Podle dotačních podmínek Evropské unie, která projekt spolufinancovala, nesmí škola za služby na nově opravené půdě pět let inkasovat žádné peníze. Zákaz by se přitom na bufet měl vztahovat ještě přes dva roky, škola však službu pro studenty a zaměstnance, kteří se otevření dožadovali, nakonec rozšířila, aniž by při tom dotační podmínky porušovala.
Stejným omezením přitom vedení školy před časem zdůvodňovalo, proč nechává ležet „ladem“ takřka kompletní přilehlé terasovité parkoviště pro 430 vozů, které by mohlo pomoci vyřešit problémy s přeplněným areálem přilehlé Fakultní nemocnice.
Univerzita argumentovala, že jako placené jej provozovat nesmí, a zdarma tam auta pustit nechtěla z obavy, aby jej ihned nezaplnily vozy obyvatel z okolí. Jenže v souvislosti s hledáním cesty pro otevření bufetu, který chyběl studentům, pedagogům i zaměstnancům ústavů, škola nedávno zjistila, že se ohledně parkoviště zmýlila.
Kompletně jej totiž zaplatila ze svého a žádnou dotační podmínku tak v jeho provozu dodržovat nemusela. Přesto se jej zatím otevřít veřejnosti či pacientům nemocnice nechystá.
Škola za bufet nic nedostane
„V prostorách nových Teoretických ústavů máme například bufet, ale není v provozu. Nemůžeme dovnitř umístit ani automaty na kávu či bagety,“ líčil předloni děkan lékařské fakulty Milan Kolář, když vysvětloval přísné dotační podmínky na „nekomerční“ provoz staveb podpořených evropskými penězi.
Cesta k dřívějšímu otevření se však nakonec našla. „V případě bufetu panovala po určitou dobu nejistota, zda je možné v nově vybudovaném prostoru provozovat stravovací služby,“ říká mluvčí univerzity Radek Palaščák.
„Z tohoto důvodu si Univerzita Palackého nechala zpracovat nezávislý posudek auditora - daňového poradce, který se k této možnosti vyjádřil kladně. UP následně vyhlásila řádnou veřejnou soutěž na provozování stravovacích služeb.“
Zásadní totiž je, že za provoz bufetu univerzita nebude inkasovat žádné peníze, takže klíčovou dotační podmínku neporuší.
Omezení pro parkoviště neplatí
Mezitím však vyšlo také najevo, že se škola zmýlila ohledně parkoviště v areálu, u kterého rovněž argumentovala stejným omezením a nechávala jej proto uzavřené veřejnosti. Kdyby jej totiž chtěla otevřít i pro pacienty nemocnice a propojit s areálem špitálu, od nějž parkoviště od dokončení dělí betonové zábrany, musela by jej zpoplatnit stejně, jako se platí za stání v nemocnici.
Jenže nyní se ukázalo, že parkoviště univerzita vybudovala ze svého a podmínka o nekomerčním využití se na něj tedy nikdy nevztahovala.
„Situace v případě parkoviště je odlišná. Parkoviště leží na pozemku UP a bylo vybudováno z prostředků univerzity,“ potvrdil Palaščák.
Zároveň ale připomíná, že parkoviště bylo součástí celého projektu. „Od počátku byla stavba parkoviště prováděna za účelem umožnit parkování zaměstnanců, případně studentů fakulty. Takový byl záměr a zároveň podmínka projektu, díky kterému parkoviště vzniklo.“
Jinými slovy - přestože je napojeno (nyní zablokovanými) cestami na areál nemocnice, pro pacienty se s ním příliš nepočítá.
„Podmínkou bylo, že zajistíme stání pro zaměstnance a studenty. Tento cíl se daří fakultě plnit,“ říká Palaščák.
O parkovišti rozhodne nové vedení
Na parkoviště je dnes možný vjezd jen s parkovací kartou, kterou vydává univerzita. V běžné dny bývá vozy zaměstnanců či studentů zaplněné ani ne z poloviny. Uvolnění míst v areálu nemocnice však podle Palaščáka přece jen pomáhá, protože zaměstnanci už parkují přednostně zde a „nezabírají“ místo v areálu či jeho blízkém okolí.
„Nové parkoviště lékařské fakulty tak přispívá k tomu, že mají pacienti a návštěvníci FNOL lepší možnost zaparkovat přímo v areálu nemocnice, ideálně v blízkosti kliniky, na kterou směřují,“ podotkl mluvčí školy.
Zda někdy na parkoviště budou moci vjet i pacienti, však zatím není podle děkana fakulty Koláře jasné. V plánech pro nejbližší dobu to škola nemá.
„To je otázka pro nové vedení, které to bude řešit. Umím si představit, že například horní část parkoviště vyhradíme pro vlastníky karet a část pro veřejnost. Ale jak říkám, to už bude řešit další vedení.“