Těžké kamiony už přes Kozlovice nesmí (na snímku směrová značka u Prosenic), ty ale jen začaly jezdit přes sousední obce, což rozzlobilo tamní obyvatele.

Těžké kamiony už přes Kozlovice nesmí (na snímku směrová značka u Prosenic), ty ale jen začaly jezdit přes sousední obce, což rozzlobilo tamní obyvatele. | foto: Martin Pjentak, 5plus2.cz

Kozlovice zákazem kamionů naštvaly sousedy, řidiči teď jezdí přes ně

  • 17
Když si přerovská místní část Kozlovice nedávno vymohla zákaz průjezdu kamionů, které se tudy vyhýbaly mýtu, tamní lidé si oddechli. „Zatopili“ však sousedům. Řidiči si totiž začali krátit cestu přes ně. Postižené obce teď chtějí peticí prosadit úplný zákaz kamionů na silnicích 2. a 3. třídy.

„Potíže s nákladními automobily jsme měli vždycky. Ale namíchlo nás, když si Přerov a Kozlovice vymohly zákaz průjezdu těžkých kamionů. Většina z nich pak začala jezdit po trase Želátovice, Tučín, Pavlovice. Prakticky tak přehodily problém na jiné obce,“ stěžuje si starosta Tučína Jiří Řezníček.

Naráží tím na situaci, která nastala v druhé polovině června, když se přerovskému magistrátu podařilo prosadit omezení průjezdu vozidel nad 12 tun místní částí Přerova Kozlovice. Řidiči si tudy často krátili cestu z hlavního tahu z Lipníku nad Bečvou směrem na Zlín.

Nákladní auta, která teď u Prosenic nesmí odbočovat na Grymov a Kozlovice, ale nezůstala na silnici první třídy, kam patří. Našla si opět cestu přes malé obce.

„Nám teď jezdí kamiony i po silnici, kde je zákaz vozidel nad 3,5 tuny. Jakmile ji zničí, už nám ji nikdo neopraví,“ popisuje jeden z problémů tučínský starosta. Obec nejčastěji křižují kamiony mířící na skládku nebezpečného odpadu do Hradčan, do kamenolomu Podhůra, ale také auta, která se chtějí vyhnout placení mýtného.

Obce chtějí vybojovat zákaz kamionů na silnicích nižší třídy...

Stejně jako další postižené obce se tak i v Tučíně připojili k petici, která požaduje plošný zákaz kamionů na silnicích nižší třídy.

„Petici jsme vyvěsili na obecním úřadě a připojit se mohl každý. Doufáme, že se podaří podobný zákaz prosadit, je to naše naděje,“ dodává starosta.

Rozzlobení jsou také obyvatelé obce Sušice. „Před pár lety nám tu postavili průpich, aby se obec zbavila kamionů z lomu. Jenomže co začalo platit omezení v Kozlovicích, začala nám auta jezdit přes obec, a je to horší než předtím,“ říká starosta Josef Krátký.

Místní lidé si teď často stěžují na hluk, který doprava způsobuje. Není to ale jediný problém.

„Jsou to velká auta, a když se na úzké cestě navzájem vyhýbají, zůstávají po nich utržené krajnice. Máme zničené cesty i jejich okolí. Jezdí navíc i o sobotách od pěti hodin od rána. U nás na horním konci, kde bydlím, se kvůli tomu ani nedá otevřít okno,“ zlobí se Krátký.

...dalším možným řešením by mohlo být celoplošné mýtné

Nárůst dopravy zaznamenali i jinde. „Je to logické. Když auta nemohou jezdit přes Kozlovice, jezdí od Radslavic přes Pavlovice, Tučín a Želatovice,“ říká starosta Želatovic Zdeněk Dorazil. Silnice v malých obcích přitom nejsou na takovou zátěž stavěné.

„Pár měsíců poté, co nám opravili cestu, už v ní byly vidět vytlačené koleje,“ popisuje Dorazil. Stejně jako většina dalších starostů i on se domnívá, že ideálním řešením by bylo zpoplatnění silnic druhé a třetí třídy.

„Systém je špatně nastavený. Správně by měly kamiony jezdit přes Lýsky do Přerova, ale protože všichni šetří a nechtějí platit mýtné, hledají objízdné trasy jinudy. Mýtné brány sice přinášejí do státní kasy peníze, je však otázkou, zda opravy poničených vedlejších cest nestojí více,“ přemítá Dorazil.

„Když budou zpoplatněny všechny silnice, budou kamiony jezdit tam, kde mají. Je to jediné možné řešení,“ míní také Jiří Řezníček z Tučína.

Část řidičů kamionů jezdí i skrz zakázanou trasu

Paradoxně ani na trase, kde začal v červnu platit zákaz pro vozidla nad 12 tun, si lidé úplně neoddychli. Ne všichni řidiči totiž berou omezení v potaz.

„Hned ze začátku se často stávalo, že šoféři na zákaz nedbali. Byly na to stížnosti od místních, upozorňovali, že se tak děje zejména v noci,“ říká prosenický starosta Otakar Dokoupil.

Sám byl svědkem, jak některé kamiony navzdory zákazové značce odbočily na Kozlovice a Grygov.

„Projely i zákazovou značkou u grygovského mostu, mám to dokonce vyfocené. Chyba je asi v tom, že v době, kdy začalo omezení platit, si to policisté neohlídali,“ míní Dokoupil.

,