Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucké hlavní nádraží už vítá cestující novým podchodem s eskalátory

  15:15aktualizováno  15:15
Středobod olomouckého vlakového nádraží ožil. Dělníci po zhruba půl roce oprav otevřeli hlavní podchod, jenž spojuje nádražní halu s nástupišti. Je k nepoznání. Hlavní novinkou je trojice eskalátorů, jeden lidi sveze do podzemí, dva je v opačném směru vyvezou do haly. Klasické schody zmizely.

Kompletní oprava podchodu je součástí stále aktuální rozsáhlé miliardové proměny celého hlavního nádraží a železnice v okolí města. Tisíce lidí musely od konce října 2014 na nástupiště chodit vedlejším podchodem, teď jejich cesta k vlakům vede přímo.

Zátarasy, které vstup do podchodu v hale blokovaly, zmizely bez většího rozruchu ve středu. Krátce po poledni se po eskalátorech svezli první cestující, byla mezi nimi i osmadvacetiletá Daniela Seitlová.

Fotogalerie

„Vlakem jezdím kvůli studiu docela často. Jsem ráda, že už je to hotové, nádražní hala díky eskalátorům vypadá určitě lépe. Snad se před nimi nebudou dělat fronty, dá se ale projít i tím sousedním podchodem,“ podotkla.

Média k otevření podchodu nikdo nepozval, rozsáhlá modernizace nádraží a okolních tratí stále pokračuje. Po chvíli už jezdící eskalátory v nádražní hale nikoho ani na chvíli nezarazily, více pozornosti lidé věnovali tabuli s odjezdy vlaků. Hned u tří spojů po poledni naskočilo až půlhodinové zpoždění.

Hlavní podchod stavaři otevřeli, vedlejší zavřeli

I nyní však modernizace nádraží do života cestujících zasáhne. Chvíli po otevření hlavního přístupu k nástupištím totiž stavaři uzavřeli vstup do vedlejšího takzvaného hodolanského podchodu. Krček, jenž ho propojuje s nádražím a hlavním podchodem, čeká rekonstrukce.

Proměna nádraží v Olomouci

Proměna olomouckého vlakového nádraží a kolejí v okolí města začala v polovině října roku 2013. Náklady se pohybují kolem dvou miliard korun, dělníci odsud odejdou dle posledních informací v létě či na podzim roku 2016.

Na nádraží po nich zůstanou zmodernizovaná nástupiště sladěná dle evropských standardů. Podstatnou součástí miliardových plánů je také modernizace železničního koridoru v okolní města.

Cestování bude také bezpečnější a to díky novému zabezpečovacímu systému a více než stovce elektricky vyhřívaných výhybek, jež by neměly zamrzat. Po úpravách se také zvýší kapacita nádraží, současně bude moci vypravit až jedenáct vlaků.

Přímo z haly se tak do hodolanského podchodu teď nikdo nedostane. Jinak ale bude dál fungovat jako spojnice městské části Hodolany a přednádražního prostoru s tramvajovými a autobusovými zastávkami. Z těchto míst se díky tomu lidé stále dostanou i na nástupiště.

Opravy krčku by měly dle Jana Travěnce, náměstka ředitele olomoucké Stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), zabrat minimálně dva měsíce. Celá modernizace olomouckého železničního uzlu pak skončí v létě či na podzim příštího roku.

Dělníci navíc budou ještě pracovat i ve zbrusu novém hlavním podchodu. K vlakům se z něj dá prozatím dostat pouze po levé straně po klasických schodech. Naproti nim ale budou v nejbližší době i na jednotlivá nástupiště rovněž jezdit eskalátory.

„Postupně je budeme spouštět. Přesný termín prozatím neznám. Záleží také na tom, kdy nám dorazí dodávka speciálních nerozbitných skel, která budou na nástupištích tvořit zábradlí kolem jednotlivých výstupů z podchodu,“ vysvětluje Travěnec.

Jediné nástupiště, jež se bude muset obejít bez eskalátorů, je nové číslo pět. Jezdící schody se sem nevejdou kvůli normám.




Nejčtenější

Zázrak v Rychlebských horách. Z ruiny na zboření je skvostná Tančírna

Tančírně hrozilo zřícení. Obec Bernartice ji vrátila zašlou krásu.

Secesní Tančírna v Račím údolí sloužila jako výletní restaurace a místo pro zábavu a tanec, pak pro dětské tábory a...

Olomouc - Plzeň 0:0, aktivní domácí lídra potrápili a jsou druzí

TŘETÍ PROTI PRVNÍMU. Takové byly pozice Olomouce a Plzně v tabulce před...

Plzeňští fotbalisté teprve podruhé v ligovém ročníku ztratili body, podruhé v utkání neskórovali. V 17. kole remizovali...



Za prohru pro sázky nabízeli až 20 tisíc eur, říká šéf fotbalového klubu

Šéf fotbalového klubu 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál.

V létě 2013 šokoval šéf 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál fotbalovou veřejnost, když podal trestní oznámení, protože měl...

Rozeznít sedmitunový zvon je zážitek, při nepozornosti ale může i zabít

U příležitosti 72. výročí obnovení Univerzity Palackého se v Olomouci rozezněl...

Nepříliš často slýchaný zvuk největšího zvonu dómu svatého Václava se ve středu rozezněl Olomoucí. Jedním ze šesti...

Penalta? Držení už bylo za hranou, myslí si olomoucký Plšek

Olomoucký Jakub Plšek atakuje plzeňského obránce Lukáše Hejdu v ligovém utkání.

Záložník Jakub Plšek nahradil na hrotu olomouckého útoku Jakuba Řezníčka, zimního hosta z Plzně, který proti svému týmu...

Další z rubriky

Moravské divadlo nabízí podívanou na střet Záchodobijců se Záchodomilci

Moravské divadlo má za sebou premiéru muzikálu Zvonokosy, který se na olomoucká...

S útokem na bránice diváků přišlo nyní olomoucké Moravské divadlo, které uvedlo muzikál Zvonokosy podle slavného...

Převod Androva stadionu zkomplikovaly dotace na opravu hlavní tribuny

Letecký pohled na Andrův stadion v Olomouci, který je domovem fotbalové Sigmy.

Olomoučtí zastupitelé by měli už za tři týdny hlasovat o koupi fotbalového Androva stadionu. Podklady jim musejí dodat...

Rozeznít sedmitunový zvon je zážitek, při nepozornosti ale může i zabít

U příležitosti 72. výročí obnovení Univerzity Palackého se v Olomouci rozezněl...

Nepříliš často slýchaný zvuk největšího zvonu dómu svatého Václava se ve středu rozezněl Olomoucí. Jedním ze šesti...

Najdete na iDNES.cz