Katastrofální nedostatek parkovacích míst v Temenické a Finské ulici v Šumperku, kvůli kterému je úzká silnice ucpaná parkujícími vozy, má vyřešit parkovací dům pro 114 aut. (Ilustrační snímek)

Katastrofální nedostatek parkovacích míst v Temenické a Finské ulici v Šumperku, kvůli kterému je úzká silnice ucpaná parkujícími vozy, má vyřešit parkovací dům pro 114 aut. (Ilustrační snímek) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Šumperk řeší, kam s auty. Staví parkovací dům, který bude zdarma

  • 5
Katastrofální nedostatek parkovacích míst v Temenické a Finské ulici v Šumperku poblíž velkého sídliště a obchodů bude ještě letos minulostí. V tamní proluce mezi zdravotními službami a kotelnou totiž město začalo stavět veřejné patrové parkoviště, vůbec první v regionu. Řidiči jej budou moci využívat zdarma.

Místní lidé jsou rádi, že se stavba parkovacího domu konečně rozběhla. „Jsem rád, že už se nové parkoviště konečně postaví, protože je to skutečně katastrofa. Jsme na tom nejhůř v Šumperku. Vyrostly tady sice paneláky, ale na parkoviště se jaksi zapomnělo,“ uvedl Karel Ferenc, který ve Finské ulici bydlí.

Podél panelových bloků je jen úzká silnice, která je do poloviny ucpaná parkujícími auty.

„Dostává se sem obtížně záchranka, a kdyby tady byl velký požár, tak se sem hasiči vůbec nedostanou, anebo zničí desítky aut,“ míní Ferenc.

Město výstavbu parkovacího domu plánuje už roky. Poprvé se informace objevila v roce 2010, radnice ale nechtěla jen obyčejné parkoviště.

„Pokud jsme tady chtěli řešit otázku parkování s nějakou perspektivou, museli jsme jít i přes vyšší náklady do patrového parkování. Stavba se zdržela, protože byly jiné investice, které bylo nutné dokončit. Navíc tento projekt platí pouze město, žádnou dotaci jsme na něj nezískali,“ shrnul místostarosta Šumperka Marek Zapletal.

Do každého patra parkovacího domu se bude vjíždět z jiné ulice

Vybudování patrového betonového skeletu pro 114 aut přijde na 22 milionů korun. Otevřen má být do konce listopadu, parkování v něm bude zdarma.

„Do přízemí se bude vjíždět z Temenické ulice, do patra potom z výše položené ulice Finské. Odpadají tak náklady na výstavbu dlouhého nájezdu do patra,“ popsal Zapletal.

Kryté však bude jen přízemí, nad kterým bude betonová deska pro parkování dalších aut v patře.

Nejvíce možností parkování je v Olomouci

V regionu půjde o první veřejné patrové parkoviště, které mohou šoféři využívat volně a úplně zdarma.

Zdaleka nejdál je s „uklízením“ aut z ulic zatím Olomouc. Na dvou místech – u nádraží a v nové budově Namiro pronajímané magistrátu – jsou parkoviště ukrytá pod zemí. V dalších dvou – v obchodním centru Šantovka a v budově v ulici Hanáckého pluku – se navíc skládají ještě do pater nad sebe.

Patrová parkoviště v Olomouci jsou ale buď placená, nebo slouží přednostně zákazníkům obchodních center. Placené podzemní parkoviště u hlavního nádraží provozuje přes Technické služby olomoucká radnice.

Městský parkovací dům zatím nemá ani Prostějov či Přerov

I přes nedostatek míst ke stání porostou další parkovací objekty v kraji jen výjimečně. Městský parkovací dům nebude zatím ani v Prostějově či v Přerově. Prostějov ale dostane privátní objekt, který bude součástí nákupní Galerie Prostějov.

„Jde o soukromý projekt, vzniknout by zde mělo několik stovek parkovacích míst,“ uvedla mluvčí prostějovské radnice Jana Gáborová. Jenže stejně jako v olomoucké Šantovce podzemní parkoviště v chystané Galerii Prostějov nebude určeno pro běžné parkování.

„Všechna parkovací místa jsou určena pro návštěvníky obchodní galerie, neslouží jako kryté parkovací stání pro dlouhodobé užívání,“ upozornil mluvčí developera Juraj Aláč.