"Podle mého odhadu bohužel až osmdesát procent z nich nastaveným podmínkám nevyhovuje." říká dopravní inženýr Petr Radvanský. Podle jeho odhadu je přitom jen v Olomouci minimálně pět set přechodů pro chodce. To znamená, že až čtyřem stům z nich nějaká z vyjmenovaných kvalit chybí.
"Nejhorší jsou přechody v místech kde vede tramvajová trať, například na třídě Svobody. Špatný je také v ulici Na Střelnici, tam je navíc denně spousta lidí," uvedl Radvanský některé příklady frekventovaných míst, kde přitom přechody nesplňují, vše co by měly.
"Jako hodně problematické vidím i ty, které vedou přes silnice I. třídy, konkrétně přes Rooseveltovu a Přerovskou. Ty přechody jsou navíc strašně dlouhé - vedou přes čtyři jízdní pruhy a chodci jsou chráněni jen dvojitou plnou čárou, což je málo," dodal s tím, že pozor by si měli lidé dávat také na silnici číslo 46 od Hodolanské směrem na Šternberk, kde přechod navíc kříží tramvajová trať.
Zřízení přechodu podle všech požadavků přijde na statisíce
Finanční náklady na nápravu situace jsou ovšem vysoké. "Peníze jsou samozřejmě největší problém. Zřízení přechodu, který zcela vyhovuje normám, stojí od dvou set tisíc do půl milionu korun," vysvětluje Radvanský, proč jdou renovace pomalu.
Běžnější opravy přechodů a silnic zajišťuje dopravní odbor magistrátu a dle slov Vojtěcha Jasného, který má tuto oblast na starost, začnou v dubnu: "Do jednatřicátého března potrvá plán zimní údržby a teprve pak přijde období oprav, které bude zas až do podzimu," nastínil.
Úpravy začnou v centru města a teprve postupně se přesunou do přilehlých a okrajových částí. "Budeme obnovovat barevné pruhy přechodů, šikmé čáry a opravovat i další dopravní značení při silnicích, tomu všemu dávají zimní měsíce každoročně dost zabrat. A také zahájíme velký úklid vozovek," shrnul Jasný.