(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Čtyřproudá silnice začne růst od Olomouce k Přerovu nejdříve v roce 2019

  • 1
Volají po něm roky jak řidiči jezdící po přeplněné silnici mezi Olomoucí a Přerovem, tak i obyvatelé Krčmaně, kterou cesta využívaná denně až dvaceti tisíci auty denně vede. Teď se po letech odkladů, čekání a sepisování petic začíná rýsovat reálná šance, že tranzitní dopravu z obce odvede za sedm let obchvat.

Čtyřpruhová silnice kolem Krčmaně bude součástí nové dálnice D55 mířící z Olomouce na jih Moravy.

„Dnes už máme na úsek Olomouc - Kokory (zahrnující obchvat Krčmaně - pozn. red.) pravomocné územní rozhodnutí, což znamená výrazný posun. Následovat budou kompletní průzkumné práce, v průběhu jara pak vypíšeme soutěž na zhotovitele dokumentace pro stavební povolení,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala.

Podle optimistického scénáře by se stavební technika mohla pustit do stavby obchvatu, respektive dálničního úseku Olomouc - Kokory, na přelomu let 2019 a 2020. Délku stavby Fiala odhaduje na minimálně 36 měsíců. Podle dřívějších odhadů ŘSD náklady činí zhruba 930 milionů.

„O finanční stránce věci je předčasné mluvit. V tuto chvíli je pro nás stěžejní to, že máme územní rozhodnutí a můžeme pokračovat v přípravě. Na ni máme peníze schválené,“ podotkl Fiala.

Starosta: Místní proti nepůjdou, u ostatních rozhodnou peníze

Jedním z předpokladů zahájení stavby je to, že se ŘSD podaří dohodnout s majiteli pozemků na výkupech. Ke zdárnému průběhu majetkoprávního vypořádání by měla v Krčmani napomáhat „pozemková“ kancelář, která bude lidem výkupy zprostředkovávat.

„S vedením obce jsme na jejím zřízení předběžně domluvení,“ řekl Fiala.

Vedení Krčmaně odhaduje, že místní výkupy půdy s největší pravděpodobností blokovat nebudou.

„Ti, co tu bydlí, proti obchvatu nepůjdou. U ostatních vlastníků si ale samozřejmě jistý nejsem. Mají k obci jiný vztah, prodej budou zvažovat jen z hlediska finanční stránky,“ míní starosta Krčmaně Zdeněk Jančo.

Samotní obyvatelé obce volají po obchvatu roky. „První petici jsme podávali už před osmi či deseti lety. Od každého, koho jsme tehdy obeslali, jsme dostali třístránkové vyjádření, jak by se situace měla řešit. V reálu se ale nevyřešilo nic. Termíny se neustále odsouvaly,“ upozornil starosta.

Termínů otevření už padla spousta, rok 2023 ale není nereálný

Zatím poslední petici za obchvat lidé sepsali loni kvůli obavám z dalšího oddálení stavby o 10 či více let. Během pár týdnů archy podepsalo přes 500 lidí, přičemž Krčmaň má jen zhruba 470 obyvatel.

„K petici se připojili i lidé, kteří k nám dojíždějí. Vadí jim kolony aut, to, jak dlouho čekají na silnici,“ vysvětlil Jančo.

Přestože předpokládaných termínů zprovoznění obchvatu už slyšel hodně, ten poslední - rok 2023 - nepovažuje za nereálný.

„Samozřejmě už nejsem po minulých zkušenostech stoprocentním optimistou, nicméně mám pocit, že nyní jsou na ŘSD stavbě obchvatu naklonění. Mohlo by to vyjít, obec by si určitě obchvat zasloužila,“ míní.

U Přerova se D55 v budoucnu napojí na D1

Krčmaní podle Janča denně projede zhruba 20 tisíc aut, velkou část z nich tvoří těžká nákladní doprava.

„Kamionů ještě přibylo poté, co na okraji Olomouce vyrostly sklady. Maminky se bojí pouštět děti ven, aby jim nevběhly pod auto. Komplikované je přecházení cesty, přes kterou lidé míří na autobusové zastávky, matky vodí děti do školky,“ zdůraznil Jančo s tím, že lidé si také stěžují na zplodiny z výfuků aut znečišťující ovzduší či negativní dopad těžké dopravy na statiku domů.

Obchvat Krčmaně bude součástí nové dálnice D55 vedoucí z Olomouce přes Přerov, Hulín a Otrokovice do Břeclavi. Konkrétně pak 7,5 kilometru dlouhého úseku Olomouc -Kokory, který bude začínat ze strany od krajského města u Velkého Týnce, kde se motoristé napojí na západní obchvat Olomouce a plánovanou východní tangentu.

Současně s tímto úsekem brněnské ŘSD pracuje na přípravě pokračování dálnice z Kokor na Přerov, kde se D55 v budoucnu napojí na dálnici D1.

„V úseku Kokory - Přerov jsme oproti prvnímu úseku zhruba dva měsíce pozadu, což znamená, že máme nepravomocné územní rozhodnutí,“ upřesnil Fiala.