Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedra roztahují koleje, problémem jsou hlavně komunisty ošizené tratě

  13:54aktualizováno  13:54
Drážní kontroloři se v Olomouckém kraji stejně jako ve zbytku Česka v poslední době zaměřili na kontrolu hrozeb na železnici způsobených počasím. Vedra totiž mohou roztáhnout či zdeformovat kolejnice, bouřky zase podmáčet náspy. Některými místy tak musí vlaky projíždět pomaleji.
Roztažení kolejí kvůli vedru hrozí především na starších regionálních tratích nebo tam, kde se za komunistů používal šizený materiál. (Ilustrační snímek)

Roztažení kolejí kvůli vedru hrozí především na starších regionálních tratích nebo tam, kde se za komunistů používal šizený materiál. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nejvíce pozornosti věnují kontroloři několika tratím na Přerovsku, kde jsou největší problémy, a to kvůli ošizenému materiálu z 80. let. Tamní kolejnice jsou kvůli tomu při vysokých teplotách k roztažení náchylnější a vlaky tak musí kvůli riziku vykolejení ubrat na rychlosti.

"Železnice z Hranic do Hustopečí nad Bečvou a dál do Valašského Meziříčí a také trať mezi Dluhonicemi a Prosenicemi, která vede přes Přerov. Zde jsou úseky, které kvůli vysokým teplotám v Olomouckém kraji sledujeme v první řadě," shrnul Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, jejíž zaměstnanci zde nyní dokončují utahování šroubů.

Ty zjednodušeně řečeno pomáhají držet kolejnice na svém místě. "Jsou zasazeny v takzvaných upevňovadlech, která na tomto místě pocházejí ještě z osmdesátých let. Tehdy se trochu šetřilo na materiálu, jde tak o typ, který se již nesmí používat. V kombinaci s vyššími teplotami by se zde tak roztažení kolejí mohlo projevit výrazněji," vysvětluje důvody větší pozornosti kontrolorů Halla.

Zvýšenou pozornost na projevy počasí na tratích má i Drážní inspekce. "Vedrem zdeformované kolejnice či bouřkami podmáčené náspy jsou pro nás v létě při prohlídkách tratí prioritou," uvedl její mluvčí Martin Drápal s tím, že namátkové kontroly jsou pro její zaměstnance v současné době na denním pořádku.

Dráhy musely kvůli vedrům nahradit některé vlaky autobusy

"A to v celé České republice, Olomoucký kraj samozřejmě nevyjímaje. Konkrétní místa vám však nemohu prozradit. Vlivy letního počasí se ovšem nejčastěji projevují na starších nezrekonstruovaných regionálních tratích. Moderní koridory s novějším uchycením kolejnic na ně tolik netrpí," nastínil.

Lidé z Drážní inspekce se v těchto dnech věnují také kolejím vedoucím z Brna do Olomouce a dále do Šumperka a Jeseníku. Právě zde musely ve středu České dráhy na jihu Moravy kvůli vysokým teplotám nasadit náhradní autobusy.

"Jeli jimi cestující z celkem osmi rychlíků. Správa železniční dopravní cesty nám pak vždy dodává seznamy míst, kudy musí vlaky kvůli bezpečnosti projíždět pomaleji," přiblížil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

"Obecně lze říci, že se kolejnice kvůli vysokým teplotám začnou roztahovat nad hranicí třiceti stupňů a může jít o milimetry až centimetry. Vždy je to však souhra více faktorů, vedle počasí pak především stavu kolejí," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Halla.

Na podmáčeném náspu se koleje prohnou a následně vymrští

Štáhlavský přidává popis toho, co s projíždějícím vlakem může udělat bouřkami rozbahněný železniční násep. "Kolejnice ztratí pevné podloží a prohnou se, jakmile na ně najede lokomotiva. Vzápětí se však vymrští zpět a rozhýbou celou soupravu, která tak může vykolejit."

Šťáhlavský pak stejně jako jeho kolegové z Drážní inspekce zdůrazňuje, že k tomu nedochází vždy, když silněji zaprší, ale třeba když má trať nefunkční odvody vody.

"I v Olomouckém kraji taková místa hlavně na regionálních tratích byla, ovšem v tuto chvíli o žádném nevím. Vše je opravené. Každoročně se ovšem nějaké objeví," uzavírá Halla.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Během údržby se na dolní nádrží přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně...
Elektrárna Dlouhé stráně je odstavená, převrácený jeřáb visí nad hladinou

Mimo provoz zůstává už čtvrtý den vodní elektrárna Dlouhé stráně poté, co se během údržbářských prací na dolní nádrží převrátil autojeřáb a jeřábník zemřel....  celý článek

Snímek zachycují prostějovský hřbitov v době těsně před jeho likvidací v první...
Po židovské historii Prostějov šlapal před válkou i po ní, ukazují archivy

Problémy, které přináší snaha o rehabilitaci starého židovského hřbitova poblíž centra Prostějova, nejsou ničím novým. Už před válkou chtělo město pozemky...  celý článek

Část bývalé Klappenrothovy manšestrové manufaktury v Šumperku, která byla vůbec...
V chátrající manšestrové manufaktuře byly tuny odpadu, teď čeká lepší časy

V roce 2012 čtenáři serveru iDNES.cz zvolili bývalou Klappenrothovu manšestrovou manufakturu v Šumperku nejcennější stavbou Olomouckého kraje, která by nejvíc...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
NÁKUPČÍ S AJ/NJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 20 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.