Na radnicích velkých měst Olomouckého kraje mají úřední adresu i tisíce lidí. Například na té olomoucké jich "bydlí" na tři a půl tisíce.

Na radnicích velkých měst Olomouckého kraje mají úřední adresu i tisíce lidí. Například na té olomoucké jich "bydlí" na tři a půl tisíce. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Na radnicích měst „bydlí“ i tisíce lidí, musí pro ně přidávat úředníky

  • 15
Doručovací adresa: městský úřad, čtou stále častěji pošťačky při roznášení dopisů v Olomouckém kraji. Lidí, kteří mají trvalou adresu na radnicích měst totiž v posledních letech dramaticky přibývá, v těch velkých už jsou jich tisíce. Jejich úřední poštu pak musí třídit zvlášť vyčlenění úředníci.

Například v Olomouci oficiálně bydlí na radnici téměř 3 500 lidí, na chodbách je však nepotkáte. Mezi nedobrovolné obyvatele úřadu patří třeba lidé, kteří se vracejí z dlouhodobého pobytu v zahraničí.

"K dnešnímu dni má trvalé bydliště na magistrátu 3 494 lidí. V celé republice tento počet poslední dobou rapidně stoupá, v Olomouci sice jejich počet roste taky, ale spíše dlouhodobě, není to teď žádný skokový nárůst," popsal mluvčí olomouckého magistrátu Michal Folta.

Podle něj se ročně ve správním řízení při rušení trvalého bydliště ocitne 500 až 700 obyvatel Olomouce.

"Jsou to lidé, kteří získají občanství, vrátí se z dlouhodobého pobytu v zahraničí nebo prostě ruší pobyt na nějaké trvalé adrese, část z nich si pak najde nové bydlení, část zůstává přihlášená na radnici," dodal mluvčí. Více práce se svými "nájemníky" však nemá jen olomoucká radnice, počet lidí, kteří o svou trvalou adresu přišli, stoupá v celé republice.

Na řešení pošty "nájemníků" musí být vyčlenění úředníci

V Olomouci přitom za posledních třináct let stoupl o tolik, že místo jedné úřednice se teď problému věnují hned tři.

"Agenda s tím spojená odpovídá nárůstu počtu těchto případů. V roce 2000 na tom pracovala jedna zaměstnankyně magistrátu, dnes už to vyžaduje práci téměř tří zaměstnanců," popsal Folta.

Podobně jsou na tom třeba i na přerovské radnici, kde se starají o 2 080 takových obyvatel.

"V souvislosti s danou situací pracovníkům magistrátu narůstá administrativní práce. Musejí například vést písemné správní řízení nebo musíme dokumenty deset let archivovat," vysvětlil mluvčí přerovské radnice Bohuslav Přidal.

Počet obyvatel trvale hlášených na radnici se zvedá také v Prostějově, příčiny však úředníci nezkoumají.

"Na Magistrátu města Prostějova máme v současné době přihlášených přibližně 1 500 lidí a jejich počet se každoročně zvedá. Příčiny nemáme jak zkoumat, jde o správní řízení, kdy zrušení trvalého pobytu na konkrétní adrese musí splňovat podmínky stanovené zákonem," řekla mluvčí radnice Jana Gáborová. Těmi je pak to, že lidé buď svůj dům nevyužívají, nebo jej využívat nesmějí.

Častým důvodem "stěhování na radnici" jsou exekuce

V poslední době jsou stále častějším důvodem soudní exekuce, při nichž lidé přijdou o veškerý svůj majetek.

"Ano, takových případů přibývá, ať už je to exekuce nebo soudní vystěhování. Soud nám potom pošle oznámení a my toho člověka zapíšeme na radnici," popsal Bohuslav Přidal z Přerova.

Podle něj se nedá čekat, že by lidé své trvalé bydliště na magistrát nahlásili dobrovolně.

"Chodí jim sem veškerá pošta, ale ani tu si nevyzvedávají," dodal s tím, že na radnici zatím nemají zkušenosti s lidmi, kteří si tam trvalé bydliště nechávají schválně, přestože majetek mají.

"To by bylo protizákonné, na druhou stranu nemáme jak zjistit, pokud si člověk přepíše majetek třeba na ženu nebo příbuzné," uzavřel.