Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třicet let staré vagony mohou po omlazení jet až 160 kilometrů v hodině

  9:01aktualizováno  9:01
Jako kompromis mezi kvalitou a cenou označují České dráhy modernizaci třicet let starých vagonů, na níž nyní pracuje šumperská firma Pars. Do poloviny roku 2014 jich od ní dráhy dostanou celkem čtyři desítky. Budou mít nové brzdy, interiér či za jízdy blokované dveře.

Šumperská firma Pars pracuje na modernizaci třicet let starých vagonů pro České Dráhy. První várku jim předala na začátku srpna, na snímku nový interiér jednoho z nich. Poslední z celkem čtyř desítek omlazených vozů předá do poloviny roku 2014. (7. srpna 2013) | foto: Petr Janeček, MAFRA

"Tyto vozy budeme postupně nasazovat především do souprav Expres a EuroCity," upřesnil ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.

Omlazovací kúra

První modernizované vagony již šumperská firma Pars drahám předala, přestavěla vozy Bmee vyrobené téměř před třiceti lety. Do poloviny roku 2014 jich vylepší a předá celkem čtyři desítky.

Vozy se dočkaly nového interiéru včetně moderních sedaček. Dveře s elektrickým pohonem se ovládají tlačítky či madly a během jízdy jsou blokovány.

Vagony jsou také vybaveny elektronickým informačním a rezervačním systémem. Projektanti pamatovali i na odkládací prostor pro kola a rozměrná zavazadla.

"Věřím, že cestující budou spokojeni, protože modernizace se dočkal z velké části hlavně interiér," přiblížil předseda představenstva šumperské společnosti Pars Tomáš Ignačák.

Omlazení jednoho vozu trvá necelé dva měsíce

Zásadními změnami ale prošly také podvozek a brzdy. "Systém byl posílen o další magnetické kolejnicové brzdy. Po těchto úpravách splňují modernizované vozy nejpřísnější požadavky na bezpečnost a mohou jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině," vysvětlila mluvčí společnosti Pars Jana Kaněvová.

Vozy se změní i barevně. Původní tmavě zelenou barvu nahradil modrý korporátní styl ČD od designera Aleše Najbrta. Modernizace jednoho vozu trvá necelé dva měsíce. "Firma současně pracuje na šesti vozech," upřesnila Kaněvová.

Dráhy zaplatí za každý nový vůz přes 17 milionů korun. "Pro České dráhy je to rozumný kompromis mezi cenou a kvalitou. Úplně nový vůz pro dálkovou dopravu přijde na 35 až 50 milionů," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Vozy Bmee, které Pars kompletně přestavuje, byly vyrobeny v letech 1986 a 1987 v tehdejší východoněmecké vagonce v Budyšíně (Bautzen).



Nejčtenější

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...

Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola Evropské ligy na hřišti...



Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

A teď na Sevillu! Olomoučtí fotbalisté si v Evropské lize plní přání

Olomoučtí fotbalisté děkují fanouškům za podporu v pohárovém utkání proti...

Většina olomouckých fotbalistů si před losem kvalifikace Evropské ligy přála: Sevillu! Až se fanoušci v diskusích...

Za nehodu, při níž zemřely dvě děti, dostal opilý řidič 6,5 roku

Místo tragické dopravní nehody, při níž na okraji Olomouce u křižovatky na...

Na šest a půl roku do vězení poslal olomoucký okresní soud řidiče, který na jaře zavinil v opilosti tragickou nehodu na...

Další z rubriky

Linku 158 zdržují stížnosti na pořad v televizi, žádosti o odvoz i nadávky

Ilustrační snímek

Až čtyři desítky zbytečných hovorů musí v průměru každý den vyřídit policisté sloužící na olomouckém krajském operačním...

Olomouc zvažuje postavit na kraji města parkovací dům pro dvě stovky aut

Vizualizace vzhledu zvažovaného parkovacího domu v olomoucké čtvrti Nové Sady u...

Olomoucká radnice se začala vážně zabývat myšlenkou postavit na okraji města několikapatrový parkovací dům. Ten by přes...

Velká oprava chrámu na dva roky zavře nejkrásnější olomouckou vyhlídku

Věž olomouckého kostela svatého Mořice, na jejímž vrcholu ve výšce 46 metrů se...

Na videa a fotky z vyhlídky na vrcholku věže chrámu svatého Mořice budou muset na nějaký čas zapomenout návštěvníci...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz