Ministerstvo dopravy plánuje v Olomouckém kraji několik důležitých staveb. Ilustrační foto

Ministerstvo dopravy plánuje v Olomouckém kraji několik důležitých staveb. Ilustrační foto | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Velké plány Bártova ministerstva v Olomouckém kraji: R35 i tah na Polsko

  • 5
V plánech ministerstva dopravy pro Olomoucký kraj pro příští dva roky figuruje také několik ambiciózních návrhů. Patří k nim například protažení trasy R35 z Mohelnice na Hradec Králové, obchvat Javorníku, další opravy tahu přes Červenohorské sedlo či průtah Přerovem.

Seznam pro region důležitých dopravních staveb totiž rozhodně není "neprůstřelný". V tuto chvíli jde totiž jen o návrh, nejpravděpodobnější variantu, jak se v budoucnu budou silnice stavět.

A některé akce mohou ze seznamu, který ještě musí projít připomínkovým řízením, nakonec vypadnout. Podle ministerstva dopravy je tento přehled v současné chvíli platný asi z osmdesáti procent.

Náměstek hejtmana Alois Mačák, který je odpovědný za dopravu v Olomouckém kraji, potvrdil, že na seznamu se začátkem ledna dohodli zástupci krajů a některých měst a obcí s představiteli ministerstva dopravy.

Plánované stavby silnic

Stavba páteřní severní dopravní spojnice země R35 z Mohelnice na Svitavy a dál na Hradec Králové a severní Čechy či Prahu, obchvat Javorníku, pokračování oprav důležité silnice na jižní části Červenohorského sedla na Jesenicku, průtah a výstavba mimoúrovňové křižovatky v Přerově nebo pokračování výstavby cest ve Vlachově a Rájci.

"Tato pracovní skupina se má opět sejít v únoru, kdy by měla být již definitivní dohoda podmíněná i dostatkem finančních prostředků. My budeme samozřejmě za naše krajské priority tvrdě bojovat," řekl Mačák.

Předběžná dohoda se podle něj netýká pouze důležitých silnic v regionu, ale rovněž oprav železniční sítě.

Obchvat Javorníku zatím končí v polích

Například pro Javorník na severu Olomouckého kraje je výstavba obchvatu stěžejní záležitostí. Důležitá komunikace je nyní hotová asi ze třetiny a ve směru od obce Uhelná k Javorníku končí v polích.

Stát ji začal stavět na podzim 2009, ale kvůli nedostatku peněz práce loni na jaře přerušil.

"Jde o hlavní silniční tah na Polsko. Všude jinde, na ostatních přechodech ve Vidnavě a v Mikulovicích, jsou omezení pro nákladní dopravu. Pro nás tedy bylo velkým zklamáním, že stát stavbu přerušil, a je naším velkým zájmem, aby byla dokončena. V platnosti je stavební povolení a proběhla i výběrová řízení," řekl místostarosta Javorníku Petr Polášek.

Město například vyšlo silničářům vstříc a lidem, jejichž domek cestě bránil, nabídlo náhradní bydlení. "Velmi doufáme, že obchvat bude příští rok hotový," řekl Polášek.

R35 je absolutní priorita, slibuje Bárta

Podle návrhu stát dokončí prakticky všechny rozestavěné stavby, s novými začne nejdříve v roce 2012. "Absolutní prioritou je pro mě stavba dálnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí," prohlásil ministr dopravy Vít Bárta.

Pokud seznam staveb projde připomínkovým řízením, velmi se uleví řidičům, kteří jezdí přes Přerov. Takzvaný průpich znamená novou stěžejní spojnici, která rychle odvede tranzitní dopravu napříč městem.

Obyvatele by už tolik neměly obtěžovat hluk a smog. Zároveň s tím by měly začít i práce na mimoúrovňové křižovatce v Předmostí, která povede nad vlakovou tratí.

Průpich nasměruje šoféry z Horní Moštěnice po nové cestě od autobusového nádraží přes areál bývalé Juty a slévárny Heinik či Velké Novosady na most Legií. Odtud bude pokračovat přes Polní ulici a naváže na připravované mimoúrovňové křížení v Předmostí.

Stavba by mohla trvat zhruba tři roky. "Je to jen hrubý odhad. Ale asi rok si vyžádá vyřizování stavebního povolení a samotná stavba by mohla trvat dva roky," míní Pavel Gala z přerovského odboru rozvoje.