„V rámci příprav na kolaudaci vyvstala nově nutnost vybudovat ochranu kovových vodovodních rozvodů proti účinkům bludných proudů. Na základě požadavků vodárenské společnosti jsme zahájili přípravu opatření, která negativní účinky bludných proudů eliminují,“ popisuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.
Bludné proudyBludný (též plazivý či toulavý) proud je jev, který se vyskytuje při stejnosměrném napájení obvodů všude, kde je buď úmyslně, či náhodně jeden pól zdroje uzemněn. Jeho směr i velikost jsou dány Ohmovým zákonem a 1. Kirchhoffovým zákonem. Spočívá v tom, že proud se vrací do zdroje nikoliv po korektním vodiči, ale částečně vodivou zeminou. Protože zemina je směs různě vodivých chemických látek, dochází postupně k její elektrolýze a rozrušování. Pokud je navíc vlhká a jsou v ní uloženy kovové předměty, pak se celek chová jako korozní článek, a kovové předměty, které fungují jako elektrody, jsou chemicky rozrušovány, tj. rozežírány korozí. Nebezpečné jsou účinky bludných proudů na mostní konstrukce či potrubí. (zdroj: Wikipedie) |
Problémy s bludnými proudy nastávají právě především v místech, kde se do blízkosti elektrifikovaných tratí dostávají vodárenské a další sítě. Že nejde o banální problém potvrdil i předseda představenstva Vodohospodářských zařízení Šumperk Petr Suchomel.
„Bludné proudy narušují naše kovové vodovodní potrubí, které potom podléhá korozi mnohem dříve než za normálních podmínek. Ta věc se musí vyřešit,“ řekl.
Jenže jak uvádí Tesař, technicky komplikovaný je už jen samotný přípravný proces.
„Je podmíněn náročným měřením, koordinací s dotčenými správci a týmem projektantů specializujících se na tuto problematiku. Pouze měření a mapování výskytu bludných proudů v dané lokalitě a následné vyhodnocení trvalo dlouhých devět měsíců,“ popsal mluvčí SŽDC.
Stejný problém řeší už roky i na trati do Koutů nad Desnou
Letos na jaře už však státní podnik podepsal smlouvu s vítězem soutěže na zhotovitele dokumentace pro stavební povolení.
„Bude dokončena v listopadu. Následně vypíšeme soutěž na zhotovitele stavby, která by účinky bludných proudů měla odstranit. Po dokončení stavby v příštím roce předpokládáme vydání kolaudačního souhlasu,“ odhaduje termín, kdy by trať elektrifikovaná již před dlouhými osmi lety mohla opustit zkušební provoz.
Problém s bludnými proudy však není ojedinělý, na vodárenských a plynárenských sítích ho řešilo také Sdružení obcí údolí Desné, které vlastní navazující Železnici Desná mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou.
Trať byla rovněž elektrifikována před několika lety a podobně jako trať Zábřeh–Šumperk je dodnes ve zkušebním provozu. Zde však jsou práce na odstranění účinků bludných proudů na blízké sítě plynařů a vodařů už hotové.
„Na řadě míst se propojily kovové rozvody vody s kolejemi kabelem a bludné proudy se tak fakticky vrátily do kolejí,“ vysvětlil technik Železnice Desná Michal Vrzala. V současné době podle něj experti měří bludné proudy na rozvodech.
„Už se tam neobjevují,“ potvrdil Vrzala.
Zdrojem takzvaných bludných proudů je stejnosměrný proud používaný zejména k pohonu dopravních prostředků jako elektrických lokomotiv nebo tramvají. Bludné proudy vznikají v zemi a dokážou značně poškodit kovová vedení, která jsou zakopaná v blízkosti kolejí.