Stroj, na kterém čtrnáct měsíců uničovské strojírny Unex pracovaly, je jedním ze dvou desítek, které v minulosti ve zdejším závodě sestrojili.
„Velkostrojů řady KU 800 bylo v Uničově vyrobeno celkem jednadvacet. Deset z nich je stále v provozu jak v České republice, tak v Rusku a na Ukrajině,“ říká projektant Petr Hlaváč, který náročnou opravu a modernizaci majestátního kolosu vedl.
Tento konkrétní patří společnosti Sokolovská uhelná a předchozích třicet let těžil hnědé uhlí v povrchovém dole Jiří ve Vintířově na Sokolovsku. Ročně ho přitom dokáže vytěžit 6,5 milionu tun.
Kolos před opravou a po ní |
„Po opravě bude nadále pracovat až do roku 2035, tedy po celou dobu, kdy bude těžba v lomu Jiří ještě trvat,“ dodal Hlaváč.
Specialisté prací na velkostroji strávili 235 tisíc hodin.
„V jednu chvíli pracovalo na stroji až 108 pracovníků. Při rekonstrukci manipulovali s díly vážícími až desítky tun. Mimo jiné položili téměř 79 tisíc metrů nových kabelů, speciálně odlili 1 600 ok pro válečky dopravních linek. Stroj také vybavili nejmodernějšími hydraulicky řízenými brzdami pohonu kolesa,“ přiblížil mluvčí společnosti Boris Keka.
Těžební kolos má klimatizaci, GPS i wi-fi
O tom, o jak komplikovanou zakázku šlo, svědčí i to, že na subdodávkách se podílelo dalších 45 specializovaných firem. Stroj nyní nabízí třeba i větší komfort obsluze, v klimatizovaných kabinách má k dispozici nový kamerový systém a dorozumívací zařízení. Přesnou polohu stroje určuje nejmodernější GPS zařízení a sada sklonoměrů. Disponuje dokonce vlastní wi-fi sítí.
Velkostroje KU 800 z Uničova patří k největším samohybným strojům na světě. Například jen koleso rypadla má průměr 12,6 metru a je osazené patnácti korečky o objemu 1 000 litrů.
„Hmotnost se pohybuje okolo 4 400 tun, což odpovídá třeba 131 letadlům typu Boeing 737,“ přiblížil projektant. Ovšem i s touto hmotností je stroj schopen samostatného pohybu: na speciálních ližinách udělá za minutu jeden třímetrový krok.
Strojírny Unex patří ke světovým výrobcům kolesových rypadel a komponent těžkého strojírenství a k jednomu z největších zaměstnavatelů v regionu. V třech závodech pracují na dva tisíce lidí.