Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Olomoucká Veteran Arena láká na nové wikovy i jejich předka

  17:39aktualizováno  17:39
Hned několika novými automobilovými „krasavci“ se pro letošní turistickou sezonu pyšní olomoucká Veteran Arena. Jsou mezi nimi další dva vozy polozapomenuté prostějovské automobilky Wikov, na kterou se specializuje, i jejich předek, na němž se výrobce učil základy automobilové výroby.

Nejstarší novinkou je vůz italské značky Ansaldo vyrobený na přelomu let 1927-1928. Když se prostějovská firma Wikov, která vznikla spojením místních firem Wichterle a F. a J. Kovářík roku 1918, rozhodla v první polovině dvacátých let kromě zemědělských strojů, motorů či kotlů vyrábět také automobily, potřebovala se na něčem začít učit.

„Firma proto v Itálii koupila takovýto automobil a ten posloužil jako vzor pro první vozy Wikov. A skutečně jsou si velmi podobné ať už jde o typ motoru, systém řízení či pérování,“ nastínil majitel Veteran Areny Lubomír Pešák.

Exemplář, který byl po desítky let součástí italské rodiny průmyslníků a sloužil jako vůz pro cesty do letního sídla v blízkosti jezer, získal v Anglii.

„Ansaldo nakonec skončilo s výrobou aut ještě dříve než Wikov, už v roce 1931. Proto jich bylo vyrobeno hodně málo a tudíž se hodně těžko shání. Ve světe je jich minimum a jde tedy o vzácný exemplář, který je navíc v původním stavu. Lidé na tu značku ale moc neslyší, každý se radějí shání po nějaké bugatce,“ popsal Pešák s tím, že i díky tomu nebyl vůz nijak závratně drahý, cena byla na úrovni zhruba jednoho a čtvrt milionu.

Motor jednoho z vozů bylo nutné vykopat ze základů domu

Druhou novinkou doslova svádějící k projížďce je dnešní terminologií sportovní kupé - Wikov 7/28 z roku 1929, kterou prostějovská automobilka vyrobila jako předváděcí vůz na pražskou automobilovou výstavu následujícího roku.

Novinky ve Veteran Areně

„Podle dostupných informací tak vznikly jen tři kusy. Jde o falešný kabriolet - na první pohled skládací střecha je ve skutečnosti pevná - určený na volnočasovou jízdu. Šlo o vůz v duchu jejich sloganu „Chceš-li být výjimečný, necháš si šaty ušít u krejčího. Nech si u nás ‚ušít‘ automobil na míru,“ shrnul majitel Veteran Areny. I vozy stejného typu se tak mohou lišit v detailech karoserie či dokonce rozvoru kol.

Třetím unikátem je pak Wikov 7/28S, tedy v úpravě závodního vozu, který mohl dosahovat rychlosti až 110 kilometrů v hodině a jeho výroba začala v roce 1930. Automobilka si dokonce držela několik let vlastní tým se speciálními továrními vozy, který se účastnil různých soutěží. K dispozici byla ale i zákaznická verze.

„Získaný vůz měl zajímavou historii, po válce byl překarosován na kabriolet a motor skončil v základech domu místo kamení. Takže bylo nutné karoserii obnovit a motor vykopat a zrenovovat,“ uvedl Pešák.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidič kamionu na dálnici zatroubil na řidiče auta, ten ho začal vybržďova
Vybržďování kamionu na D35 byl dle policie přestupek, trestat má magistrát

Jako přestupek vyhodnotila policie chování řidiče, který nedávno na dálnici D35 u Olomouce ve zúžení vybržďoval plně naložený kamion. Zřejmě proto, že jeho...  celý článek

Takto má po přestavbě vypadat most v Komenského ulici i s nově vybudovanou
Olomouc kvůli přestavbě mostu zkusí protlačit uličkami 15 tisíc aut denně

Záplava aut na jaře zalije dvě boční uličky v Olomouci. A to kvůli budování protipovodňových opatření, v rámci kterých je nutné kvůli rozšíření koryta mimo...  celý článek

Vlastimil a Jana Blaťákovi (na snímku vpravo jejich právní zástupce) žádají od...
Rodiče postižené holčičky dál bojují s nemocnicí o 17 milionů korun

Odvolací senát Krajského soudu v Olomouci projednává žalobu rodičů těžce postiženého dítěte, kteří požadují od olomoucké nemocnice odškodné 17 milionů korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.