Elektrifikovaná trať je roky ve zkušebním provozu. Kvůli bludným proudům

  4:55aktualizováno  4:55
I osm let po dokončení elektrifikace dál čeká na kolaudaci železniční trať mezi Zábřehem a Šumperkem. Ve zkušebním provozu zůstává kvůli takzvaným bludným elektrickým proudům, jejichž negativní účinky musí správa trati odstranit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

„V rámci příprav na kolaudaci vyvstala nově nutnost vybudovat ochranu kovových vodovodních rozvodů proti účinkům bludných proudů. Na základě požadavků vodárenské společnosti jsme zahájili přípravu opatření, která negativní účinky bludných proudů eliminují,“ popisuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.

Bludné proudy

Bludný (též plazivý či toulavý) proud je jev, který se vyskytuje při stejnosměrném napájení obvodů všude, kde je buď úmyslně, či náhodně jeden pól zdroje uzemněn. Jeho směr i velikost jsou dány Ohmovým zákonem a 1. Kirchhoffovým zákonem.

Spočívá v tom, že proud se vrací do zdroje nikoliv po korektním vodiči, ale částečně vodivou zeminou. Protože zemina je směs různě vodivých chemických látek, dochází postupně k její elektrolýze a rozrušování. Pokud je navíc vlhká a jsou v ní uloženy kovové předměty, pak se celek chová jako korozní článek, a kovové předměty, které fungují jako elektrody, jsou chemicky rozrušovány, tj. rozežírány korozí. Nebezpečné jsou účinky bludných proudů na mostní konstrukce či potrubí.

(zdroj: Wikipedie)

Problémy s bludnými proudy nastávají právě především v místech, kde se do blízkosti elektrifikovaných tratí dostávají vodárenské a další sítě. Že nejde o banální problém potvrdil i předseda představenstva Vodohospodářských zařízení Šumperk Petr Suchomel.

„Bludné proudy narušují naše kovové vodovodní potrubí, které potom podléhá korozi mnohem dříve než za normálních podmínek. Ta věc se musí vyřešit,“ řekl.

Jenže jak uvádí Tesař, technicky komplikovaný je už jen samotný přípravný proces.

„Je podmíněn náročným měřením, koordinací s dotčenými správci a týmem projektantů specializujících se na tuto problematiku. Pouze měření a mapování výskytu bludných proudů v dané lokalitě a následné vyhodnocení trvalo dlouhých devět měsíců,“ popsal mluvčí SŽDC.

Stejný problém řeší už roky i na trati do Koutů nad Desnou

Letos na jaře už však státní podnik podepsal smlouvu s vítězem soutěže na zhotovitele dokumentace pro stavební povolení.

„Bude dokončena v listopadu. Následně vypíšeme soutěž na zhotovitele stavby, která by účinky bludných proudů měla odstranit. Po dokončení stavby v příštím roce předpokládáme vydání kolaudačního souhlasu,“ odhaduje termín, kdy by trať elektrifikovaná již před dlouhými osmi lety mohla opustit zkušební provoz.

Problém s bludnými proudy však není ojedinělý, na vodárenských a plynárenských sítích ho řešilo také Sdružení obcí údolí Desné, které vlastní navazující Železnici Desná mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou.

Trať byla rovněž elektrifikována před několika lety a podobně jako trať Zábřeh–Šumperk je dodnes ve zkušebním provozu. Zde však jsou práce na odstranění účinků bludných proudů na blízké sítě plynařů a vodařů už hotové.

„Na řadě míst se propojily kovové rozvody vody s kolejemi kabelem a bludné proudy se tak fakticky vrátily do kolejí,“ vysvětlil technik Železnice Desná Michal Vrzala. V současné době podle něj experti měří bludné proudy na rozvodech.

„Už se tam neobjevují,“ potvrdil Vrzala.

Zdrojem takzvaných bludných proudů je stejnosměrný proud používaný zejména k pohonu dopravních prostředků jako elektrických lokomotiv nebo tramvají. Bludné proudy vznikají v zemi a dokážou značně poškodit kovová vedení, která jsou zakopaná v blízkosti kolejí.

Nejčtenější

V Německu ukradený luxusní mercedes prozradilo nedobrzdění na D46

Řidič mercedesu na dálnici nedobrzdil a narazil do fabie zpomalující kvůli...

Vyšetřování na první pohled běžné dopravní nehody na dálnici D46 odhalilo krádež luxusního vozu. Řidič mercedesu za...

Za smrt dvou dětí v jiném autě dostal opilec o dva roky víc, vinu neuznal

Josef Ondrýsek u olomouckého krajského soudu žádá o snížení trestu za tragickou...

Na osm a půl roku vězení zpřísnil olomoucký krajský soud trest Josefu Ondrýskovi, který na jaře zavinil v opilosti...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Vjezdový systém dodala firma stíhaného lobbisty, nemocnice řeší potíže

Pohled na jeden z vjezdů do olomoucké fakultní nemocnice. Po změně v systému...

Nový vjezdový systém měl od 1. listopadu výrazně modernizovat a usnadnit pacientům parkování v areálu Fakultní...

Vizita u 50 pacientů a lékař bez atestace. Špitál šokoval i soudního znalce

Okresní soud v Přerově začal projednávat případ, ve kterém jsou dva přerovští...

Na tristní personální situaci v českých špitálech poukázal případ, který nyní rozplétá soud v Přerově. Dva chirurgové...

Další z rubriky

Řidič v Olomouci vytlačil předjíždějícího motorkáře ze silnice a jel dál

Řidič osobního auta vytlačil na okraji Olomouce ze silnice motorkáře, který ho...

Nehodu, která se stala na začátku listopadu na okraji Olomouce, vyšetřují tamní policisté. Řidič osobního auta tam...

Po srážce na D46 hořely dva kamiony, hasiče zaměstnalo překládání kvasnic

Dálnici D46 na několik hodin zablokovala nehoda dvou kamionů a dodávky, po...

Na dálnici D46 v Prostějově v noci naboural jeden kamion zezadu do druhého a oba začaly hořet. Do vysypaného nákladu...

Bratr exstarosty končí v čele městské firmy, radní prověří výběrová řízení

Budova jesenické radnice.

Jesenická radnice odvolala předsedu představenstva technických služeb Romana Kalouse, jenž je bratrem bývalého starosty...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz