Nový autobus Solaris Urbino 18 IV. generace jezdil po Olomouci na konci srpna na linkách číslo 16 a 17. „Cestující se mohli seznámit s typem autobusu, který bude od konce tohoto roku jezdit natrvalo na linkách DPMO,“ přiblížila mluvčí Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) Martina Krčová.
Vůz, jenž měl dopravce pouze půjčený, ukrýval rozsáhlou výbavu. „Cestující mohou využívat například wi-fi připojení zdarma nebo USB vstupy pro dobíjení elektronických zařízení,“ vypočítala mluvčí.
Za několik měsíců však budou Olomoučané podobné zázemí pro své telefony hledat marně. Pro dopravce by bylo příliš drahé.
„V dodávce nových vozů nejsou wi-fi připojení a USB vstupy pro dobíjení požadovány. Wi-fi připojení jsme již v minulosti několikrát řešili, avšak cenové nabídky pro nás zatím nebyly finančně akceptovatelné,“ řekla Lenka Křenková, vedoucí odboru marketingu DPMO.
Bezdrátový internet se podle ní v jeho vozech objevuje jen zřídka v rámci reklamních kampaní. Náklady však v takovém případě platí ten, kdo si kampaň objednal.
Nízkopodlažní vozy už dopravce nakupuje
Dopravce v budoucnu potěší alespoň ty, kterým dělá problém nastupovat do starých vysokých autobusů se schody. Dopravce nyní nakupuje nízkopodlažní vozy, výrobce je bude dodávat postupně do poloviny roku 2018.
DPMO však lidi po Olomouci přepravuje také v tramvajích. Určení termínu, kdy i po kolejích budou jezdit jen nízké moderní vozy, by byla podle Křenkové v tuto chvíli pouze spekulace.
„Více než čtyřicet procent tramvajového vozového parku ještě nízkopodlažní není,“ vysvětlila Křenková.
Část z nich dopravní podnik za své peníze předělává na alespoň částečně nízkopodlažní. Letos v prosinci by mohly do ulic vjet dva takto zmodernizované vozy známého typu tramvají T3.
Vozidla na naftu jednou nahradí elektrobusy
„Ve financování nových plně nízkopodlažních vozů jsme odkázaní především na podporu evropských fondů. V současné době stále běží lhůta pro podání nabídek na nákup osmi kusů plně nízkopodlažních tramvají,“ upřesnila Křenková.
Vedení olomoucké radnice při pohledu do vzdálenější budoucnosti hromadné dopravy vidí v ulicích města kromě tramvají také elektrobusy. Postupně by měly nahradit klasické vozy, které nyní jezdí na naftu.
Náměstek primátora Aleš Jakubec, jenž na radnici mimo jiné zodpovídá za odbor koncepce a rozvoje, upozornil, že taková obměna vozového parku je otázkou několika desetiletí.
„Teď jsme dali žádost o dotaci na tramvaje, součástí byl i elektrobus. Postupně s tím chceme začít. Ovšem elektrobusy jsou poměrně drahé, a tak hledáme dotace. Navíc je to spojeno s potřebou vybudování nabíjecích stanic,“ přiblížil Jakubec.