Takzvaná vlakotramvaj (též žel-tram, v angličtině tram-train) může jezdit i po železničních kolejích. Na snímku německá obdoba S-bahn v Heilbronnu.

Takzvaná vlakotramvaj (též žel-tram, v angličtině tram-train) může jezdit i po železničních kolejích. Na snímku německá obdoba S-bahn v Heilbronnu. | foto: Wikipedia

Tramvaj na železnici, i to může být budoucností olomoucké lokálky

  • 1
Z Náměště na Hané vlakem na okraj Olomouce a pak dál po stejných kolejích tramvají, která během několika minut prosviští městem až k hlavnímu nádraží. Takovou budoucnost navrhují architekti nového územního plánu jednokolejné železniční trati, která protíná Olomouc od Řepčína až do Hodolan.

V budoucnu by podle nich nemusely od Moravských železáren až po most přes Mlýnský potok jezdit jen těžké vlakové soupravy, ale i lehké vozy, takzvané žel-tram.

"Změna železnice na příměstskou tramvaj by byla doplněním stávající sítě tramvajových linek. Dalo by se s ní rychle dostat z hlavního nádraží do velké části města. Rychlost spočívá v tom, že trať má už dnes samostatný koridor a minimum překážek," vysvětlil architekt Jakub Kynčl z architektonické kanceláře Knesl+Kynčl, která pro Olomouc nový územní plán zpracovává.

Proměna železniční trati na tramvajovou je však jen v jedné ze dvou variant konceptu územního plánu. Město totiž mimo jiné čeká, jak se k nápadu postaví vlastník kolejí - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

ŽEL-TRAM (VLAKOTRAMVAJ)

Dopravní systém a vozidla umožňující přejíždění z železniční tratě na tramvajovou trať, popřípadě jízdu po trati, která má smíšené rysy (například železniční trať vedená obcí po ulici). Také železniční doprava lehkými osobními vozy.

Výhodou sloučeného systému je efektivnější využití tratí v úsecích, kde by jinak vedly dvě dráhy souběžně, a větší komfort pro cestující, kteří nemusí tolikrát přestupovat. Nejvýznamnějším nedostatkem je přenášení nepravidelností z městského provozu do železniční sítě, což je ovšem problémem spíše v zemích, kde je na železnici obvyklá přesnost.

Nejvíce rozšířený je tento přepravní model v Německu, například v Karlsruhe, Kolíně nad Rýnem nebo Saarbrückenu.

(zdroj: Wikipedia)

Její oficiální stanovisko ale zatím k dispozici. Technický náměstek ředitele olomoucké Stavební správy SŽDC Miroslav Bocák pouze sdělil, že organizace s žádnou změnou zatím nepočítá.

"V plánech na příštích pět či deset let nemáme žádnou elektrifikaci nebo rekonstrukci této trati," řekl Bocák.

Velký vliv na osud lokálky má však Olomoucký kraj. Vlaky po trati jezdí, protože si je kraj u Českých drah objednává. A to i přesto, že ve vagonech projíždějících Olomoucí často nikdo nesedí. Už před pěti lety proto krajští úředníci nevyloučili, že vlaky by na trati mohla nahradit lehká kolejová vozidla, takzvaná žel-tram.

"Možná je i varianta, že tramvaje budou po kolejích jezdit jen přes den, v noci bude trať patřit vlakům, a to hlavně nákladním, které zásobují například Moravské železárny," dodal Marek Černý z odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu.

Nejde přitom zdaleka o jediné plánované rozšíření tramvajových linek (čtěte také Olomouc plánuje desítky kilometrů nových tramvajových tratí)

Olomoucká lokálka vozí lidi z krajského města do Senice na Hané, Kostelce na Hané a Prostějova už 127 let. Když ji Olomoučané v roce 1883 slavnostně otevírali, vedla tato jednokolejná trať po okraji tehdejšího města. Olomouc se však od té doby značně rozrostla, takže vlak dnes jezdí spíš jejím středem.

,