Stavba další části tramvajové trati odstartovala na začátku března. Několik desítek stromů muselo ustoupit nejen naplánované trase, ale i dalším komunikacím, sítím pod povrchem nebo například technologickému zařízení světelné signalizace na křižovatkách.
Kácení bylo provedeno přesně podle povolení. „Přítomen byl biologický dozor, ten také spolu s námi průběh kácení sledoval. Biologický dozor nyní vypracuje písemnou zprávu. Po výstavbě trati bude provedena nová náhradní výsadba. Stát se tak musí nejpozději do konce listopadu 2023,“ ujistil vedoucí odboru životního prostředí Petr Loyka.
Náhradní výsadba zahrnuje 92 nových stromů a 3 372 různých keřů. Zajištěna bude i následná péče o zeleň, její případná výměna nebo obnova.
„Odborníci, kteří projekt sadových úprav připravili, nás ubezpečili, že nové výsadby budou pěkné, pestré a budou se vhodně doplňovat. Navíc jde o druhy, které v městském prostoru hodně vydrží a nejsou náročné na údržbu,“ poznamenal primátor Olomouce Miroslav Žbánek.
Hned na začátku března se uskutečnila demolice domu, který v Rooseveltově ulici stál v cestě budoucí trati. Dům, který byl už dříve odpojen od všech inženýrských sítí, zboural demoliční bagr za jeden den.
Nyní se v okolí trati hlavně kope. „Stavební firma bude provádět výkopy a přípravu k přeložkám inženýrských sítí. Pro obyvatele Nových sadů z toho neplynou žádná omezení. Teprve na duben se chystá uzavírka části Zikovy ulice od křižovatky u Penny Marketu po křižovatku s ulicí Werichovou,“ vysvětlil investiční náměstek primátora Martin Major.
Zabraná místa k parkování by mělo nahradit povolené parkování po obou stranách zbývající části Zikovy ulice.
Kvůli nejisté době stavbu kritizuje opozice
Trať povede přes Zikovu na Schweitzerovu ulici, bude mít tři zastávky a délku 1 200 metrů. Přijde na 469 milionů korun.
Se stavbou nesouhlasí opozice. „Stavba tramvajové tratě je financována z velké části novým úvěrem. V současné situaci vůbec netušíme, jestli bude město letos provozuschopné, a to jak kvůli dopadům pandemie, tak kvůli výpadkům spojeným s daňovým balíčkem,“ poznamenal opoziční zastupitel za Piráty a STAN Viktor Tichák.
„Stavbu považujeme za podstatný krok k rozšíření kvalitní ekologické městské hromadné dopravy v Olomouci. Od počátku bylo zřejmé, že tramvajová trať z centra na Nové Sady bude plně funkční až po prodloužení do centra sídliště, což se právě touto stavbou stane,“ obhajuje naopak plán primátor Žbánek.
Vedení radnice argumentuje, že po dokončení druhé etapy trať a její tři nové zastávky obslouží hustě osídlenou část Nových Sadů, kde žijí tisíce lidí.
„Už první etapa získala mezi veřejností oblibu. Sčítání cestujících ukázalo, že zájem o jízdu na této trati postupně rostl,“ uvedl náměstek Major. Novou tratí tramvajemi s čísly 3 a 5 jezdí přibližně dva miliony cestujících ročně.
Větší část investice přitom podle náměstka pokryje dotace. „Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat také dotaci téměř 346,6 milionů korun,“ sdělil Major.
Dopravní podnik zároveň vybuduje nové servisní středisko pro tramvaje ve Fibichově ulici, což je pro rozšíření tramvajové dopravy nezbytné. První cestující by se po nové trati měli projet na podzim příštího roku.
6. března 2021 |