Uničovské nádraží přijde při plánované opravě o celé horní patro.

Uničovské nádraží přijde při plánované opravě o celé horní patro. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Šternberk spojí vlaky s autobusy, Uničov svému nádraží zbourá patro

  • 1
Nádraží ve Šternberku a Uničově čekají radikální proměny. V prvním případě se autoři modernizace chystají železniční budovu propojit s nedalekým autobusovým nádražím. Naopak v Uničově od plánu spojit oba uzly upouštějí. Přesto se vlakové nádraží výrazně změní - budova totiž přijde o horní patro.

Železniční budovu ve Šternberku hodlají České dráhy co nevidět přebudovat za téměř 20 milionů korun. Město navíc počítá s tím, že ve zhruba stejné době už bude pracovat i na přestavbě sousedního autobusového nádraží.

Obě centra hromadné dopravy pak budou díky své poloze částečně propojená. A to v části vlakové výpravní budovy, kde bude zázemí pro všechny cestující a svůj prostor tam najdou i šoféři autobusů.

Šternberk zaplatí za opravy 20 milionů

"Autobusové nádraží nemá v projektu vlastní prostory k odbavení cestujících a zázemí řidičů, podle studie se předpokládá jejich umístění do naší výpravní budovy," potvrdil Gabriel Jursa, ředitel Regionální správy majetku Českých drah Olomouc. Do práce se dělníci pustí ještě letos. Skončit by měli v roce 2012.

Šternberská radnice plánuje zahájení prací v přednádražním prostoru na příští rok. Počítá s vybudováním nového autobusového nádraží na pozemcích mezi příjezdovou cestou a kolejištěm Českých drah.

"Vznikne šest nových nástupních stanovišť a stejný počet odstavných ploch pro autobusy, které tak nahradí stávající nevyhovující dopravní terminál," popsala mluvčí šternberské radnice Irena Černocká.

Posune se i stávající přístřešek pro čekající, kterým bude sloužit i nový informační systém, zábradlí, lavičky či stojany na kola. Součástí plánu jsou i bezbariérové úpravy. Město navíc počítá i s opravami zastávek v lokalitě Dvorská. Vše vyjde na zhruba 20 milionů korun.

Uničov nakonec posunovat nádraží nebude

Od někdejšího plánu na vytvoření obdobného dopravního "uzlu", který by si ale vyžádal přesun autobusového nádraží k vlakovému, zatím upustili v Uničově. Obě nádraží sice čeká proměna, ale zůstanou na svých současných místech.

"Přesun autobusového nádraží k vlakovému by přišel poměrně draho a efekt by vynaloženým prostředkům neodpovídal," vysvětlila Renáta Urbášková z odboru výstavby a územního plánování uničovské radnice.

Obě nádraží jsou zhruba 300 metrů od sebe, ale to autobusové je blíže centru města a škole. "Stejně by proto v této lokalitě musely zůstat nějaké autobusové zastávky," dodala Urbášková.

Jistá tak zatím je pouze oprava vlakové stanice za více než 15 milionů, s níž už počítají České dráhy. A půjde o změnu poměrně radikální.

"V plánu je, že při zachování architektonického vzhledu objektu zbourají horní patro, kde byly služební byty," podotkla Urbášková. Práce mají začít už v listopadu a skončit zhruba za rok. "Chceme objekt zmenšit, vybudovat nové zázemí pro zaměstnance, komerční prostory či rekonstruovat vestibul," vypočítal za Dráhy Gabriel Jursa.