„Tři znalci potvrdili, že je to jedno z vrcholných děl Mánesa. Bohužel si nejsme stoprocentně jisti, kdo na obraze je. U většiny děl to víme, existují akorát dvě výjimky. První je Mánesovo nejvýznamnější dílo Josefína v Národní galerii, občas přezdívané česká Mona Lisa, druhou výjimkou je tento dvojportrét,“ řekl kastelán zámku Martin Váňa.
Olejomalba spadá do poloviny 50. let 19. století, zmínku o šlechtičnách, z nichž jedna pózuje s malířským náčiním a druhá sleduje její tvorbu, lze najít u Havlíčkova Brodu, kde sídlila vedlejší linie majitelů zámku.
Obraz poté získal továrník z Prahy, který ho daroval své milence. Odtud se olej dostal k současnému majiteli.
Kastelán Váňa se domnívá, že na obraze by mohly být dcery hraběte O'Hegertyho.
„Podle zpráv v literatuře Mánes k jedné z dcer při návštěvě zámku v Čechách pod Kosířem zahořel intenzivní láskou, která však vzhledem ke společenské nerovnosti nemohla být naplněna,“ sdělil.
Dosud neznámý obraz |
Podle něj navíc existuje určitá podoba dívky vzadu s ženou na Mánesově portrétu Josefína.
„Je to jen můj osobní dojem, potvrdit to musí odborníci,“ upozornil vzápětí.
Dvojportrét je nyní v rukou restaurátorů a na zámku, na kterém Mánes rád pobýval, se objeví v květnu. Celý objekt včetně unikátní zahrady je po rozsáhlé rekonstrukci.
„Majitel obrazu se dozvěděl o znovuotevření Mánesovy výstavy a rozhodl se obraz zapůjčit,“ dodal Váňa.