Kamenný barokní most, který stojí v Dlouhé Loučce na Olomoucku, je ve velmi špatném stavu, nyní se ale stal památkou, a plán na zbourání tak vzal za své. Cestáři ho musí opravit.

Kamenný barokní most, který stojí v Dlouhé Loučce na Olomoucku, je ve velmi špatném stavu, nyní se ale stal památkou, a plán na zbourání tak vzal za své. Cestáři ho musí opravit. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Vzácný barokní most se v Dlouhé Loučce nakonec bourat nebude

  • 3
Vzácný kamenný most z osmnáctého století bude stát v Dlouhé Loučce na Uničovsku i nadále. Plán na jeho zbourání a nahrazení železobetonovou konstrukcí totiž zastavil fakt, že se stal kulturní památkou, a tak ho smí krajská správa silnic jen opravit.

Zákon nyní most chrání stejně jako už dříve památkou vyhlášenou sochu svatého Jana Nepomuckého, která na něm stojí. Skončily tím dlouhodobé dohady, zda má ves dostat nový, dnešním dopravním požadavkům odpovídající most, nebo bude lepší zachovat starý, nesoucí v sobě um starých stavitelů. Obdobný barokní kamenný klenbový most se sochou je přitom v kraji k vidění už jen v Litovli.

Do oprav stávající kamenné stavby by se krajská správa silnic mohla v ideálním případě pustit příští rok. "Poté, co ve výběrovém řízení vybereme projektanta, budeme konzultovat celou věc s památkáři do doby, než se shodnou na postupu oprav," uvedl ředitel Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič.

Podle něj je proto nyní obtížné odhadovat, kdy a jak se bude stavět. "Příliš zkušeností s tímto typem mostů nemáme. Záleží na tom, do jaké míry jej budou chtít památkáři uvést do původního stavu," popsal Babnič.

Památkář Jaroslav Papoušek věří, že se mostu vrátí jeho původní vzhled. Nyní je totiž konstrukce kvůli rozšíření takzvaně nadbetonovaná. "Mostu by se měla vrátit někdejší šířka, aby to odpovídalo koncepci původního mostu," dodal Papoušek.

K nadbetonování stavby došlo v šedesátých či sedmdesátých letech minulého století. "Nadstavba se tehdy dobetonovala a teď se nejspíš bude muset rozbourat. Most je vedle kostela a několika soch jednou z mála místních památek. Je potřeba, aby se mu vrátil určitý dobový ráz," doplnil loučský starosta Ladislav Koláček.

Podnikatelům se nelíbí, že si musí kvůli omezení mostu zajíždět

Než ale odborníci klenbový most opraví, Loučští se ještě budou muset vypořádat s problémem jeho menší nosnosti. Tu museli silničáři omezit letos v únoru s ohledem na špatný technický stav barokního objektu.

Jenže mnozí místní podnikatelé si stěžovali, že cesta na druhou stranu obce "za vodou" se jim tak prodlužuje a prodražuje na benzinu. Místo teď musejí těžší nákladní auta či traktory objíždět.

"Omezení nosnosti je komplikací. Těžká nákladní doprava teď buď objíždí daný úsek po polních cestách nebo musí na horní konec přes Šumvald," popsal Koláček.

Babnič ale upozornil, že havarijní stav si takové řešení v podstatě vynutil. "Omezení nosnosti na mostě zatím zůstane. Tím, že jsme jej do vyřešení situace nemohli rekonstruovat, provedli jsme před časem alespoň zhodnocení jeho stavu a s ohledem na bezpečnost provedli nutná opatření," poznamenal Babnič.

Loučští by byli rádi, kdyby práce skončily během příštího roku. Most totiž podle odborných odhadů pochází z roku 1712. Stavaři by mu tak vrátili původní tvář právě tři staletí od jeho vybudování.