Šumperská firma Pars nova se zaměřuje na opravy a modernizace kolejových...

Šumperská firma Pars nova se zaměřuje na opravy a modernizace kolejových vozidel. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Šumperský Pars dal firmám šanci získat zaměstnance, propustil 160 lidí

  • 9
Firmy na Šumpersku a v okolí, které s obtížemi hledají zaměstnance na pozice v technických oborech, dostaly překvapivou příležitost. Šumperská firma Pars nova, která se zabývá modernizací vlaků, totiž propustila půldruhou stovku lidí. Plánuje je nicméně v budoucnu opět přijmout.

Ještě loni v létě Pars kvůli přetlaku zakázek krátil celozávodní dovolené ze dvou týdnů na polovinu, nyní je situace opačná.

„Ve společnosti Pars nova Šumperk se v souvislosti s nižším objemem zakázek v roce 2017 snížil počet zaměstnanců přibližně o 160,“ uvedl mluvčí firmy Michal Tobrman.

Další výrazné propouštění však firma neočekává. „Naopak, v závěru tohoto roku plánujeme v návaznosti na nové zakázky opět navyšování počtu zaměstnanců,“ doplnil Tobrman.

Firma zabývající se modernizací kolejových vozidel pracuje především na vlacích pro České dráhy, ale opravuje i vlaky pro zahraniční společnosti a tramvaje pro dopravní podniky ve velkých evropských městech.

Například loni dokončil Pars pro České dráhy obří zakázku přesahující miliardu korun. Spočívala v kompletní modernizaci 62 rychlíkových vozů třídy Bp. Vylepšené vagony České dráhy zařazují na vnitrostátní i mezinárodní spoje, cestující v nich vozí rychlíky a vlaky InterCity a EuroCity (více čtěte zde).

Po odborných profesích je na trhu práce velká poptávka

Mluvčí olomoucké pobočky Úřadu práce Jaroslav Mikšaník uvedl, že větší propouštění v Parsu je v dnešní době ojedinělá věc.

„V tomto případě jde navíc o záležitost pouze přechodnou do doby, než naběhnou další zakázky. A i kdyby šlo o trvalé snížení počtu zaměstnanců, pracovní trh je rychle vstřebá. Především po odborných profesích je velký hlad, “ sdělil Mikšaník.

Jako příklad uvedl závod ZKL v Hanušovicích, kde před časem přišlo o práci na 500 lidí. Závod dodával komponenty pro automobilku Volkswagen. Nebyl však schopen plnit zakázky a světová automobilka loni v únoru ukončila s hanušovickým závodem spolupráci.

„Přestože jde o oblast dlouhodobě trpící vyšší nezaměstnaností než jiné oblasti šumperského okresu, nezaměstnanost se tam nijak zásadně nezvýšila. Ti lidé si velice rychle našli práci jinde a nemusí ani nijak daleko dojíždět,“ popsal Mikšaník.

Odmítání zakázek kvůli nedostatku lidí se firmám může vymstít

Podobně vidí propouštění v Parsu jako ojedinělé šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář.

„Dnes je spíš opačný problém. Firmy nemají dostatek zaměstnanců a pomalu se dostávají do stavu, kdy kvůli tomu budou muset odmítat zakázky. To je z pohledu ekonomiky špatné,“ varuje Minář. Podle něj odbory tlačí na to, aby firmy co nejméně zaměstnávaly cizince.

„Bohužel však neřeknou, kde firmy mají nové zaměstnance vzít, když na českém pracovním trhu nejsou,“ řekl.

V Olomouckém kraji je v současné době bez práce šest procent lidí v produktivním věku. Minář však upozorňuje, že zdroje pracovních sil pro zaměstnavatele jsou z českých zdrojů mnohem menší.

„Většina z lidí bez práce, kteří jsou v evidenci, jsou nejen nezaměstnaní, ale především nezaměstnatelní,“ doplnil Minář s tím, že odmítnutí zakázek skrývá velký problém.

„Pokud firma zakázku odmítne, zákazník se poohlédne jinde a v jiné zemi. Může se stát, že už příště půjde jen tam, kde ho neodmítli, a časem tento problém může narůst tak, že povede k poklesu naší ekonomiky,“ upozornil Minář.