Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Stávka řidičů autobusů ochromí dopravu v severní části Olomouckého kraje

  • 1
Veřejné dopravě na Jesenicku a Šumpersku hrozí ve čtvrtek kolaps. Většina řidičů autobusů zde totiž zřejmě nevyjede kvůli stávce, která má upozornit na nízké platy. Odboráři ve zbylých částech kraje jsou přitom s platy řidičů spokojení a nátlak formou stávky odmítají.

Podle Pavly Struhalové, předsedkyně představenstva společnosti Arriva Morava, která zajišťuje autobusovou dopravu ve většině kraje, bude třeba řešit situaci operativně až ve čtvrtek ráno.

„V tuto chvíli bohužel nejsme schopni cestujícím dát přesnou informaci, aby se mohli zařídit jinak,“ sdělila Struhalová.

Nahradit autobusy, jejichž řidiči se zapojí do stávky, nevidí jako reálné vedení Krajského integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (Kidsok) ani místní samosprávy.

„Není v našich silách nasmlouvat v tak krátké době náhradní dopravce. A taky nevíme, které spoje bychom vlastně měli nahradit,“ reagoval šéf Kidsok Jaroslav Tomík. Doufá, že minimálně část řidičů si stávku rozmyslí.

„Ráno po nástupu do práce dostanou informaci, že stávka nemusí být úplně v souladu se zákonem, a třeba zváží, jestli vyjedou, či nevyjedou,“ dodal Tomík.

Odbory ze severu: Mzda je nedůstojná, měla se zvýšit o třetinu

Společnost Arriva Morava loni zvýšila základní hodinový tarif z 93 na 100 korun. Částka za čekání na další jízdu se zvýšila z 50 korun za hodinu na 88. A jen minimální je rozdíl u řidičů společnosti FTL, která zajišťuje dopravu na Prostějovsku. Přestože jsou odměny řidičů v celém kraji zhruba stejné, stávkovat se bude jen v severních okresech.

„V okresech Šumperk a Jeseník se podle dosavadních informací chce připojit ke stávce 181 z 291 řidičů. Bohužel ani přes opakované výzvy nám Odborový svaz dopravy v daných oblastech neoznámil, kteří řidiči konkrétně vyjedou a kteří nikoli,“ sdělila Struhalová.

„Stávku už vidíme jako jediný prostředek k dosažení toho, aby se řidičům veřejné autobusové dopravy zlepšily mzdové a sociální podmínky,“ řekl MF DNES odborový předák pro oblast Šumperska a Jesenicka Jiří Drlík. Podle něj jsou mzdy nedůstojné.

„Premiér Sobotka řekl, že by se platy řidičů měly zvýšit o třetinu, což je sedm až osm tisíc. Zaměstnavatel nám přislíbil nárůst o 4 500 korun. To bereme ze strany státu a kraje jako nesplnění slibů.“

Hejtmanství se ale ohradilo. „Olomoucký kraj své závazky vůči smluvním dopravcům plní. Celkem 54 milionů, které kvůli navýšení příspěvku potřebuje, zaplatí z přebytku hospodaření. Po státu budeme poté požadovat účelovou dotaci,“ sdělila mluvčí krajského úřadu Kamila Navrátilová.

Nutná stávka, nebo ne? Ani odboráři se neshodnou

Zcela odlišný názor než v severní části regionu mají odbory na jihu. Přitom na Prostějovsku působí stejně jako na Jesenicku a Šumpersku Odborový svaz dopravy.

„My jsme se s odboráři dohodli, že do stávky nepůjdou,“ sdělil ředitel autobusové divize FTL Prostějov Josef Hloch.

Stávku odmítly i nezávislé odbory z Olomoucka a Přerovska.

„Mzdové tarify jsou nyní nad rámec, příplatky za přesčasy a za soboty a neděle jsou rovněž nad rámec, řidiči mají týden dovolené navíc. Samozřejmě vždy je možné bojovat za lepší podmínky členů, ale rozhodně nejsme v situaci, kdy je potřeba sahat ke stávce,“ prohlásil šéf olomoucké organizace Nezávislého odborového svazu automobilové dopravy Rudolf Parák.

Ke stávce v regionu se nepřipojují ani další nezávislé odbory: Odborový svaz pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy působící na Přerovsku.

„Z našeho pohledu není důvod stávkovat,“ přidal přerovský předseda Petr Navrátil.

Šéfka představenstva Arriva Morava Struhalová nechce hodnotit, proč se přístup odborů ke stávce tak výrazně liší.

„My se zaměřujeme na řešení vztahů se zaměstnanci a mezi společností a cestujícími. Jestli se některý odborový svaz rozhodne stávkovat a jiný nikoli, je jeho rozhodnutí,“ podotkla.