„Právo dovolat se na tísňovou linku má každý, v případě lidí se sluchovým postižením se ale situace velmi komplikuje, protože neslyšící se nemůže s operátorem domlouvat přes zvukové zařízení, jakým je telefon, a tak nemůže nahlásit například zdravotní problém, nehodu či jinou mimořádnou událost,“ uvedla mluvčí hasičského sboru Olomouckého kraje Vladimíra Hacsiková.
Postižení ale od května mohou využívat ke komunikaci s operátory SMS zprávy, musí se pouze předem zaregistrovat pomocí internetového formuláře na stránkách krajského hasičského sboru.
„Tísňová SMS zpráva odeslaná z registrovaného mobilního telefonu může být následně přijata technologií operačního střediska hasičů a obsluha ji zpracuje,“ nastínila Hacsiková.
Muž ztratil syna z dohledu, díky hasičům se vrátil za pár minut
Že má služba své opodstatnění se poprvé ukázalo nedlouho po spuštění a to v polovině května, kdy neslyšící muž kontaktoval tísňovou linku s tím, že se mu během výletu u lesa na Olomoucku ztratil z dohledu desetiletý syn a nedaří se mu ho najít.
„Operátor si s ním následně situaci upřesnil další komunikací přes SMS zprávy a doporučil mu vyčkat na dohodnutém místě. Na místo poté vyjeli hasiči a o spolupráci byla požádána také policie,“ popsala mluvčí.
„Po několika málo minutách a příjezdu první jednotky na místo zásahovým vozem se zapnutou sirénou a majáky se chlapec objevil na kole na okraji lesa. Hasiči již byli v osobním kontaktu s neslyšícím mužem, a tak zakrátko přivedli ztraceného chlapce k otci,“ dodala.
Hasiči z Olomouckého kraje nejsou prvními, kdo podobnou službu nabízí. Stejné nebo podobné možnosti nabízí sbory i v několika dalších regionech Česka, například v Libereckém či Pardubickém kraji.