Nástupiště přerovského nádraží.

Nástupiště přerovského nádraží. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Začíná oprava přerovského železničního uzlu, cestující potrápí zpoždění

  • 2
Velká proměna a modernizace železničního uzlu v Přerově za pět miliard korun začíná. První část úprav potrvá až do roku 2014 a lidem mimo jiné přinese nová nástupiště. Cenou za to ale budou zpoždění vlaků a další komplikace.

Náročná rekonstrukce železničního uzlu, která začala loni, se pomalu od Horní Moštěnice přibližuje k přerovským nástupištím. "Ta proměna je natolik rozsáhlá, že nelze vyloučit její dopady na cestující," řekl ve čtvrtek na slavnostním zahájení rekonstrukce přerovského uzlu náměstek pro strategii Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Bohuslav Navrátil.

"Kvůli rekonstrukci se budou zpožďovat vlaky a stavbu pocítí i lidé z okolí, protože na staveništi se začnou pohybovat těžké stroje. Určitě nebude mít ani pozitivní dopad na dopravu ve městě," nastínil.

Přestože si lidé podle něj zřejmě nejvíc všimnou oprav přerovských nástupišť, mnohem zásadnější budou práce v kolejišti. Díky nim se zdejší doprava nejen zmodernizuje, ale hlavně zrychlí.

Schodiště vedoucí z podchodu přerovského nádraží na nástupiště.
Nástupiště přerovského nádraží.
Nástupiště přerovského nádraží.

Rekonstrukci přerovského železničního uzlu poznají cestující především díky opravám podchodů a nástupišť. Nyní rozhodně reprezentativně nevypadají. foto: Luděk Peřina, MF DNES

"Kompletně se změní nejen celé kolejiště, trakční vedení, ale i zabezpečovací zařízení. Celkem se vymění pětadvacet kilometrů kolejí a sto deset výhybek," říká Pavel Habarta ze SŽDC.

Opravuje se lověšický podjezd, dojde i na most přes Bečvu

Dělníci se už loni pustili do úseku od Horní Moštěnice a budou pokračovat až po železniční most přes řeku Bečvu. "Právě ten bude technicky nejkomplikovanější. Na mostě je totiž celkem pět kolejí, které postupně nahradíme novými," nastínil Habarta.

Kromě toho se už začalo s opravou lověšického podjezdu a stavbou pětipatrové budovy centrálního dispečerského pracoviště, z něhož se má řídit doprava na celé Moravě. "Ta budova je v podstatě hotová. V těchto dnech se tam převádí technika," potvrzuje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Podchod přerovského nádraží.

Odpudivý podchod na nástupiště se díky opravě uzlu konečně změní. foto: Luděk Peřina, MF DNES

V květnu se pak rekonstrukce přesunou na samotná nástupiště. "Na nich zůstanou jen historické sloupy a výstupky z podchodů, zbytek se změní," popisuje Halla s tím, že opravená nástupiště by pak měla vypadat podobně jako nedávno zrekonstruovaná nádraží v Ostravě-Svinově či Břeclavi.

Dělníci při té příležitosti opraví i podchod a k němu postaví na jihu nástupišť ještě jeden, který bude bezbariérový. Rekonstrukce se dotkne i památkově chráněné budovy na prvním nástupišti.

"Počítáme s tím, že na ní uděláme při té příležitosti novou fasádu," uvedla před časem mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Větší rekonstrukce dalších budov se však podle ní na nádraží neplánuje.

Schodiště vedoucí z podchodu přerovského nádraží na nástupiště.
Nástupiště přerovského nádraží.
Nástupiště přerovského nádraží nyní příliš reprezentativně nevypadají.

Rekonstrukci přerovského železničního uzlu poznají cestující především díky opravám podchodů a nástupišť. Nyní rozhodně reprezentativně nevypadají. foto: Luděk Peřina, MF DNES

První etapa přestavby skončí do začátku roku 2014. Do té doby vyrostou kolem kolejí také několik kilometrů dlouhé protihlukové stěny. Oprava však přinese i některé komplikace lidem. Na čas se omezí průjezd kojetínským podjezdem či průjezd do přerovské chemičky kvůli opravě železničního mostu.

"Druhá fáze začne v roce 2014 a bude pokračovat od řeky Bečvy na Hranice a na Dluhonice," dodává Habarta. Rekonstrukce uzlu vyjde na 4,92 miliardy korun.