Tři vesnice na Přerovsku paradoxně potěšila uzavírka, na tři měsíce je totiž ochrání před stovkami kamionů, které se přes ně denně vyhýbají mýtu. Ilustrační snímek

Tři vesnice na Přerovsku paradoxně potěšila uzavírka, na tři měsíce je totiž ochrání před stovkami kamionů, které se přes ně denně vyhýbají mýtu. Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Tři vesnice potěšila uzavírka, ochrání je před stovkami kamionů

  • 3
Uzavírky většinou lidé nesou s nelibostí, obyvatelům tří obcí na Přerovsku však přinese úlevu. A to od kamionů, které brázdí vesnické cesty, aby se vyhnuly mýtným branám. Obce prosazují stálý zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun, zatím však neúspěšně. Jeho funkci teď na tři měsíce aspoň zčásti plní oprava silnice.

Tučínu, Želatovicím a Pavlovicím u Přerova uleví uzavírka kvůli opravám silnice v nedalekých Dřevohosticích.

„Díky uzavírce v Dřevohosticích se teď u Želatovic objevily značky zákazu vjezdu vozidel nad 12 tun, ale je to bohužel jen dočasné opatření,“ popsal starosta Tučína Jiří Řezníček.

Omezení platí od začátku června, zatím dle něj kýžené výsledky nese jen zčásti.

„Řidiči kamionů značení nerespektují, stále tudy jezdí,“ podotkl Řezníček.

Dle starosty Želatovic Zdeňka Dorazila se má situace zlepšit. „Chyba je v tom, že šoféři nedostanou včas vědět, že našim směrem nemohou jet. Problém vznikl tím, že dodavatelská firma, která měla značení zajistit, odstoupila a dostatečně neinformovala společnost, která ji zastoupila. Značení je tedy špatně udělané. Před pár dny jsme měli jednání na dopravním inspektorátu, který co nejdříve zajistí nápravu,“ informoval Dorazil.

Nyní by tak podle něj bylo nespravedlivé řidiče kamionů trestat za to, že obcemi projíždějí.

„Není jejich chyba, že nebyli včas upozorněni, kudy nemohou jezdit. Poté, co budou značky v pořádku, by však policie měla dohlédnout na to, aby řidiči zákaz dodržovali,“ doplnil želatovický starosta.

Jedny vesnice kamiony vyhnaly, jiné na to doplatily

Problém s vysokým počtem projíždějících kamionů v dotčených obcích nastal ve chvíli, kdy začal platit zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun od Prosenic na Kozlovice. Zatímco v Prosenicích a Kozlovicích se lidem ulevilo, kamiony místo toho, aby se vrátily na silnice vyšších tříd, si našly novou zkratku.

„Potíže jsme tu měli vždycky. Ale namíchlo nás, když si Přerov a Kozlovice vymohly zákaz průjezdu těžkých kamionů. Většina z nich pak začala jezdit po trase Želatovice, Tučín, Pavlovice. Prakticky tak přehodily problém na jiné obce,“ popsal loni v létě starosta Tučína Řezníček.

Jeho obcí tak denně projede okolo dvou až tří stovek kamionů. „Přitom se jedná o silnice, které na takovou zátěž nejsou stavěné. Nemají vhodné podloží ani šířku, dva kamiony se tu prakticky nemají jak vyhnout,“ vysvětlil Řezníček.

Obce se tak pokusily prosadit stejný zákaz vjezdu kamionů jako v Kozlovicích a Prosenicích. Narazily však u příslušných úřadů v Přerově a Lipníku nad Bečvou. V Přerově vydal magistrát původně záporné vyjádření zejména proto, že se bál, že by kamiony zatížily po zákazu ulice města. Obce se odvolaly a čekají na nové rozhodnutí.

„Zatím jsme od Přerova dostali písemné vyjádření, že musí nejprve vyhodnotit dopady, jaké by městu zákaz průjezdu kamionů našimi obcemi přinesl,“ uvedl Řezníček.

To potvrdila i mluvčí magistrátu Lenka Chalupová. „Celá věc se teprve bude projednávat, zatím vyhodnocujeme, co by zákaz pro Přerov znamenal,“ sdělila.

Kraj se za trojici vesnic postavil a nabídl jim pomoc

Pomocnou ruku zatím obce našly u Olomouckého kraje. „Správa silnic Olomouckého kraje, která je účastníkem předmětných správních řízení, dala obcím doporučující stanovisko a souhlasila s omezením dopravy nad 12 tun přes uvedené obce,“ informovala mluvčí krajského úřadu Kamila Navrátilová.

Připomněla také, že kraj obcím poskytl poradenství, jak postupovat. „Žádosti obce podaly na Městský úřad Lipník nad Bečvou a magistrát Přerova, kteří jsou příslušnými správními orgány. Řízení v současné době probíhají. Krajský úřad je odvolacím orgánem,“ sdělila mluvčí.

„Je jasné, že v Přerově a Lipníku vědí, že v případě zákazu by vozidla jezdila přes jejich města. Ale to není náš problém, základem všeho je, že by tento druh dopravy neměl jezdit po silnicích třetí třídy, které máme u nás, ale po první a druhé třídě, které jsou k tomu určeny,“ okomentoval před časem pavlovický starosta Vlastimil Bia.

Obce doufají, že se jim dlouhodobý zákaz podaří prosadit. „Pokud nevyjde, uvažujeme o dalších variantách, například že se obrátíme přímo na ministerstvo dopravy nebo na veřejného ochránce práv,“ nastínil další postup Řezníček.