Průměrné stáří autobusů jezdících v Olomouckém kraji je 17 let, například na Přerovsku je to ale čtvrt století. (Ilustrační snímek)

Průměrné stáří autobusů jezdících v Olomouckém kraji je 17 let, například na Přerovsku je to ale čtvrt století. (Ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

V Olomouckém kraji stále vozí cestující autobusy z dob komunismu

  • 10
Kde jezdí nejstarší autobusy v Česku? Podle statistik v Olomouckém kraji. Zdejší hromadné dopravní prostředky jsou totiž průměrně vyrobeny v roce 1993, v některých okresech v regionu jsou ale ještě až o sedm let starší.

Podle statistiky zpracované agenturou Datank je kraj podle stáří používaných autobusů nejhorší republice. Z jeho pěti okresů je na tom vůbec nejhůře ten přerovský, kde průměrné stáří dopravních prostředků dosahuje hranice pětadvaceti let. Krajský průměr zhoršuje také Šumpersko a Jesenicko, kde jsou vozidla pro hromadnou dopravu jen o tři roky mladší.

"Bohužel pořád jezdí po silnicích desítky let staré autobusy, které patří spíš na veteránské jízdy. Nejsou výjimkou ani vozidla z počátku osmdesátých let," nastínil  šéf odboru dopravy jesenické radnice Josef Liberda.

"Pokud ale splňují podmínky pro přepravu na pozemních komunikacích, mohou pořád jezdit. My ani policie to jejich majitelům nemůžeme zakázat. Mnozí provozovatelé tak vozidla používají až do doby, než definitivně nevypoví službu," dodal.

Podle něj takové autobusy vozí často například fotbalisty z vesnic na zápasy, používají se na vesnické zájezdy, jezdí nimi často i děti ze škol na výlety. "Ideální to rozhodně není, ale rozhodují finance. Lidé kvůli tomu oželí větší komfort," podotkl Liberda.

Velcí dopravci drží průměrné stáří autobusů pod deset let

Ze získaných informací vyplývá, že věkový průměr autobusů výrazně zhoršují drobní dopravci. Ti velcí, kteří jsou zapojeni do integrovaného dopravního systému kraje a zajišťují dopravní obslužnost regionu, autobusový park naopak výrazně omlazují.

Stáří autobusů v Olomouckém kraji

Průměrný rok výroby

okres.......prům. rok výroby

Přerov.......................1986
Šumperk....................1989
Jeseník......................1989
Olomouc....................1994
Prostějov...................1995

zdroj: Datank

Největší republikový dopravce Veolia Transport Morava zajišťující příměstskou dopravu s výjimkou Prostějovska v celém kraji a také městskou dopravu v Šumperku a Zábřehu má autobusy staré průměrně osm let.

"V Olomouckém kraji obnovujeme zhruba pětadvacet autobusů ročně. Maximální stáří provozovaných autobusů je dvanáct až třináct roků. Každým rokem se tato hranice snižuje," sdělil obchodní ředitel Veolie Jiří Šrajer.

Necelých 9 let jako průměrný věk autobusů hlásí společnost FTL zajišťující dopravu na části Prostějovska. "Devět let je průměrný věk, který je optimální hranicí. Jít třeba na pět, šest roků by bylo extrémně drahé," vysvětlil člen představenstva FTL Jiří Hloch.

Staré autobusy nejsou automaticky nebezpečné, říká policie

Olomoucký kraj ročně přispívá na obnovu vozového parku autobusových dopravců částkou sto milionů korun. "Tato suma umožňuje dopravcům obnovit přibližně šedesát vozidel ročně. Nové autobusy jsou přednostně využívány na nejvytíženějších linkách," sdělil mluvčí kraje Ivo Heger.

Průměrné stáří vozidel využívaných pro regionem objednávanou dopravu je omezeno hranicí desíti let. "Olomoucký kraj v tom nepředstavuje žádnou výjimku," řekl Heger.

Policisté pak uklidňují, že vysoké stáří vozů neznamená automaticky vyšší nehodovost. Za loňský rok zaznamenali přes třicet nehod autobusů. "Žádná nebyla v souvislosti se stářím vozidla ani jeho technickým stavem," uvedl krajský policejní mluvčí Michal Pižurin.

Autobusy musí stejně jako jiné vozy splňovat podmínky provozu na komunikacích, pokud ale nemají technické osvědčení, čekají je přísnější pokuty.