodníků od Rooseveltovy ulice až po most přes řeku Moravu. Bezpečný přechod pro chodce bude zajištěný u řeky Moravy ve směru od Lipníka nad Bečvou," přibližuje Marek Černý, vedoucí oddělení koncepce dopravy na olomouckém magistrátu.

Stavba uzavře rušnou Rooseveltovu ulici i třídu 17. listopadu...

Zároveň upozorňuje, že Olomouc kvůli stavbě trati čeká v srpnu a v září také úplná uzavírka navazující a vytížené Rooseveltovy ulice. Právě zde budou mít na úrovni Trnkovy ulice tramvaje prozatím svoji konečnou stanici.

"Toto je ale věc, kterou budeme dále během samotné stavby ještě upřesňovat," dodává Černý. Objízdná trasa je zde nyní naplánovaná přes Schweitzerovu ulici.

Druhým místem olomoucké dopravy, do nějž stavba tramvajové trati citelně zasáhne, bude přímo u centra města a v sousedství staveniště Galerie Šantovka část frekventované třídy 17. listopadu.

Zde totiž vznikne tramvajová křižovatka ve tvaru písmene T. Nová trať pro jih města se tady napojí na stávající koleje. Auta tudy neprojedou již od 29. dubna, vrátí se sem až po 8. září.

"Jde konkrétně o část třídy 17. listopadu od vyústění ulice Polská až po křižovatku s Wittgensteinovou ulicí a třídou Kosmonautů," přibližuje mluvčí Folta.

...a omezí i sedm linek autobusů a přeruší dvě linky tramvají

Do centra Olomouce se tak řidiči dostanou přes Polskou ulici a jeden pruh na třídě Svobody. Cesta z centra povede přes Aksamitovu ulici, nedaleké bývalé autobusové nádraží a Vídeňskou ulici.

Změnám se ve spojitosti s budováním tramvajové trati nevyhne ani olomoucká hromadná doprava. Sedm autobusových linek bude jezdit po nových trasách, další spoje budou mít velmi pravděpodobně zpoždění.

Od 10. června do 8. září navíc Olomoučany čeká i výluka tramvají mezi zastávkami Okresní soud, Tržnice a Hlavní nádraží. Linky číslo jedna a sedm, které tudy běžně jezdí, nahradí tramvaje s označením U. Ty obslouží trasu od zastávky Nová Ulice přes Náměstí Hrdinů až po Neředín.

Z náměstí Hrdinů na hlavní nádraží se pak přes tržnici lidé dostanou výlukovými autobusy. Ty jediné uzavřenou částí třídy 17. listopadu projedou po celou dobu uzavírky.