Různé ochranné i regionální značky se používají v celé Evropské unii. Udílení značky Haná ale zatím podle výrobců příliš nefunguje.

Různé ochranné i regionální značky se používají v celé Evropské unii. Udílení značky Haná ale zatím podle výrobců příliš nefunguje.

Výrobci ztrácí zájem o místní značku originality. Její udělování totiž vázne

  • 0
Výrobce, který jako první usiloval o certifikát značky Haná regionální produkt, nyní své úsilí vzdal. Důvodem jsou podle něj průtahy na straně sdružení, které má udílení značky na starosti. Podobná kritika navíc zaznívá i od jiných zájemců, sdružení to ale odmítá s tím, že muselo čekat na dotace.

Tak dlouho usilovali manželé Hrdličkovi z Brníčka na Šumpersku pro speciality z ovčího mléka vyráběné na jejich farmě o značku Haná regionální produkt, až se jí nakonec raději vzdali. Podle nich se totiž občanské sdružení, které má přidělení certifikátu značícího místní původ, originalitu a zajímavost na starosti, o vše nestará tak, jak by mělo.

"Nám se to hodně líbilo. Lidem, kteří tápou, by značka měla pomoci jako jakási záruka. Když ale vidíme tu byrokracii a nemáme odezvu od těch, kdo mají přidělování značky na starosti, tak do toho nejdeme," řekla Soňa Hrdličková.

Ona a její muž jsou první, kdo měli o značku zájem, ale z procesu vystoupili. "Pro nás to až tak moc neznamená. Nezájmem o naše výrobky rozhodně netrpíme a práce máme pořád nad hlavu," tvrdí Hrdličková.

Podle ní je vše kolem získání značky Haná regionální produkt zbytečně zdlouhavé a komplikované. "Problémem byly i odpovědi na naše maily. Tohle nemáme zapotřebí."

Nové certifikace i peníze budou na podzim

Celý proces má na starosti občanské sdružení Aktiv plus. Jeho zástupce Petr Manek si nemyslí, že by něco zanedbali. "Šestého září zasedne certifikační komise, která rozhodne o nových držitelích značky Haná regionální produkt. Čekali jsme na dotaci z Olomouckého kraje, takže to nebylo možné urychlit."

ZNAČKA HANÁ REGIONÁLNÍ PRODUKT

Byla vytvořena v rámci systému regionálních značek Domácí výrobky. Uděluje se výrobkům spotřebního charakteru a přírodním či zemědělským produktům. Jejím cílem je zviditelnit území Hané, má podpořit místní výrobce, kteří hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody.

(zdroj: Aktiv plus)

Rozhodnutí Hrdličkových z procesu certifikace vystoupit nechce Manek komentovat. "Od nich nic oficiálně nevím."

Sdružení podle něj teď firmám s certifikovanými výrobky dá peníze na účast na různých akcích. Vyjdou také propagační materiály. "V listopadu pak plánujeme další kolo certifikace," doplnil Manek.

Tento postup ale kritizuje i další zájemce o certifikát pro své tvarůžkové lahůdky, Zbyněk Poštulka z Loštic. "Co šlo rozdělit do celého roku, se nahrne na podzim. Takové šturmování je úplně zbytečné."

Postup sdružení navíc vidí obdobně jako Hrdličkovi. "Zájem by měl být na obou stranách. Zatím je aktivita jen ze strany nás, výrobců, a to je špatně. Informovali jsme se třeba na Šumavě, kde vše běží úplně jinak."

Poštulka o certifikát bojuje už od ledna, značku chtěl mít na turistickou sezonu. "Turisté se o krajové speciality zajímají stále víc, značka Haná regionální produkt už mohla pomáhat," míní výrobce.

ČEKÁME UŽ OD LEDNA, ŘÍKÁ VÝROBCE

Manželé Poštulkovi z Loštic, kteří ve své prodejně lahůdek vyrábějí a prodávají tvarůžkové moučníky, chtějí pro své výrobky certifikát s označením Regionální produkt Haná. Neskrývali zklamání, když prestižní značku nedostali před prázdninami, dostanou ji zřejmě až na podzim.

Zbyněk Poštulka, výrobce tvarůžkových moučníků z Loštic."Když to řeknu trochu nadneseně, prošvihli jsme turistickou sezónu. Nemyslím, že bychom prodávali málo, ale mohlo sem přijít mnohem víc turistů, kteří se o krajové speciality zajímají čím dál víc," míní Zbyněk Poštulka.

Kde se podle vás stala chyba?
Připadá mi, že celý proces kolem regionálních produktů je dělaný amatérsky. Občanské sdružení, které vše vyřizuje, v tomto směru příliš nefunguje. Taky proto zatím značka nemá patřičný zvuk. Oni by měli oslovovat regionální výrobce zajímavých produktů. Tak to dělají s úspěchem třeba na Šumavě nebo v Podkrkonoší. Zatím je aktivita jen ze strany nás, výrobců, a to je špatně.

Přes evidentní zklamání o značku pořád usilujete. Proč?
Pořád věříme, že je to jakýsi punc originality a kvality a časem se prosadí. Sami s manželkou jezdíme po republice a tradiční výrobky z různých míst vyhledáváme. Proto jsme také tolik usilovali o to, abychom měli značku už na turistickou sezonu.

Čím vám organizátoři zdůvodnili, že certifikaci dostanete až v září?
Prý se čeká na víc zájemců, protože nás bylo jen několik. Taky, že nejsou peníze. Jenže ta samotná certifikace se mohla odehrát v květnu, nebo červnu. Potom mohli počkat na peníze na propagační tiskoviny nebo podporu účasti na různých akcích. To, co není finančně nijak náročné, přece není potřeba sáhodlouze oddalovat. To je jen věc organizace.