Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v

Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v ulicích. Kvůli chybám celého systému ale už od poloviny roku 2010 město pomocí nich trestat řidiče nesmí. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Systém radarů v Prostějově byl plný chyb, některým promíjel přestupky

  • 3
Radary v Prostějově měří už rok jen pro statistiku. Město dodnes neodstranilo chyby, na které loni v létě upozornilo ministerstvo dopravy. Město tvrdí, že radarový systém žádné chyby nemá a příliš ho tak měnit nebude. Kontrola přitom odhalila třeba to, že někteří řidiči měli nastavený paušální pardon na přestupky.

"Ministerstvo nám vytýkalo, že by například mohlo dojít k úniku osobních dat. Proto jsme jim přesně popsali, jak celý systém funguje. Také některé záležitosti správního řízení jim nebyly jasné, tak jsme je podrobně vysvětlili. Nic zásadního se měnit nebude," řekl již dříve místostarosta Prostějova Jiří Pospíšil.

Radary v Prostějově

Radary nyní v Prostějově již několik měsíců pouze statisticky zaznamenávají rychlost aut.

Jejich počet narostl, počet havárií, lehkých a těžkých zranění však v ulicích města klesá bez ohledu na to, zda radary měří, či nikoliv.

Radary koupila společnost Czech Radar a městu je pronajala. Firma inkasovala většinu peněz z vybraných pokut.

Ze záznamu o provedení vrchního státního odborného dozoru však vyplývá, že systém měření radary byl špatný od začátku do konce. Podle ministerstva například radnice pokuty udělovala v rozporu se zákonem o přestupcích, protože nikdo včetně městské policie nezjišťoval totožnost řidičů či okolnosti přestupků. A systém dokonce stanovil řidiče, kteří měli paušální pardon.

U řidičů policie a záchranky totiž nikdo nezkoumal, zda překročení rychlosti, které zachytily radary, bylo oprávněné, či nikoliv. Smlouvy se společností Czech Radar, která městu jedenáct zařízení pronajala, navíc podle ministerstva jasně dokazují, že radnice obešla zákon.

Ministerstvo: Dohled nad provozem převzala soukromá firma

"Skutečným smyslem je za úplatu delegovat výkon veřejné správy na soukromý subjekt, což nelze. Zcela zjevně dochází k naprosté paušalizaci přestupkového řízení a je rezignováno na skutečný zájem na ochraně bezpečnosti a plynulosti silničního provozu," konstatuje záznam o vrchním státním dozoru ministerstva dopravy.

Podle dokumentu je zřejmé, že dohled nad bezpečností a plynulostí provozu vykonával na objednávku města místo policie soukromý subjekt a sám obstarával také důkazy.

"Pořizování záznamů o přestupcích a řešení přestupků je prováděno za přímé účasti nebo dokonce samostatně osobami, které nejsou zaměstnanci města, a nelze je tedy považovat za úřední osoby. Lze nepochybně konstatovat, že důkazy o přestupcích byly získány v rozporu s platnou právní úpravou," konstatují kontroloři.

Radnici hrozí soudy a vracení vybraných pokut

Z toho mimo jiné vyplývá, že radnici mohou hrozit soudní spory a vracení vybraných pokut. Do poloviny loňského roku, kdy radary ještě měřily a zjistily přes šest tisíc překročení rychlosti, by to mohlo být několik milionů korun. V některých městech v České republice se již podobné spory řeší.

Tajemník prostějovské radnice Lubomír Baláš tak ale celou věc nevidí. "Na ministerstvo dopravy jsme poslali návrh postupu měření, kde jsme reagovali na jejich připomínky. Uvidíme, jak se k tomu ministerští úředníci postaví," řekl.

K závěrům vrchního dozoru se vyjadřovat příliš nechtěl. "Podali jsme odvolání a ta situace vykrystalizovala v náš návrh pro ministerstvo," dodal tajemník.

Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy uvedl, že stanovisko ministerstva bude známo ještě během prázdnin. "Naše příslušné odbory budou o návrhu prostějovské radnice jednat v pondělí. Předpokládám, že náš rozbor bude hotový během srpna," uvedl.