Nový úsek čtyřpruhové silnice I/46 bude měřit 7 350 metrů a z Olomouce odvede velkou část automobilové dopravy. Podle dřívějších propočtů má stát zhruba tři miliardy korun. Olma zdroj pitné vody využívá několik desítek let, plánovaná trasa obchvatu má protínat jeho ochranné pásmo.
„Záměr na základě celé řady znaleckých posudků označujeme za rozporný s vyhlášenými ochrannými pásmy vodního zdroje společnosti Olma,“ uvedla zástupkyně firmy Martina Švestková.
Posudek Výzkumného ústavu vodohospodářského Praha podle ní kvůli značnému riziku znečištění vodního zdroje nedoporučuje jakýkoliv zásah stavby obchvatu do ochranného pásma.
Švestková uvedla, že plánovaná trasa obchvatu je v rozporu s ochranným pásmem i podle několika dalších znaleckých posudků, a dodala, že stavba je sice ve veřejném zájmu, avšak ochrana vodního zdroje má vyšší prioritu. Posudky navíc zcela nevyloučily riziko úplného znehodnocení vodního zdroje.
„Máme za to, že trasa komunikace je měnitelná, je možné s ní pohnout určitým směrem, vymyslet alternativní řešení,“ míní zástupkyně Olmy.
Stavba obchvatu má už teď šest let zpoždění
V dokumentaci EIA zmiňované náhradní zdroje pitné vody jsou podle ní ve skutečnosti pouze záložními prameny k nynějšímu zdroji, ze kterého Olma čerpá.
„K jeho primární ochraně nejsou navržena téměř žádná opatření,“ upozornila Švestková, podle které bylo při přípravě stavby na ochranu nynějšího vodního zdroje pro mlékárnu rezignováno.
„Záložní zdroje jsou nedostačující jak svojí kvalitou, tak i kvantitou,“ dodala.
Proces EIA pro východní obchvat Olomouce začal letos na jaře. Pokud Ředitelství silnic a dálnic získá všechna potřebná povolení, chce stavbu zahájit v roce 2026 a dokončit o dva roky později.
Trasa bude křížit frekventovanou silnici z olomouckého předměstí Chválkovice do Samotišek a rozdělí ji na dvě samostatné části. Projekt tam počítá se vznikem silničního mostu přes obchvat s pásem pro pěší a cyklisty.
Zahájení stavby východní tangenty bylo v původní dokumentaci naplánováno na rok 2020, nakonec se ale nejméně o šest let opozdí. Obchvat má omezit hustý automobilový provoz v městských čtvrtích Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček, na kterém má hlavní podíl tranzitní doprava.