VIDEO: Olomoucká Veteran Arena láká na nové wikovy i jejich předka

  • 0
Hned několika novými automobilovými „krasavci“ se pro letošní turistickou sezonu pyšní olomoucká Veteran Arena. Jsou mezi nimi další dva vozy polozapomenuté prostějovské automobilky Wikov, na kterou se specializuje, i jejich předek, na němž se výrobce učil základy automobilové výroby.

Nejstarší novinkou je vůz italské značky Ansaldo vyrobený na přelomu let 1927-1928. Když se prostějovská firma Wikov, která vznikla spojením místních firem Wichterle a F. a J. Kovářík roku 1918, rozhodla v první polovině dvacátých let kromě zemědělských strojů, motorů či kotlů vyrábět také automobily, potřebovala se na něčem začít učit.

„Firma proto v Itálii koupila takovýto automobil a ten posloužil jako vzor pro první vozy Wikov. A skutečně jsou si velmi podobné ať už jde o typ motoru, systém řízení či pérování,“ nastínil majitel Veteran Areny Lubomír Pešák.

Exemplář, který byl po desítky let součástí italské rodiny průmyslníků a sloužil jako vůz pro cesty do letního sídla v blízkosti jezer, získal v Anglii.

„Ansaldo nakonec skončilo s výrobou aut ještě dříve než Wikov, už v roce 1931. Proto jich bylo vyrobeno hodně málo a tudíž se hodně těžko shání. Ve světe je jich minimum a jde tedy o vzácný exemplář, který je navíc v původním stavu. Lidé na tu značku ale moc neslyší, každý se radějí shání po nějaké bugatce,“ popsal Pešák s tím, že i díky tomu nebyl vůz nijak závratně drahý, cena byla na úrovni zhruba jednoho a čtvrt milionu.

Motor jednoho z vozů bylo nutné vykopat ze základů domu

Druhou novinkou doslova svádějící k projížďce je dnešní terminologií sportovní kupé - Wikov 7/28 z roku 1929, kterou prostějovská automobilka vyrobila jako předváděcí vůz na pražskou automobilovou výstavu následujícího roku.

Novinky ve Veteran Areně

„Podle dostupných informací tak vznikly jen tři kusy. Jde o falešný kabriolet - na první pohled skládací střecha je ve skutečnosti pevná - určený na volnočasovou jízdu. Šlo o vůz v duchu jejich sloganu „Chceš-li být výjimečný, necháš si šaty ušít u krejčího. Nech si u nás ‚ušít‘ automobil na míru,“ shrnul majitel Veteran Areny. I vozy stejného typu se tak mohou lišit v detailech karoserie či dokonce rozvoru kol.

Třetím unikátem je pak Wikov 7/28S, tedy v úpravě závodního vozu, který mohl dosahovat rychlosti až 110 kilometrů v hodině a jeho výroba začala v roce 1930. Automobilka si dokonce držela několik let vlastní tým se speciálními továrními vozy, který se účastnil různých soutěží. K dispozici byla ale i zákaznická verze.

„Získaný vůz měl zajímavou historii, po válce byl překarosován na kabriolet a motor skončil v základech domu místo kamení. Takže bylo nutné karoserii obnovit a motor vykopat a zrenovovat,“ uvedl Pešák.