Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opozice by chtěla změnu plánů oprav olomoucké ulice 8. května. Je ale pozdě

  5:54aktualizováno  5:54
Opoziční hnutí ProOlomouc, jehož členy jsou architekti či urbanisté, má obavy o ulici 8. května. Rušnou část centra čeká rekonstrukce, hnutí ale nevěří, že dopadne dobře. Argumentuje třeba nedávno přebudovanou třídou 1. máje, ProOlomouc tak vedení města vyzvalo, aby najalo evropské odborníky a vše projednalo i s obyvateli. Jenže jde pozdě.

Stav tramvajové trati v centru Olomouce v ulici 8. května a na vedlejší třídě Svobody dlouhodobě volá po velké opravě. Tlačí na to i Drážní úřad. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Na předláždění ulice, opravy tramvajové trati i vybudování nových inženýrských sítí už totiž je vydané stavební povolení. Ve skutečnosti už začala i samotná stavba, byť její hlavní část se zatím odkládá.

Architekti z ProOlomouc tak zažívají nepříjemné déja vu. Do podobné situace se dostali už před lety, kdy rovněž neúspěšně bojovali za překreslení plánů na třídu 1. máje. Město to odmítalo s tím, že na změny výkresů, jež připravilo předcházející vedení radnice, není čas.

Sami architekti připouštějí, že se jim na třídě 1. máje podařilo prosadit jen malé úpravy. Hlavního cíle, tedy proměny kusu historického jádra na pěší zónu, nedosáhli. A stejně to vypadá i u ulice 8. května.

„Nejen my, ale i další lidé začali na oba projekty upozorňovat v okamžiku, kdy se o nich dozvěděli. Do jednání o nich jsme s nynější koalicí vstoupili hned, jak jsme se dostali do zastupitelstva. Vyčerpali jsme všechny možnosti, které jsme k ovlivnění projektů měli,“ vypočítává architekt Tomáš Pejpek, předseda ProOlomouc. To se do zastupitelstva probojovalo po volbách v roce 2014 a drží dvě křesla.

Mariahilfer Straße jako inspirace. Jenže pozdě

Přestavba třídy 1. máje vyšla Olomouc na zhruba 80 milionů. Auta a tramvaje se sem koncem listopadu vrátily po sedmiměsíční uzavírce. Její novou podobu kromě ProOlomouc zkritizoval i dopravní psycholog Matúš Šucha, který ji zařadil do stylu oprav běžných v 70. letech.

Radnice naproti tomu proměnu hájí s tím, že výsledná podoba je ideální a rozumný kompromis.

„A to mezi zachováním této ulice jako historické a dopravní tepny. Ať už pro tramvajovou dopravu, která tu jezdí od roku 1899, tak i pro zásobování. Díky úpravám chodníků se také výrazně zvýšil komfort pro chodce,“ prohlásil již dříve investiční náměstek olomouckého primátora Filip Žáček (ČSSD).

Nová ulice 8. května má stát kolem 120 milionů. Jenže podle krajského zastupitele za ProOlomouc Petra Daňka jsou její plány stejně špatné jako u třídy 1. máje.

„Skrývá přitom obrovský potenciál pro obchodní pěší bulvár s lavičkami, kavárnami a zelení, jak to například nedávno udělali s Mariahilfer Straße ve Vídni. Vyzýváme proto radní, aby na projektování tak krásné části města najali uznávané evropské odborníky a celý záměr řádně projednali s místními obyvateli, podnikateli a veřejností,“ píše Daněk v prohlášení ProOlomouc.

„Akce je již stavebně zahájena“

Na něco takového je už však zřejmě pozdě. Formálně se v ulici 8. května s ohledem na stavební povolení již pracuje, byť to tamní provoz zatím nijak zásadně neovlivňuje.

„Tento projekt je ještě v pokročilejší fázi, než byla třída 1. máje. Akce je již stavebně zahájena. Je více méně jasně dáno, jakým způsobem to má proběhnout,“ reagoval Žáček.

