Tizian Vecelli - obraz Apollón a Marsyas

Tizian Vecelli - obraz Apollón a Marsyas | foto: archiv

Nejslavnější obraz od Tiziana je v Olomouci k vidění poslední týden

  • 1
Nejslavnější obraz v českých sbírkách a chlouba olomoucké výstavy Od Tiziana po Warhola, Tizianův obraz Apollón a Marsyas, čeká stěhování. Lidé si tak mohou více než dvoumetrové plátno prohlédnout už jen do příští neděle 24. února. Obraz, který je odborníky považován za jedno z nejpozoruhodnějších děl minulosti, se pak totiž stěhuje do muzea v Římě.

"Jakákoliv tizianovská výstava bez tohoto obrazu je samozřejmě nemyslitelná, společně s arcibiskupstvím ale odmítáme menší akce a půjčujeme ho jen na ty opravdu velké a reprezentativní. Chystaná výstava v Římě, stejně jako výstavy v Benátkách, Vídni nebo Paříži mezi ně ovšem patří," vysvětlil Ondřej Zatloukal, vedoucí uměleckohistorického oddělení Muzea umění Olomouc.

V tomto případě muzeum se zápůjčkou neváhalo. "Je to pro nás čest, že v Římě bude obraz z České republiky. Dělá to reklamu nejen Arcibiskupství olomouckému a Muzeu umění, ale i Zlínskému kraji a kroměřížské obrazárně. Zápůjčkou upozorňujeme na skutečnost, že jsou zde i další mimořádné obrazy, kvůli kterým stojí za to přijet," míní Zatloukal.

Obraz Apollón a Marsyas Tizian Vecellio vytvořil v 16. století, v pozdních letech svého života. V díle ztvárnil scénu z Ovidiových Proměn, kdy pyšný satyr Marsyas vyzval k hudebnímu souboji boha slunce Apollóna. Marsyas však prohrál a na obraze je ztvárněna jeho smrt.

Tizian mizí, několik nových exponátů naopak na výstavě přibylo

Plátno je součástí olomouckých sbírek více než tři staletí, dílo v roce 1673 zakoupil tehdejší biskup Karel z Liechtensteinu­-Castelcorna od obchodníků s uměním, bratrů Imstenreadových.

"Ti kolekci, která obsahovala mnohé ze sbírek popraveného anglického krále Karla I. a velkého sběratele umění Thomase Howarda z Arundelu, nejdříve nabídli císaři Leopoldu I. Z prodeje však sešlo a celý kabinet postupně doputoval až na Moravu do olomoucké biskupské rezidence," nastínil historii díla Zatloukal.

Doprovodné akce k výstavě v únoru

úterý 19. února 16:30 - komentovaná prohlídka výstavy (MMU, Obrazárna)

středa 20. února 18:00 - Od Tiziana k Warholovi: Fotografie / Portrét: tradice a exhibice (Hynek Fiedler a Václav Stratil), výstavou provede kurátorka Štěpánka Bieleszová (AMO, sál Mozarteum), vstup zdarma

čtvrtek 21. února 19:00 - koncert Jaroslava Tůmy (AMO, sál Mozarteum), vstupné: 100 Kč

pondělí 25. února 19:30 - Petr Nikl: Blázníček (Divadlo hudby), vstupné: 100 Kč

úterý 26. února 16:30 - komentovaná prohlídka výstavy, výstavou provede kurátor Ladislav Daněk (MMU, Trojlodí)

středa 27. února 18:00 - Od Tiziana k Warholovi: Mince a medaile (AMO, sál Mozarteum), vstup zdarma

Zatímco Tizian z olomouckého muzea zmizí, několik nových exponátů na jubilejní výstavě naopak přibylo. K těm nejvýznamnějším patří lepty s motivy ráje podle starozákonní knihy Genesis od německého barokního umělce Johanna Eliase Ridingera či kolekce kvalitní volné italské barokní grafiky.

Pro návštěvníky je připraven obměněný soubor fotografií

Výrazné obměny se pak dočkal soubor fotografií. Z novinek si návštěvníci prohlédnou více než tři desítky prací Josefa Sudka, Emily Medkové, Miroslava Stibora, Viléma Reichmana, Ivo Přečka či Jindřicha Štreita. Zajímavostí je pak podle kurátorky Štěpánky Bieleszové cyklus fotografií Josefa Sudka Jednoduché zátiší, který vznikl počátkem 50. let.

"Fotograf se v té době stále více uzavíral před agresivním světem, aby se ve svém ateliéru mohl věnovat záznamům prostých všedních věcí. S odstupem času můžeme tyto snímky chápat jako osobní uměleckou manifestaci a výraz nesouhlasu s politicky vyšinutou dobou," řekla Bieleszová.

Snímky pocházejí ze sbírek teoretičky Anny Fárové, která je zachránila po požáru Sudkova ateliéru v roce 1985. Výstava Od Tiziana po Warhola trvá do 31. března.