Opozice by chtěla změnu plánů oprav olomoucké ulice 8. května. Je ale pozdě

  5:54aktualizováno  5:54
Opoziční hnutí ProOlomouc, jehož členy jsou architekti či urbanisté, má obavy o ulici 8. května. Rušnou část centra čeká rekonstrukce, hnutí ale nevěří, že dopadne dobře. Argumentuje třeba nedávno přebudovanou třídou 1. máje, ProOlomouc tak vedení města vyzvalo, aby najalo evropské odborníky a vše projednalo i s obyvateli. Jenže jde pozdě.

Stav tramvajové trati v centru Olomouce v ulici 8. května a na vedlejší třídě Svobody dlouhodobě volá po velké opravě. Tlačí na to i Drážní úřad. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Na předláždění ulice, opravy tramvajové trati i vybudování nových inženýrských sítí už totiž je vydané stavební povolení. Ve skutečnosti už začala i samotná stavba, byť její hlavní část se zatím odkládá.

Architekti z ProOlomouc tak zažívají nepříjemné déja vu. Do podobné situace se dostali už před lety, kdy rovněž neúspěšně bojovali za překreslení plánů na třídu 1. máje. Město to odmítalo s tím, že na změny výkresů, jež připravilo předcházející vedení radnice, není čas.

Sami architekti připouštějí, že se jim na třídě 1. máje podařilo prosadit jen malé úpravy. Hlavního cíle, tedy proměny kusu historického jádra na pěší zónu, nedosáhli. A stejně to vypadá i u ulice 8. května.

„Nejen my, ale i další lidé začali na oba projekty upozorňovat v okamžiku, kdy se o nich dozvěděli. Do jednání o nich jsme s nynější koalicí vstoupili hned, jak jsme se dostali do zastupitelstva. Vyčerpali jsme všechny možnosti, které jsme k ovlivnění projektů měli,“ vypočítává architekt Tomáš Pejpek, předseda ProOlomouc. To se do zastupitelstva probojovalo po volbách v roce 2014 a drží dvě křesla.

Mariahilfer Straße jako inspirace. Jenže pozdě

Přestavba třídy 1. máje vyšla Olomouc na zhruba 80 milionů. Auta a tramvaje se sem koncem listopadu vrátily po sedmiměsíční uzavírce. Její novou podobu kromě ProOlomouc zkritizoval i dopravní psycholog Matúš Šucha, který ji zařadil do stylu oprav běžných v 70. letech.

Radnice naproti tomu proměnu hájí s tím, že výsledná podoba je ideální a rozumný kompromis.

„A to mezi zachováním této ulice jako historické a dopravní tepny. Ať už pro tramvajovou dopravu, která tu jezdí od roku 1899, tak i pro zásobování. Díky úpravám chodníků se také výrazně zvýšil komfort pro chodce,“ prohlásil již dříve investiční náměstek olomouckého primátora Filip Žáček (ČSSD).

Nová ulice 8. května má stát kolem 120 milionů. Jenže podle krajského zastupitele za ProOlomouc Petra Daňka jsou její plány stejně špatné jako u třídy 1. máje.

„Skrývá přitom obrovský potenciál pro obchodní pěší bulvár s lavičkami, kavárnami a zelení, jak to například nedávno udělali s Mariahilfer Straße ve Vídni. Vyzýváme proto radní, aby na projektování tak krásné části města najali uznávané evropské odborníky a celý záměr řádně projednali s místními obyvateli, podnikateli a veřejností,“ píše Daněk v prohlášení ProOlomouc.

„Akce je již stavebně zahájena“

Na něco takového je už však zřejmě pozdě. Formálně se v ulici 8. května s ohledem na stavební povolení již pracuje, byť to tamní provoz zatím nijak zásadně neovlivňuje.

