Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další kilometr tramvajové trati chce Olomouc začít stavět na podzim 2018

  5:53aktualizováno  5:53
Podzim roku 2018 má být podle olomoucké radnice časem, kdy opět „povyroste“ olomoucká tramvajová trať. A to o více než kilometrový úsek, který tramvaje přivede do nejlidnatějšího olomouckého sídliště ve čtvrti Nové Sady. Stavba potrvá přes rok a její cena přesáhne 300 milionů korun.

Jižní větev olomoucké tramvajové trati se naposledy rozrostla na podzim 2013 úsekem od tržnice k zastávce Trnkova. Další více než kilometr chce město začít stavět na podzim 2018. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Na Nové Sady jezdí tramvaje od listopadu 2013, z centra města se však cestující dostanou nyní pouze na okraj sídliště na stávající konečnou zastávku Trnkova.

„Od ní povede trať Zikovou ulicí se třemi novými zastávkami. Dvě vzniknou poblíž křižovatek s ulicemi Werichova a Rožňavská, třetí v ulici Schweitzerova,“ přibližuje mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Konečná zastávka se tak posune na úroveň Družební ulice, do blízkosti autobusové zastávky U Kapličky. První cestující by tu měli z tramvaje vystoupit po zhruba patnácti měsících od zahájení stavby.

Dělníci při ní položí 1 300 metrů nových kolejí. Předběžně vyjde druhá část trati na 303 milionů korun. Pro srovnání, náklady na prozatím hotový kus kolejí přesáhly před pěti lety 270 milionů.

„Stejně jako v případě první etapy bude město i při této usilovat o získání dotací,“ podotýká Štědrá.

Město ještě nemá všechny pozemky, vyvlastňování odmítalo

Náměstek olomouckého primátora Filip Žáček upozorňuje, že dodržení nyní zveřejněných termínů záleží především na vyřešení majetkoprávních vztahů.

Městu totiž ještě nepatří všechny pozemky, přes které budou tramvaje za zhruba čtyři roky do Schweitzerovy ulice jezdit. Smlouvy o jejich prodeji město podle Žáčka může předběžně uzavřít na přelomu letošního a příštího roku.

„Ve stejné době by měla být tramvajová trať v územním plánu vedena již jako veřejně prospěšná stavba. To celý proces podstatně zjednodušuje,“ doplnil Žáček, jenž je na radnici mimo jiné zodpovědný za investice.

Úřední potvrzení prospěšnosti trati radnici umožní v předstihu shánět razítka nutná pro stavební povolení. A to i v situaci, kdy by jí ještě nepatřily všechny pozemky. Současně by městu otevřelo cestu k možnému vyvlastnění parcel, které by majitelé kvůli položení kolejí nakonec nechtěli prodat.

Doposud ovšem politici tuto krajní možnost odmítali. „Naším cílem není vyvlastňovat. Je to ale poslední šance v případě, že by to byla překážka vybudování této veřejně prospěšné stavby,“ podotkl již dříve na jednání zastupitelstva primátor Olomouce Antonín Staněk.

Trať má po dokončení vést až do čtvrti Slavonín

Největší překážku, která tramvajím doslova stála v cestě, přitom už město odstranilo. Pár metrů od nynější konečné zastávky stojí v Rooseveltově ulici jednopatrový dům. Pro pokračování trati je třeba ho zbourat. Majitelé jej ale čtyři roky odmítali prodat, před časem se však s městem domluvili.

Podstatným bodem dohody je cena. Vlastníci domu dostanou zhruba pět milionů korun. A to i přesto, že znalec nemovitost ohodnotil pouze na tři. Dvoumilionový přeplatek město obhajuje tím, že jde o ojedinělou situaci, v níž neexistovalo vhodnější řešení.

Na druhou etapu trati ještě musí Olomouc získat důležité územní rozhodnutí - předstupeň stavebního povolení. Náměstek Žáček odhaduje, že se tak stane příští rok v květnu. V druhé polovině roku 2018 by pak radnice ráda začala s hledáním firmy, která trať na jih města prodlouží.

Konečnou zastávkou u Družební ulice vize o tramvajích na Nových Sadech nekončí. Plány, jež narýsovalo dřívější vedení města v čele s tehdejším primátorem Martinem Novotným, zahrnují i to, že koleje povedou až do Slavonína.

Současné osazenstvo radnice pro povolení a vznik poslední část trati prozatím připravuje dokumenty a studie. Odhad nákladů se pohybuje v rozmezí od 104 do 133 milionů korun.




Nejčtenější

Muž přesvědčil policistu k demonstrativnímu oběšení, pak ho nechal zemřít

Sebevražda (ilustrační foto)

Policista z olomoucké krajské policie, který zemřel na začátku roku 2015, nespáchal dobrovolnou sebevraždu, ale byl...

Historik odkryl nevítaná fakta o masakru. Chtěl jsem najít pravdu, říká

Bývalý ředitel Muzea Komenského v Přerově František Hýbl. Za svou letitou práci...

Hubenější na váze a chudší o iluze kolem některých hrdinů české historie. Ale zároveň bohatší o zadostiučinění svému...



Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Kde sídlili Keltové i páni. Výlet za tajemnými hrady Drahanské vrchoviny

Repešský žleb

Podzimní lesy bez listí jsou ideálním obdobím pro hledání starých zřícenin, ze kterých toho mnoho nezbylo. Doslova...

Chartista Hradílek ukončil pod tlakem rodiny hladovku proti Zemanovi

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident Tomáš Hradílek ukončil hladovku, kterou držel 17 dní na protest proti prezidentské kandidatuře Miloše...

Další z rubriky

Olomoucká radnice chce za rok pustit kamiony jen na tři hlavní trasy

Lidé z některých olomouckých ulic, například Erenburgovy (na snímku) roky...

Západní a jižní část Olomouce by se už příští rok mohly definitivně zbavit těžké nákladní dopravy. Vykázat ji odsud má...

Naše nejkrásnější náměstí. Sedm českých a moravských skvostů

Telč, náměstí Zachariáše z Hradce. Náměstí dnes vroubené skvostnými měšťanskými...

Určit nejkrásnější náměstí v českých a moravských městech je velmi ošemetná záležitost. Při oceňování hraje roli osobní...

Řidičku po vážné nehodě záchranáři oživili, později při převozu zemřela

Řidička sjela na Šumpersku do potoka a narazila do mostku, v nemocnici následně...

Tragická nehoda se stala ráno na Šumpersku. Řidička zde vyjela ze silnice, narazila do mostku a utrpěla velmi vážná...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.