Zatímco v dřívějších letech se po dlouhé zimě trh s bicykly touto dobou teprve rozjížděl, letos výrobci jízdních kol z Olomouckého kraje, již díky velkému počtu specializovaných výrobců platí za tuzemskou Mekku cykloprůmyslu, stíhají s vypětím všech sil. Teplé počasí totiž změnilo chování zákazníků, kteří začali nakupovat kola ve velkém zhruba o měsíc dříve.
"Začátek kolařské sezony se letos výrazně posunul. Zaznamenali jsme zvýšený zájem už začátkem března. Především zájem o elektrokola je enormní," uvedl například šéf šumperské společnosti BPS Pavel Veselovský.
Brzký nástup sezony potvrzuje i další šumperský výrobce bicyklů Dama sport.
"Výrazný nárůst prodeje sledujeme skutečně už od března. Byly s tím trochu problémy, protože dodávky řady komponentů především z Asie jsme měli s ohledem na minulé sezony nasmlouvané až na březen. Nebylo jednoduché vyjednat dřívější dodávku a některé díly jsme museli shánět jinde," popsal majitel firmy Ivo Daněk, která vyrábí například bicykly v retro stylu.
A v současnosti má co dělat, aby stíhala vyrábět. "Velký boom zažíváme například v Praze. Lidé si objednávají i nadstandardní součásti, jako jsou kožená sedla, speciální rukojeti a podobně," uvedl Daněk.
"Čína podražila, výrobci se proto poohlížejí v Evropě"
Větší poptávku zaregistroval také výrobce komponentů pro jízdní kola Velobel ve Zlatých Horách na Jesenicku.
"Museli jsme rychle zareagovat a přeorganizovali jsme výrobu, ale vše v rámci našich produkčních možností," popsal majitel firmy Zdeněk Kužma. Podle něj ale celkově vzrostla poptávka po součástkách jak od českých výrobců jízdních kol, tak ze zahraničí.
"Čína znatelně podražila. A čeští i evropští výrobci jízdních kol se tak začali víc ohlížet po dodavatelích komponentů v Evropě. Pro nás je to jenom dobře," doplnil Kužma.
Rozjely se i koloběžky, výrobce z Hanušovic otevře novou halu
Stejně jako výrobci kol musí na urychlený začátek sezony reagovat i výrobci koloběžek. Potvrzuje to významný evropský výrobce Kostka kolobka z Hanušovic na Šumpersku, dodávající i sportovní a závodní koloběžky.
"Za první kvartál jsme zaznamenali nárůst prodeje o 350 procent. Částečně je to určitě i vlivem teplého počasí. Stíháme jen díky zavedení maximální směnnosti," uvedl obchodní manažer firmy Petr Neugebauer. Hanušovický výrobce se navíc i s ohledem na dlouhodobě rostoucí prodej chystá v květnu otevřít novou výrobní halu.
"Umožní nám to zvládnout i další předpokládaný nárůst výroby," podotkl Neugebauer.
Na prodej kol má silnější vliv špatné počasí, trvá-li dlouho
Odhadovat, jak se rychlý a zatím úspěšný start sezony promítne do celoročních výsledku, se však kolařské společnosti z regionu zdráhají.
"To uvidíme až na podzim. Spíš si myslím, že se výroba a prodej jenom rozloží do delšího období," míní Daněk.
Naopak ředitelka společnosti Masterbike v Zábřehu Broňa Všetýčková nevylučuje, že teplý rok může znamenat i výrazný nárůst prodeje.
"Počasím podobný rok, jako je ten letošní, byl rok 2008, a to jsme prodali víc, takže uvidíme. Pravda však je, že větší vliv na prodej kol má spíš dlouhodobě špatné počasí, kdy naopak dochází k výraznému poklesu prodeje," podotkla.