Na předláždění ulice, opravy tramvajové trati i vybudování nových inženýrských sítí už totiž je vydané stavební povolení. Ve skutečnosti už začala i samotná stavba, byť její hlavní část se zatím odkládá.
Architekti z ProOlomouc tak zažívají nepříjemné déja vu. Do podobné situace se dostali už před lety, kdy rovněž neúspěšně bojovali za překreslení plánů na třídu 1. máje. Město to odmítalo s tím, že na změny výkresů, jež připravilo předcházející vedení radnice, není čas.
Sami architekti připouštějí, že se jim na třídě 1. máje podařilo prosadit jen malé úpravy. Hlavního cíle, tedy proměny kusu historického jádra na pěší zónu, nedosáhli. A stejně to vypadá i u ulice 8. května.
„Nejen my, ale i další lidé začali na oba projekty upozorňovat v okamžiku, kdy se o nich dozvěděli. Do jednání o nich jsme s nynější koalicí vstoupili hned, jak jsme se dostali do zastupitelstva. Vyčerpali jsme všechny možnosti, které jsme k ovlivnění projektů měli,“ vypočítává architekt Tomáš Pejpek, předseda ProOlomouc. To se do zastupitelstva probojovalo po volbách v roce 2014 a drží dvě křesla.
Mariahilfer Straße jako inspirace. Jenže pozdě
Přestavba třídy 1. máje vyšla Olomouc na zhruba 80 milionů. Auta a tramvaje se sem koncem listopadu vrátily po sedmiměsíční uzavírce. Její novou podobu kromě ProOlomouc zkritizoval i dopravní psycholog Matúš Šucha, který ji zařadil do stylu oprav běžných v 70. letech.
Radnice naproti tomu proměnu hájí s tím, že výsledná podoba je ideální a rozumný kompromis.
„A to mezi zachováním této ulice jako historické a dopravní tepny. Ať už pro tramvajovou dopravu, která tu jezdí od roku 1899, tak i pro zásobování. Díky úpravám chodníků se také výrazně zvýšil komfort pro chodce,“ prohlásil již dříve investiční náměstek olomouckého primátora Filip Žáček (ČSSD).
Nová ulice 8. května má stát kolem 120 milionů. Jenže podle krajského zastupitele za ProOlomouc Petra Daňka jsou její plány stejně špatné jako u třídy 1. máje.
„Skrývá přitom obrovský potenciál pro obchodní pěší bulvár s lavičkami, kavárnami a zelení, jak to například nedávno udělali s Mariahilfer Straße ve Vídni. Vyzýváme proto radní, aby na projektování tak krásné části města najali uznávané evropské odborníky a celý záměr řádně projednali s místními obyvateli, podnikateli a veřejností,“ píše Daněk v prohlášení ProOlomouc.
„Akce je již stavebně zahájena“
Na něco takového je už však zřejmě pozdě. Formálně se v ulici 8. května s ohledem na stavební povolení již pracuje, byť to tamní provoz zatím nijak zásadně neovlivňuje.
„Tento projekt je ještě v pokročilejší fázi, než byla třída 1. máje. Akce je již stavebně zahájena. Je více méně jasně dáno, jakým způsobem to má proběhnout,“ reagoval Žáček.
Prostor pro změnu plánů je tak minimální, přesto podle Žáčka vedení města některé úpravy udělalo. Rozsáhlejší zásah do plánů podle něj znemožňuje i fakt, že na zaplacení nové ulice radnice počítá s evropskými dotacemi, které je třeba vyčerpat do roku 2023.
Rýsování nových plánů a nové shánění razítek by mohlo znamenat riziko, že vydatná finanční injekce městu uteče.
Stojí nám tak špatné projekty za to, namítá Pejpek
Pejpek rovněž připouští, že začít plánovat úplně od nuly může znamenat komplikace.
„Domnívám se, že by to za to stálo. Je to o politické odvaze vedení města říct, že tento projekt je špatný. Je otázkou, jestli nám to stojí za to - uskutečnit takto špatné projekty,“ míní.
Kdy přesně se město v rušné ulici pustí do hlavní části rekonstrukce, není zatím jasné. Dřív se hovořilo už o příštím roce, vše se ale odkládá do dalšího volebního období.
Žáček to vysvětluje budováním velkých protipovodňových opatření, jež centrum spolu s velkou uzavírkou velmi vytíženého mostu od roku 2018 čeká.
„Jak rekonstrukce 8. května, tak protipovodňová opatření výrazně ovlivní chod města. Nedovedu si představit, že by tyto akce nebyly zkoordinované,“ podotýká.
Datum, kdy dělníci ulici 8. května obsadí, tak určí až přesný harmonogram prací u koryta Moravy.