„Tento projekt je ještě v pokročilejší fázi, než byla třída 1. máje. Akce je již stavebně zahájena. Je více méně jasně dáno, jakým způsobem to má proběhnout,“ reagoval Žáček.

Prostor pro změnu plánů je tak minimální, přesto podle Žáčka vedení města některé úpravy udělalo. Rozsáhlejší zásah do plánů podle něj znemožňuje i fakt, že na zaplacení nové ulice radnice počítá s evropskými dotacemi, které je třeba vyčerpat do roku 2023.

Rýsování nových plánů a nové shánění razítek by mohlo znamenat riziko, že vydatná finanční injekce městu uteče.

Stojí nám tak špatné projekty za to, namítá Pejpek

Pejpek rovněž připouští, že začít plánovat úplně od nuly může znamenat komplikace.

„Domnívám se, že by to za to stálo. Je to o politické odvaze vedení města říct, že tento projekt je špatný. Je otázkou, jestli nám to stojí za to - uskutečnit takto špatné projekty,“ míní.

Kdy přesně se město v rušné ulici pustí do hlavní části rekonstrukce, není zatím jasné. Dřív se hovořilo už o příštím roce, vše se ale odkládá do dalšího volebního období.

Žáček to vysvětluje budováním velkých protipovodňových opatření, jež centrum spolu s velkou uzavírkou velmi vytíženého mostu od roku 2018 čeká.

„Jak rekonstrukce 8. května, tak protipovodňová opatření výrazně ovlivní chod města. Nedovedu si představit, že by tyto akce nebyly zkoordinované,“ podotýká.

Datum, kdy dělníci ulici 8. května obsadí, tak určí až přesný harmonogram prací u koryta Moravy.

Nejčtenější

V Německu ukradený luxusní mercedes prozradilo nedobrzdění na D46

Řidič mercedesu na dálnici nedobrzdil a narazil do fabie zpomalující kvůli...

Vyšetřování na první pohled běžné dopravní nehody na dálnici D46 odhalilo krádež luxusního vozu. Řidič mercedesu za...

Za smrt dvou dětí v jiném autě dostal opilec o dva roky víc, vinu neuznal

Josef Ondrýsek u olomouckého krajského soudu žádá o snížení trestu za tragickou...

Na osm a půl roku vězení zpřísnil olomoucký krajský soud trest Josefu Ondrýskovi, který na jaře zavinil v opilosti...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Vjezdový systém dodala firma stíhaného lobbisty, nemocnice řeší potíže

Pohled na jeden z vjezdů do olomoucké fakultní nemocnice. Po změně v systému...

Nový vjezdový systém měl od 1. listopadu výrazně modernizovat a usnadnit pacientům parkování v areálu Fakultní...

Vizita u 50 pacientů a lékař bez atestace. Špitál šokoval i soudního znalce

Okresní soud v Přerově začal projednávat případ, ve kterém jsou dva přerovští...

Na tristní personální situaci v českých špitálech poukázal případ, který nyní rozplétá soud v Přerově. Dva chirurgové...

Další z rubriky

Bratr exstarosty končí v čele městské firmy, radní prověří výběrová řízení

Budova jesenické radnice.

Jesenická radnice odvolala předsedu představenstva technických služeb Romana Kalouse, jenž je bratrem bývalého starosty...

V převráceném autě se zranila řidička s dětmi, policie hledá svědky

Policie vyšetřuje nehodu, při které řidička vezoucí dvě děti nedaleko Olomouce...

Policisté z Olomoucka vyšetřují od uplynulého víkendu nehodu, při které řidička jedoucí se dvěma dětmi strhla řízení...

Majitel domu odmítá v chodníku památku oběti holokaustu, chce město žalovat

Takto vypadá jeden ze Stolpersteinů, který je umístěn v Olomouci.

Většinový vlastník jednoho z prostějovských domů nesouhlasí s tím, aby se na chodníku před jeho dveřmi objevil kámen...

Najdete na iDNES.cz