Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Olomouc se chce zbavit kamionů, dopravní policie je ale proti

  • 4
Kdo se těšil na Olomouc osvobozenou od kamionů, má smůlu. Radnice je plánovala v září vytěsnit z vnitřní části města na obchvat. Navést je tam mělo přes sto nových dopravních značek. Ambiciózní nápad se ale odsouvá, nejméně do jara. Proti je totiž dopravní policie.

Nákladní auta s výjimkou zásobování by nemohla nikam jinam než na zpoplatněný obchvat. Vše mělo zařídit 123 nových dopravních značek a také zhruba půl milionu korun, jež měl systém změn stát. Problém se ovšem objevil u otázky, kdy toto všechno začne platit.

Náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec (TOP 09) na jaře při představování plánu zmínil letošní září. Optimistický termín ovšem platil jen pod podmínkou, že proti vizi nikdo nebude mít žádné námitky.

Podmínkou policie je návrat kamionů do Foerstrovy

Kritici se však našli. Jakubec na konci května uvedl, že by se proti změnám po představení na úřední desce mohli odvolat například autodopravci. Osazení značek by se tím mohlo posunout případně až na prosinec.

Olomoucký magistrát chce v budoucnu pro projíždějící nákladní dopravu zcela uzavřít vnitřní část města, těžké kamiony pak nebudou moci i do některých okrajových čtvrtí či Foerstrovy ulice.

Ani tento termín však už neplatí. Plán se na úřední desku od letošního jara ani nedostal. Podle Jakubce ho nyní doslova blokuje dopravní policie. „Už od začátku nesouhlasila. Zaznělo od nich, že by to schválili jen pod podmínkou, že znovu pustíme nákladní dopravu do Foerstrovy ulice,“ líčí Jakubec.

Jde o frekventovanou část vnitřního obchvatu Olomouce. Řidiči kamionů se bez ní musí obejít zhruba sedm let. Vedení města na tom ale nechce nic měnit. Vyzdvihuje, že v okolí nákladních aut výrazně ubylo.

„Představa, že bychom tento režim opět změnili, je zcela nepřijatelná,“ podotkl v květnu olomoucký primátor Antonín Staněk z ČSSD.

Návrh vyhnat kamiony přitom olomoučtí radní schválili už koncem května. Rozsáhlý systém úprav rozdělil Olomouc na dvě různě přísné zóny. První striktně zakazuje vjezd nákladním autům vážícím přes šest tun.

„Zahrnuje celou městskou památkovou rezervaci a navíc i vilovou čtvrť, ohraničenou ulicemi Krapkova a třída Svobody po křižovatku třídy 17. listopadu, třídy Kosmonautů a ulice Wittgensteinovy,“ popsala již dříve mluvčí radnice Radka Štědrá.

Další tři části Olomouce pak spadají do druhé zóny, jež se týká vozů nad 12 tun. Na západě jde o kus města ohraničený třídou Míru, ulicemi Hněvotínská, Okružní, Keltská a okolím Neředínské.

Na severu Olomouce pak řidiči těžších kamionů budou muset zapomenout na místa vymezená Mlýnským potokem, Ladovou, Tomkovou a Erenburgovou ulicí. Spadá sem i ulice Na Trati, Svatoplukova a okolí.

Zákaz pro auta nad dvanáct tun se měl už letos na podzim objevit také v oblasti vymezené ulicí Lazecká, korytem Mlýnského potoka a směrem k řece Moravě ulicemi Václava III. a Hermannova.

Pro budoucí uspořádání olomoucké dopravy je důležitá role, kterou tu dopravní policie hraje. V současnosti má pouze poradní, doporučující hlas, o osudu celého plánu proto nakonec její výhrady rozhodovat nebudou.

Změny nebudou dříve než v první polovině roku

Náměstek Jakubec však na adresu policistů kritikou nešetří. „Alibismus dopravní policie a způsob, jakým v Olomouci jedná, se mi opravdu hodně nelíbí,“ říká.

Jaké konkrétní výhrady policie k plánu magistrátu má, tiskový mluvčí Josef Bednařík neupřesňuje. Bez odpovědi nechal také písemně zaslanou otázku, za jakých podmínek je dopravní policie ochotna ho podpořit.

„V současné době je celá věc v jednání, všechny subjekty se snaží o konstruktivní řešení celého opatření. Policie v jakémkoliv případě musí vždy postupovat dle platných zákonů,“ reagoval Bednařík.

S tím, že by kamiony musely mimo město už v září, proto Jakubec vůbec nepočítá. Velmi nepravděpodobný je také dříve uváděný letošní prosinec. „Bezpochyby to nebude dříve než v první polovině příštího roku,“ odhaduje náměstek.