Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vážných nehod v Olomouci přibylo, propadla se v celostátním žebříčku

  15:41aktualizováno  15:41
Nehody s vážnými následky vzaly Olomouci post na čele žebříčku sestaveném podle dopravní bezpečnosti ve městech. Zatímco v roce 2014 bylo krajské město druhé nejlepší v republice, loni se propadlo na desáté místo. Olomouc se tak stala skokanem roku. Jenže směrem dolů.

Jednou z tragických nehod byla v Olomouci vloni v červenci i ta, při níž opilý řidič naboural do stromu. Spolujezdec na místě zemřel. | foto: HZS OLK

V žebříčku dopravní bezpečnosti krajských měst Olomouc spadla z čela téměř na chvost mezi nejhorší. Naopak v hodnocení okresních měst si čtveřice zástupců regionu výrazně polepšila.

Nejvýrazněji Šumperk, který je mezi okresními městy 13., ač o rok dříve byl mezi posledními. Následují ho Prostějov, Jeseník a Přerov.

Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti, který každoročně zpracovává Česká pojišťovna.

„Sestupem roku je umístění Olomouce, která byla v roce 2014 druhá, o rok později ale klesla na desáté místo,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Důvodem tak výrazného propadu je podle ní nárůst vážných dopravních nehod.

„Loni došlo v Olomouci ke čtyřem nehodám se smrtelným zraněním a k deseti s těžkými zraněními,“ vypočítala Buriánková.

Město postrádá systém v řešení dopravy, varuje expert

Pokles Olomouce v žebříčku vidí jako zákonitý také šéf BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

„V Olomouci byl velký nárůst nehod s vážnými následky, takže je zaslouženě skokanem roku v negativním smyslu. Město postrádá systém v řešení dopravy. Dopravní či městská policie to nemůže zachránit,“ říká Charouz.

S hodnocením BESIP olomoucký magistrát nesouhlasí. „V rámci svých legislativních možností a kompetencí město Olomouc dlouhodobě dělá maximum pro zvyšování dopravní bezpečnosti. Konkrétně jde například o budování nových, plně vybavených přechodů pro chodce, o zřizování zón s omezenou rychlostí 30 km/h, o instalaci preventivních radarů a další kroky,“ vypočítává náměstek primátora Aleš Jakubec.

Vedení Olomouce sází především na prevenci

Za mimořádně důležitou považuje prevenci. „Jde především o nadstandardní aktivity dopravního centra Semafor, které se intenzivně věnuje dopravní výchově všech generací,“ doplnil.

V žebříčku okresních měst si naopak všichni zástupci regionu výrazně polepšili. Šumperk vystoupal z nelichotivé pozice na chvostu na 13. místo, což je nejlepší umístění ze všech okresních měst Olomouckého kraje. Poskočil o více než čtyřicet míst.

Přerovu pomohlo, že se mu auta vyhýbají

Druhý je Prostějov, který vyšplhal o 23 míst na 18. pozici. Poslední mezi okresními městy regionu zůstal Přerov, i když i ten si polepšil o 21 míst a je na 32. místě v republice. Charouz chválí jak Prostějov, tak Šumperk. „Tato města jdou koncepčním směrem a výsledky se dostavují,“ řekl.

Zlepšení bezpečnosti v Přerově však podle něj není výsledkem řešení dopravy, spíše naopak. „Přerov je dlouhodobě neřešený a auta městem musí projíždět často krokem, takže logicky ubývá vážných nehod,“ míní Charouz.

Šumperský místostarosta Tomáš Spurný uvedl, že budování bezpečné dopravní infrastruktury je dlouhodobým cílem a jednou z priorit města.

„Za poslední léta došlo k obnově většiny důležitých křižovatek, které byly postupně osazeny semafory nebo přestavěny na kruhové objezdy. Výsledky v podobě snížení nehodovosti se dostavují,“ pochvaluje si Spurný.

Počet nehod snížilo i nasvětlení přechodů

Na snížení nehodovosti se podle něj podílí i budování rozsáhlé sítě cyklostezek.

Také Prostějovští vidí za výrazným zlepšením výstavbu bezpečnějších křižovatek. „Velmi účinné je také nasvětlování přechodů pro chodce a v neposlední řadě budování nových cyklostezek,“ uvedl náměstek primátora Pavel Smetana.

Naopak Přerov přiznává, že za lehčími následky nehod je v jeho případě paradoxně dlouhodobě špatná dopravní situace.

„Město má všeobecně známé dopravní problémy, které z města dělají doslova dopravní zátku. Chybí nám dálnice i průtah, takže město je přetížené dopravou, a řidiči jsou proto nuceni jezdit Přerovem velmi pomalu a to je zřejmě důvodem menší nehodovosti a lehčích následků,“ uvedla mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Nejbezpečnějším krajským městem jsou Karlovy Vary, na první místo žebříčku postoupily z desátého postu v roce 2014. Naopak nejhorší v porovnání sídel krajů je Brno.

S čistým štítem vyšlo v roce 2015 hned pět okresních měst: Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

„Ani v jednom z nich nedošlo k vážné dopravní nehodě. Rokycany se touto skvělou bilancí mohou chlubit dokonce již třetím rokem,“ zdůraznila Buriánková.




Nejčtenější

Historik odkryl nevítaná fakta o masakru. Chtěl jsem najít pravdu, říká

Bývalý ředitel Muzea Komenského v Přerově František Hýbl. Za svou letitou práci...

Hubenější na váze a chudší o iluze kolem některých hrdinů české historie. Ale zároveň bohatší o zadostiučinění svému...

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...



Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Chartista Hradílek ukončil pod tlakem rodiny hladovku proti Zemanovi

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident Tomáš Hradílek ukončil hladovku, kterou držel 17 dní na protest proti prezidentské kandidatuře Miloše...

Třeba má oběť nebude zbytečná, říká chartista Hradílek držící hladovku

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek drží už třináctý den protestní hladovku. Chce tak podle svých slov...

Další z rubriky

Na prostějovském magistrátu už se snadno domluví i sluchově postižení

Prostějovská radnice.

Lidé se sluchovým postižením se již nemusejí obávat, že by se na magistrátu v Prostějově nedomluvili při vyřizování...

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Rodina se přiotrávila oxidem uhelnatým, na hasiče čekala na balkoně

Ilustrační snímek

Pět lidí se nadýchalo oxidu uhelnatého brzy ráno v jednom z domů ve Šternberku. Nebezpečný plyn tu unikal kvůli...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.