Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V aleji u Olomouce zemřelo za tři roky sedm lidí, zabezpečení ale vázne

  11:47aktualizováno  11:47
Když v říjnu zemřela při nehodě na silnici z olomoucké čtvrti Chválkovice do Samotišek mladá matka, začala zdejší radnice řešit, jak udělat cestu vedoucí poutní alejí bezpečnější. Za poslední tři roky v ní totiž zahynulo sedm lidí, především po nárazu aut do stromů. Jedinou změnou jsou ale od té doby dvě varovné cedule.

Místo na silnici z Chválkovic do Samotišek, kde v říjnu 2010 zahynula při nehodě mladá žena, která vezla svou pětiletou dceru na krasobruslařský trénink. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Na podzim přitom chtělo město dalším tragédiím zabránit například značkami varující před nebezpečnými zatáčkami, omezením rychlosti, svodidly nebo odrazkami na stromech.

"Jsem rád aspoň za ty cedule, ale po pravdě řečeno to nesplnilo moje představy. Hlavně nebezpečné zatáčky dodnes nijak označené nejsou. Lidé, kteří tudy jedou poprvé, na to mohou doplatit," komentoval situaci bezpečnostní expert a krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.

Sám čekal, že se v zatáčkách objeví například takzvané "kočičí oči", tedy jakési bílé zářící knoflíky zafrézované do vozovky, či lepší patníky nebo reflexní nástřik s příměsí drceného skla ve vodorovném značení na silnici. "To by i v mlze člověka upozornilo, že úsek není rovný. Cedule jsou řešení, aby se vlk nažral a koza zůstala celá," řekl Charouz.

Problém silnice s památkově chráněným stromořadím je v tom, že je velmi úzká, navíc se tam střídají rovné úseky se zatáčkami, které vynášejí. Udělat za volantem chybu znamená ve většině případů trefit strom.

Lepší zabezpečení silnice vázne na spolupráci úřadů

Jen vloni tam proto zemřeli dva lidé, když na podzim navíc mladá matka zemřela před očima své pětileté dcery, a od prosince roku 2007 je obětí už sedm. Tehdy při nehodě u Samotišek zemřeli tři lidé na místě a jeden další později v nemocnici.

Kde se všechna bezpečnostní opatření zadrhla? Na vzájemném jednání mezi úřady. Krajský úřad, kterému silnice patří, tvrdí, že značení může schválit jen radnice. Ta zase odkazuje na kraj, ale i dopravní policisty, kteří zase upozorňují, že jejich hlas je jen poradní.

"Čekal jsem, že řešení bude otázka dnů, ale už je to skoro rok a my si ten problém pořád přehazujeme jako horký brambor," posteskl si například náměstek olomouckého primátora Jan Holpuch.

Další opatření budou mít radní na stole letos v létě. "Odbor dopravy dostal za úkol připravit portfolio návrhů, jak situaci dál řešit," nastínil Holpuch. Materiál, kterým se rada bude zabývat ještě o prázdninách, bude mimo jiné obsahovat i odhad finančních nákladů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Část bývalé Klappenrothovy manšestrové manufaktury v Šumperku, která byla vůbec...
V chátrající manšestrové manufaktuře byly tuny odpadu, teď čeká lepší časy

V roce 2012 čtenáři serveru iDNES.cz zvolili bývalou Klappenrothovu manšestrovou manufakturu v Šumperku nejcennější stavbou Olomouckého kraje, která by nejvíc...  celý článek

Nábřežní betonovou zídku už dělníci v Přerově budují u podniku Kazeto.
Dvacet let po katastrofální povodni krotí Bečvu v Přerově první zdi

První obyvatelé Přerova se až dvacet let od katastrofálních povodní v roce 1997 mohou cítit alespoň částečně chránění před velkou vodou. Povodí Moravy...  celý článek

(ilustrační snímek)
Vědci chtějí v Olomouci znovu naučit pšenici přežít bez chemie, i přes DNA

Zocelit lidmi „rozmazlenou“ pšenici a udělat z ní silnější rostlinu, která se obejde bez chemických postřiků, jež ničí životní prostředí. Takový je cíl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.