Studenti z Olomouckého kraje letos při maturitách bojovali hlavně s matematikou. Řada z nich si ji totiž zvolila jako snažší cestu namísto cizího jazyka. (ilustrační snímek)

Studenti z Olomouckého kraje letos při maturitách bojovali hlavně s matematikou. Řada z nich si ji totiž zvolila jako snažší cestu namísto cizího jazyka. (ilustrační snímek) | foto: Dan Materna, MAFRA

Maturanti sázeli v Olomouckém kraji na matematiku, řadě se to vymstilo

  • 0
Zatímco loni studenti v Olomouckém kraji zápasili při maturitách s češtinou, letos byla problémem matematika. Řada z celkem 5 855 žáků, kteří se k maturitám přihlásili, si ji totiž zvolila jako "snazší cestu" namísto cizího jazyka. Někteří ředitelé se neúspěchům nediví, matematika prý byla letos zákeřná.

"Letos u nás maturovaly čtyři třídy, dvě na denním a dvě na dálkovém studiu. Jednoznačně největší problém letos měli studenti s testem z matematiky, přestože si tento předmět u nás vybrala zhruba polovina studentů. Byla letos zákeřná," říká například Luboš Mátych, ředitel Střední školy železniční a stavební Šumperk.

S matematikou měli problém i studenti olomoucké střední polygrafické školy. Ti si sice častěji zvolili cizí jazyk, jedna třetina z nich však zkoušela štěstí také v matematice.

"Jazyk má obecně vyšší hodinovou dotaci. Příčiny neúspěchu v matematice pak vidím také v tom, že pro mnohé studenty je lákavá představa, že z matiky píší jen test, zatímco z cizího jazyka je čekal test, slohovka a ještě ústní zkouška. Věří proto, že matematika je jednodušší," říká ředitelka školy Marcela Hanáková. Podle ní je to však omyl.

"Matematiku se na rozdíl od cizího jazyka nenaučíte. Pokud ji nepochopíte, nemáte šanci. Navíc si u nás matematiku volili převážně žáci se slabším prospěchem, jde to ruku v ruce," vysvětluje s tím, že špatné výsledky některých žáků u maturity z matematiky se mohou nakonec promítnout do celkového hodnocení školy.

"Nic s tím bohužel neuděláme, doporučujeme jim alespoň doučování, ale když se rozhodnou pro matematiku, přestože se na ni soustavně nepřipravují i kvůli menšímu počtu hodin, nemůžeme jim to rozmlouvat," říká Hanáková.

Maturita byla letos lepší co se týče administrativy a pružnosti...

Matematice se naopak většinou vyhnuli na Gymnáziu Jana Blahoslava a Střední pedagogické škole Přerov.

"Všechny třídy už u nás odmaturovaly, jednalo se o 204 studentů. Šestnáct z nich maturitu neudělalo, neúspěšní byli v různých předmětech," říká ředitelka školy Romana Studýnková. Její studenti s matematikou problém neměli, protože jako žáci jazykového gymnázia si jednoznačně volili spíše cizí jazyky.

"Určitě byla letošní maturita lepší než ta loňská. Zvlášť co se týče administrativy a pružnosti," hodnotí Studýnková nový systém, při němž všichni žáci skládali lehčí podobu maturity.

...je ale třeba přestat pořád měnit podmínky, zní od ředitelů

Ředitelé škol, z nichž řada se maturit z matematiky bála už dopředu (více čtěte zde), však podle ní nyní volají po tom, aby se alespoň na chvíli stabilizovala situace.

"Potřebujeme, aby se podmínky opět neměnily, alespoň dva tři roky. Nyní už se zase uvažuje, že se maturita změní," říká Studýnková s tím, že nejhorší je pro studenty, a potažmo i pedagogy a rodiče, nejistota.

"Když v září ještě nevědí, z čeho vlastně budou maturovat a jak se mají připravovat," dodává.

Luboš Mátych ze Střední školy železniční a stavební Šumperk by pak uvítal změnu, která by zrušila stejný typ maturity.

"Obtížnost by měla zůstat jednotná, gymnazisté by však měli maturovat z všeobecných předmětů a odborné školy by měly mít technické. Nyní na tom technické obory tratí," myslí si.