Prostor pro změnu plánů je tak minimální, přesto podle Žáčka vedení města některé úpravy udělalo. Rozsáhlejší zásah do plánů podle něj znemožňuje i fakt, že na zaplacení nové ulice radnice počítá s evropskými dotacemi, které je třeba vyčerpat do roku 2023.

Rýsování nových plánů a nové shánění razítek by mohlo znamenat riziko, že vydatná finanční injekce městu uteče.

Stojí nám tak špatné projekty za to, namítá Pejpek

Pejpek rovněž připouští, že začít plánovat úplně od nuly může znamenat komplikace.

„Domnívám se, že by to za to stálo. Je to o politické odvaze vedení města říct, že tento projekt je špatný. Je otázkou, jestli nám to stojí za to - uskutečnit takto špatné projekty,“ míní.

Kdy přesně se město v rušné ulici pustí do hlavní části rekonstrukce, není zatím jasné. Dřív se hovořilo už o příštím roce, vše se ale odkládá do dalšího volebního období.

Žáček to vysvětluje budováním velkých protipovodňových opatření, jež centrum spolu s velkou uzavírkou velmi vytíženého mostu od roku 2018 čeká.

„Jak rekonstrukce 8. května, tak protipovodňová opatření výrazně ovlivní chod města. Nedovedu si představit, že by tyto akce nebyly zkoordinované,“ podotýká.

Datum, kdy dělníci ulici 8. května obsadí, tak určí až přesný harmonogram prací u koryta Moravy.



Nejčtenější

Na Olomoucku narazil autobus do stromu, do nemocnic muselo jedenáct lidí

U Hraničních Petrovic na Olomoucku narazil linkový autobus do stromu. Zranilo...

U vážné dopravní nehody, která se stala u Hraničných Petrovic na Olomoucku, zasahovali odpoledne hasiči, záchranáři i...

Balík s drahými hodinkami kdosi vykradl, prodejci se vrátila tři jablka

Sběrný přepravný uzel České pošty, obsluha třídícího stroje

Neobvyklý případ krádeže vyšetřují policisté z Olomouce. Pátrají po zloději, který se zmocnil drahých náramkových...



Dívka se převtěluje do postav z komiksů, her i filmů. Kostýmy si dělá sama

Cosplayerka Alena Klimecká jako čarodějka Hermiona, jedna z hlavních postav...

Jak může vypadat šatník osmnáctileté dívky? Ten Aleny Klimecké z Přerovska je značně minimalistický. To, co nosí v...

Obec na Šumpersku sužují mračna komárů, bodají i padesátkrát za minutu

Když vám komár pije krev, je to vcelku složitá operace.

Hejna útočících komárů, kteří jsou navíc nejagresivnější ze všech běžně se vyskytujících druhů, obtěžují obyvatele...

Město zavřelo zkratku přes trať, lidé prostříhali plot a chodí tudy dál

Olomoučané přišli o zkratku vedoucí přes železniční trať, protože zchátralou...

Navzdory zákazu radnice Olomoučané dál chodí přes železniční trať na rozhraní čtvrtí Hejčín a Nová Ulice. Desítky let...

Další z rubriky

Olomoucké muzeum rozšířilo svou sbírku Vasarelyho o obří plastiku

Olomoucké Muzeum umění získalo do sbírek více než dvoumetrovou plastiku TER-F2,...

Největší sbírka děl Victora Vasarelyho v Česku se opět rozrostla. Do prostor Muzea umění v Olomouci přibyla v...

Cestu na Mohelnici na dálnici D35 za Olomoucí zpomaluje nehoda dvou aut

Ilustrační snímek

Dálnici D35 za Olomoucí ve směru na Mohelnici částečně blokuje nehoda dvou osobních vozů. Nejprve byla zavřená úplně,...

Řeky jsou dál na hraně sucha, rybáři i ochranáři se bojí hromadných úhynů

Po dobu snížení hladiny řeky se může podařit zachránit několik desítek tisíc...

Pokračující sucho, které v nejohroženějších oblastech Olomouckého kraje nezažehnaly ani deště z posledních dnů,...

Najdete na iDNES.cz