Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucké hlavní nádraží už vítá cestující novým podchodem s eskalátory

  15:15aktualizováno  15:15
Středobod olomouckého vlakového nádraží ožil. Dělníci po zhruba půl roce oprav otevřeli hlavní podchod, jenž spojuje nádražní halu s nástupišti. Je k nepoznání. Hlavní novinkou je trojice eskalátorů, jeden lidi sveze do podzemí, dva je v opačném směru vyvezou do haly. Klasické schody zmizely.

Kompletní oprava podchodu je součástí stále aktuální rozsáhlé miliardové proměny celého hlavního nádraží a železnice v okolí města. Tisíce lidí musely od konce října 2014 na nástupiště chodit vedlejším podchodem, teď jejich cesta k vlakům vede přímo.

Zátarasy, které vstup do podchodu v hale blokovaly, zmizely bez většího rozruchu ve středu. Krátce po poledni se po eskalátorech svezli první cestující, byla mezi nimi i osmadvacetiletá Daniela Seitlová.

Fotogalerie

„Vlakem jezdím kvůli studiu docela často. Jsem ráda, že už je to hotové, nádražní hala díky eskalátorům vypadá určitě lépe. Snad se před nimi nebudou dělat fronty, dá se ale projít i tím sousedním podchodem,“ podotkla.

Média k otevření podchodu nikdo nepozval, rozsáhlá modernizace nádraží a okolních tratí stále pokračuje. Po chvíli už jezdící eskalátory v nádražní hale nikoho ani na chvíli nezarazily, více pozornosti lidé věnovali tabuli s odjezdy vlaků. Hned u tří spojů po poledni naskočilo až půlhodinové zpoždění.

Hlavní podchod stavaři otevřeli, vedlejší zavřeli

I nyní však modernizace nádraží do života cestujících zasáhne. Chvíli po otevření hlavního přístupu k nástupištím totiž stavaři uzavřeli vstup do vedlejšího takzvaného hodolanského podchodu. Krček, jenž ho propojuje s nádražím a hlavním podchodem, čeká rekonstrukce.

Proměna nádraží v Olomouci

Proměna olomouckého vlakového nádraží a kolejí v okolí města začala v polovině října roku 2013. Náklady se pohybují kolem dvou miliard korun, dělníci odsud odejdou dle posledních informací v létě či na podzim roku 2016.

Na nádraží po nich zůstanou zmodernizovaná nástupiště sladěná dle evropských standardů. Podstatnou součástí miliardových plánů je také modernizace železničního koridoru v okolní města.

Cestování bude také bezpečnější a to díky novému zabezpečovacímu systému a více než stovce elektricky vyhřívaných výhybek, jež by neměly zamrzat. Po úpravách se také zvýší kapacita nádraží, současně bude moci vypravit až jedenáct vlaků.

Přímo z haly se tak do hodolanského podchodu teď nikdo nedostane. Jinak ale bude dál fungovat jako spojnice městské části Hodolany a přednádražního prostoru s tramvajovými a autobusovými zastávkami. Z těchto míst se díky tomu lidé stále dostanou i na nástupiště.

Opravy krčku by měly dle Jana Travěnce, náměstka ředitele olomoucké Stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), zabrat minimálně dva měsíce. Celá modernizace olomouckého železničního uzlu pak skončí v létě či na podzim příštího roku.

Dělníci navíc budou ještě pracovat i ve zbrusu novém hlavním podchodu. K vlakům se z něj dá prozatím dostat pouze po levé straně po klasických schodech. Naproti nim ale budou v nejbližší době i na jednotlivá nástupiště rovněž jezdit eskalátory.

„Postupně je budeme spouštět. Přesný termín prozatím neznám. Záleží také na tom, kdy nám dorazí dodávka speciálních nerozbitných skel, která budou na nástupištích tvořit zábradlí kolem jednotlivých výstupů z podchodu,“ vysvětluje Travěnec.

Jediné nástupiště, jež se bude muset obejít bez eskalátorů, je nové číslo pět. Jezdící schody se sem nevejdou kvůli normám.



Nejčtenější

Na Olomoucku narazil autobus do stromu, do nemocnic muselo jedenáct lidí

U Hraničních Petrovic na Olomoucku narazil linkový autobus do stromu. Zranilo...

U vážné dopravní nehody, která se stala u Hraničných Petrovic na Olomoucku, zasahovali odpoledne hasiči, záchranáři i...

Balík s drahými hodinkami kdosi vykradl, prodejci se vrátila tři jablka

Sběrný přepravný uzel České pošty, obsluha třídícího stroje

Neobvyklý případ krádeže vyšetřují policisté z Olomouce. Pátrají po zloději, který se zmocnil drahých náramkových...



Při autonehodě se třemi mrtvými zemřelo i dítě, čeká se na posudky

Snímek z místa tragické nehody, při níž u odbočky na Bohuňovice na tahu mezi...

Smrt dvou dospělých a jednoho dítěte při pondělní nehodě na Olomoucku vyšetřují policisté jako usmrcení z nedbalosti....

VIDEO: Život jak na skládce. Lidem těží u domů popílek pro stavbu dálnice

V obci Buk na Přerovsku musí lidé žít v prašném prostředí několik desítek metrů...

Sušák na prádlo, na němž zjevně dlouho nikdo nic nesušil. Houpačky a plastový domeček pro děti, které vypadají, že se...

V autě zemřeli tři lidé, řidič nedal přednost nákladnímu vozu

Ilustrační snímek

Tragická nehoda se stala v pondělí odpoledne na vytíženém tahu mezi Olomoucí a Šternberkem. Osobní auto z něj chtělo...

Další z rubriky

Při autonehodě se třemi mrtvými zemřelo i dítě, čeká se na posudky

Snímek z místa tragické nehody, při níž u odbočky na Bohuňovice na tahu mezi...

Smrt dvou dospělých a jednoho dítěte při pondělní nehodě na Olomoucku vyšetřují policisté jako usmrcení z nedbalosti....

Plodný půlrok přinesl víc dětí, ubylo jich jen v Jeseníkách a Přerově

Dítě (ilustrační foto)

O desítky dětí víc než za loňský první půlrok se letos narodilo v některých ze šesti porodnic v Olomouckém kraji. Z...

VIDEO: Odstřel starého komína se podařil, skácel se přesně mezi haly

Odstřel 84 metrů vysokého komína, střelmistr se trefil mezi haly

V areálu šternberského závodu Excalibur Army poslal střelmistr k zemi jeho letitou dominantu - bezmála čtyřicet let...

Najdete na iDNES.cz