Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ministerstvo obětovalo Zábřeh a omezí zastávky rychlíků. Šumpersko zuří

  • 114
Devět rychlíkových spojů Českých drah nebude od prosince zastavovat v Zábřehu na Šumpersku. Ministerstvo dopravy omezení obhajuje snahou o rychlejší dopravu bez zpoždění. Obce se však se ztrátou těžce vydobytých vlaků odmítají smířit, lidé totiž budou muset kvůli přestupům jezdit do Olomouce či České Třebové.

S omezením týkajícím se zábřežské stanice, která je důležitým tuzemským železničním uzlem, přišlo ministerstvo dopravy, jež spoje objednává. Obce i tamní obyvatele to ale naštvalo.

„Trvalo roky, než se nám podařilo vybojovat zastávky tolika rychlíků, aby byla frekvence rychlíkové dopravy dostatečná. Odmítáme se smířit s tím, že by se měly dopravní služby zase zhoršit,“ zlobí se starosta Zábřeha František John. Podle něj je omezování zastávek vlaků nelogické.

„My nechceme žádné další spoje. Chceme pouze, aby lidé nemuseli zbytečně přejíždět na rychlíky 50 kilometrů do Olomouce nebo podobně vzdálené České Třebové. To je cesta zpět,“ dodává starosta.

Změny se týkají linek Ex2 Praha - Žilina a R18 Praha - Luhačovice. Celkem jde o devět spojů.

„Po zralé úvaze ministerstvo dopravy zvolilo pro grafikon vlakové dopravy 2016/17, platný od prosince, zcela nové řešení dálkové dopravy v závazku veřejné služby, které usiluje o bezpřestupní spojení směru Praha - východ republiky s maximálně rychlými linkami,“ napsal v odpovědi na stížnosti ze Šumperska ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva Ondřej Michalčík.

Zábřeh je dobře obsloužený ostatními vlaky, tvrdí ministerstvo

Důsledkem nového konceptu podle něj je, že namísto vlaků dvou linek dálkové dopravy bude ve stanici Zábřeh na Moravě zastavovat ve směru z nebo do Prahy linka jediná.

„Uvedené skutečnosti představují pro město Zábřeh určité zhoršení stávajícího stavu, které je ale vykoupené výrazným zrychlením přepravy. Nový provozní koncept, jenž klade větší důraz na přímá spojení, rovněž slibuje vyšší stabilitu celého systému, tedy zejména eliminuje četné zpožďování vlaků na linkách Ex2 a R18, dané mimo jiné i nutností čekání na přípojné vlaky stejného směru ve stanici Olomouc hlavní nádraží,“ vysvětluje Michalčík.

Doplnil, že podle ministerstva je zábřežská stanice obsloužena velmi dobře jak ostatními vlaky Českých drah, tak rychlíky soukromých dopravních společností.

Obcím, kterých se to týká, se ale tak razantní omezení nelíbí. „Stanice Zábřeh je jediným uzlovým bodem a přestupním místem pro obce nacházející se v dosahu tratí 291 a 292. Toto kontroverzní opatření ze strany ministerstva dopravy zhorší dopravní dostupnost, protože dosavadní frekvence zastávek rychlíkových spojů v průběhu dne se blížila optimálnímu stavu,“ tvrdí John.

České dráhy: O ničem nerozhodujeme, jen plníme objednávku

S tím souhlasí i cestující ze Zábřežska. Například Tomáš Kadeřábek z Postřelmova jezdí obchodně do Zlína někdy i třikrát za týden.

„Přímý spoj vlakem je rychlejší než brát na přetížené silnice na Zlínsku auto, navíc ve vlaku udělám spoustu práce. Pokud tento vlak nebude zastavovat v Zábřehu, bude to pro mě hodně složité,“ přiznává Kadeřábek.

České dráhy tvrdí, že s problémem nic nezmůžou, jízdní řád totiž připravují podle objednávky státu a do zastavování vlaků nemůžou mluvit.

„Spoje v závazku veřejné služby si objednává ministerstvo dopravy a jako objednavatel rozhoduje o zastavování vlaků. České dráhy nejsou tím subjektem, který o tom rozhoduje. Pokud ministerstvo rozhodne, nebude v Zábřehu konkrétní vlak zastavovat,“ řekla mluvčí dopravce Monika Bezuchová.

Obce šumperského okresu bojují o rychlíky v Zábřehu opakovaně. V minulých letech si vymohly, aby vlaky ve stanici zastavovaly, a po domluvě jim vyšli vstříc i soukromí dopravci. Nyní se tak vedení radnic chtějí zmobilizovat a s podporou politiků z regionu zatlačit na ministerstvo, aby jim těžce vydobyté rychlíky zase vrátilo.