Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Záleský, iDNES.cz

Přerovská vyhláška proti prášícím náklaďákům skončí u Ústavního soudu

  • 5
Až u Ústavního soudu skončí spor o platnost takzvané „plachtovací vyhlášky“, která od roku 2011 platila v Přerově. Řidičům nařizuje mít při přepravě sypkých materiálů či zemědělských plodin zakrytou korbu nákladního vozu. Cílem je snížit množství polétavého prachu ve vzduchu.

Vyhlášku přikazující vozit sypký nebo prašný náklad pod plachtou vydal přerovský magistrát v roce 2010 po konzultaci s ministerstvem dopravy, platit začala od 1. ledna 2011. Hlavním motivem k jejímu přijetí byl fakt, že vzduch, který dýchají obyvatelé Přerova, patří hlavně při inverzích k nejšpinavějším v Česku.

Na podzim loňského roku ovšem ministerstvo vnitra náhle město vyzvalo, aby vyhlášku zrušilo, neboť je podle něj je v rozporu s Ústavou a zákonem o obcích. To město odmítlo a začal kolotoč posuzování a odvolávání, který skončil až u soudů.

„Proti některým našim rozhodnutím byla podána odvolání, o nichž rozhodoval jako odvolací orgán krajský úřad. Dal nám za pravdu a jeho rozhodnutí byla poté napadena některými pokutou postiženými provozovateli žalobou u krajského soudu Ostrava,“ nastínila mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Soud dal žalobcům zapravdu a zrušil rozhodnutí krajského úřadu i přerovského magistrátu. Na základě podnětu kraje pak ministerstvo vnitra začalo zkoumat možný rozpor se zákonem a 18. prosince pozastavilo její účinnosti a vyzvalo k nápravě situace.

„Jelikož ale zastupitelstvo města už v září 2014 vyjádřilo vůli vyhlášku nerušit, náprava zjednána nebude a vyhláška bude ministerstvem předložena k posouzení její zákonnosti Ústavnímu soudu,“ uvedla Chalupová.

Tajemník radnice: Jde o byznys, plachtování prý zdržovalo

Ve zdůvodnění výzvy ke zrušení vyhlášky ministerstvo mimo jiné argumentovalo tím, že stejnou povinnost jako vyhláška řidičům nařizuje už zákon o silničním provozu a je tedy nadbytečná. Navíc upravuje problematiku, kterou mají regulovat zákony a nikoliv městské vyhlášky.

Přerovská radnice s tím ale nesouhlasí. Podle zástupců města může mít změna názoru ministerstva jiné příčiny než konflikt v legislativě.

„Při přípravě vyhlášky žádná nezákonnost nebyla shledána. Město přitom na podmínkách nic nezměnilo. Podle mých neoficiálních informací tam byl podnět ze strany přepravců, které plachtování zdržovalo. Je to byznys. Město trvá na tom, aby vyhláška platila. Už kvůli životnímu prostředí. Jde o prach, který město trápí,“ řekl na podzim ČTK tajemník tehdejší radnice Jiří Bakalík.

Přerov byl regionu a zřejmě vůbec v celém Česku prvním městem, jež podobné nařízení přijalo, Později se tímto krokem v kraji inspirovaly například nedaleké Hranice.

Na dodržování vyhlášky mohli dohlížet strážníci i policisté při běžných kontrolách. Za její porušení hrozila fyzickým osobám pokuta až 30 tisíc korun, podnikatelé mohli dostat sankci až 200 tisíc. Během doby, kdy vyhláška platila, padly více než dvě desítky pokut v celkové výši přes 226 tisíc korun.