Proti výsledkům maturity z češtiny loni protestovaly stovky studentů. Letos jich bylo výrazně méně, i tak šlo ale o několik desítek případů. (ilustrační snímek)

Proti výsledkům maturity z češtiny loni protestovaly stovky studentů. Letos jich bylo výrazně méně, i tak šlo ale o několik desítek případů. (ilustrační snímek) | foto: Dan Materna, MAFRA

Proti výsledku z češtiny se odvolaly desítky maturantů, uspěla čtvrtina

  • 0
Před rokem maturanty z Olomouckého kraje strašily zkoušky z češtiny, jejichž hodnocení provázely emoce, protesty a stovky odvolání. Test z češtiny se ani letos nevyhnul kritice z řad studentů, odvolání proti výsledku jich ale poslaly necelé čtyři desítky.

Minulý rok přitom přišly na krajský úřad více než tři stovky žádostí o přezkoumání maturity

"Od minulého roku, kdy jsme rozhodovali o 342 žádostech, se počet odvolání výrazně zmenšil. Studenti nás však stejně jako loni nejčastěji žádali o přezkoumání výsledku písemné práce z českého jazyka a literatury," informoval vedoucí odboru školství, mládeže a tělovýchovy krajského úřadu Miroslav Gajdůšek.

Letos se jedenáct studentů nakonec díky úředníkům může dodatečně radovat z úspěšného složení zkoušky, dalším čtyřem verdikt na kraji sice změnili, body jim však k úspěšnému ukončení školy nestačily. Podle Gajdůška má menší počet odvolání dva důvody.

"Vedle změny v systému hodnocení písemných prací z českého jazyka a literatury, kdy práce oproti loňsku hodnotili kantoři jednotlivých škol, je to také tím, že učitelé už mají zkušenosti s novou formou maturity," myslí si.

Hlavním letošním strašákem byla matematika

Řada středoškoláků se ale odvolávala i proti výsledkům maturity z matematiky, po které sáhli raději než třeba po cizím jazyku. Mnoho jich totiž narazilo, takže vlna odvolání zamířila i na ministerstvo školství, které má výtky studentů proti testům z "matiky" na starosti (více čtěte zde).

Právě matematika letos na postu strašáka vystřídala loňskou češtinu. Ačkoliv výsledky pro jednotlivé kraje nejsou u tohoto předmětu ještě známé, vzato podle celostátního měřítka to byla právě matematika, která letos studentům dělala největší problémy.

Jiné to však bylo u těch, kteří si místo cizího jazyka zvolili matematiku. Ta letos na postu strašáka vystřídala právě loňskou češtinu. Ačkoliv výsledky pro jednotlivé kraje nejsou u tohoto předmětu ještě známé, dle celostátního měřítka to byla právě matematika, která studentům dělala největší problémy.

"Zatímco z angličtiny a češtiny jsem měla plný počet bodů a výsledky se můžu chlubit, z matematiky jsem zkoušku složila jen tak tak,“ potvrzuje například Jana Málková, studentka z Přerovska. Matematika byla podle ní těžká. "Nevím ale, zda to bylo mnou, nebo zadáním," krčí rameny.

Studenty často zlákala představa "lehčího" testu

Špatné výsledky z matematiky pak podle ředitelů škol, na kterých se počty vyučují méně hodin, mohou ovlivnit celkové pořadí školy v konečném seznamu podle úspěšnosti žáků u státních maturit.

"Z matematiky byli naši studenti opravdu nervózní. Jsme umělecká škola, kde nemá na tento předmět takovou hodinovou dotaci, a tudíž na ni nejsou studenti tolik připravení. Přesto si ji řada žáků stejně jako loni zapsala místo cizího jazyka," nastínila Blanka Čechová, zástupkyně ředitelky Střední školy designu a módy Prostějov.

Studenty podle ní na matematice láká představa "lehčího" testu. Zatímco z angličtiny musí složit tři části zkoušky, z matematiky jen didaktický test.

"Myslí si proto asi, že je zkouška lehčí. Opak je ale pravdou a letos se to bohužel potvrdilo," uvedla Čechová. Podle ní matematika letos na škole srazila vaz hned pěti studentům. Tyto výsledky přitom stejně jako loni ovlivní negativně umístění školy v pořadí dle úspěšnosti.