Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zavření podjezdu bolestně připomíná chybějící východní obchvat Olomouce

  4:53aktualizováno  4:53
Právě před týdnem začal v Olomouci velký test nervů. Na jedné z klíčových tepen, výpadovce na Šternberk, je totiž kvůli opravám uzavřen podjezd. Zácpy, které se tu místy tvoří, znovu připomněly řidičům i obyvatelům čtvrtí Chválkovice, Pavlovičky a Hodolany, jak moc městu chybí východní obchvat.

Uzavření klíčového železničního podjezdu připomnělo řidičům v kolonách i obyvatelům východní části Olomouce jak moc chybí obchvat, takzvaná východní tangenta. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Ve frekventované ulici U podjezdu, takzvaném pavlovickém podjezdu, platí úplná uzavírka. Správa železniční dopravní cesty tady totiž opravuje železniční nadjezd. Stavbou, která souvisí s komplexní rekonstrukcí železniční stanice na hlavním nádraží, projedou pouze autobusy městské hromadné dopravy.

K této opravě se ovšem navíc přidaly další práce, a to na ulici Pavlovické. Kvůli výstavbě nového nákupního parku tady dělníci musejí posunout tramvajovou zastávku, postavit přechod pro chodce se středovým ostrůvkem a vybudovat také nový odbočovací pruh. Uzavírka zde potrvá do 22. června. Uzavírky komplikují přitom život nejen řidičům, ale také obyvatelům Chválkovic a lidem, kteří tady podnikají.

„Občas se tu doprava úplně zastaví. Naši technici mají kvůli uzavírkám problémy dostat se včas na zakázky,“ řekla například Pavlína Kirstová, která na Chválkovické pracuje v servisu vestavných spotřebičů.

I když na mapě to na první pohled vypadá, že uzavírka pavlovického podjezdu odřízla Chválkovice od centra města a ulevila této čtvrti od léta trvající dopravní zátěže, není tomu tak.

„Klid tu paradoxně ani teď nemáme. Od Šternberka projedou auta celými Chválkovicemi až po pavlovický podjezd. Místní, kteří se potřebují dostat z města do Bohuňovic nebo Dolan, využívají objížďku přes Bělidla a pak se stejně napojí na Chválkovickou,“ popsal předseda komise městské části Chválkovice Bohumil Šíp.

Obchvat by ulevil lidem z několika čtvrtí. Stále však není

Co se týče dopravy, jsou Chválkovice asi nejvíce zkoušenou čtvrtí Olomouce. Za běžných podmínek tudy projedou až dvě desítky tisíc aut denně a odborníci už před několika lety varovali, že zhruba do roku 2020 se tu provoz úplně zastaví. Jediné, co tuto městskou část zbaví nadměrného hluku, je východní tangenta.

Kudy jet

Kvůli uzavření klíčového železničního podjezdu na výpadovce na Šternberk čeká...

Kvůli uzavření podjezdu čeká řidiče dlouhá objížďka. (pro zvětšení mapky klikněte).

Příjezd do města je možný po ulici Pavlovická a dále ulicí Dr. Milady Horákové nebo na Hodolanskou křižovatku.

Výjezd z města směřuje přes ulici Lazeckou na Chomoutov nebo přes Hodolanskou křižovatku na Bystrovany, Droždín a Samotišky.

Řidiči mohou projet také přes Hodolany a Bělidla okolo tiskárny MAFRA po ulici J. V. Pavelky, Libušina, U Panelárny a na semafor v křižovatce U Pily.

(zdroj: Krajské ředitelství Policie ČR)

Silnice první třídy je evergreenem už mnoha státních reprezentací i radničních koalic. Tlačit na její výstavbu chce i současné vedení Olomouce - východní obchvat se dostal mezi priority v programovém prohlášení městské rady.

„Problém východní tangenty tkví v tom, že nebude financována z prostředků města Olomouce, ale státního rozpočtu. Všichni se snažíme vyvinout maximální politický tlak, aby tato komunikace byla zařazena mezi priority Ředitelství silnic a dálnic a aby byla postavena do roku 2020,“ prohlásil investiční náměstek primátora Martin Major.

Sedm a půl kilometru dlouhá východní část obchvatu Olomouce uleví nejen obyvatelům Chválkovic, ale také lidem ve čtvrtích Pavlovičky a Týneček. Tangenta bude začínat u Olympie, mine Holici, povede kolem Hodolan a za Týnečkem se napojí na silnici na Šternberk.

Cestu ke stavbě naposledy zkomplikoval někdejší ministr dopravy Vít Bárta. Silnice, na kterou už Ředitelství silnic a dálnic připravovalo projekt, se v roce 2011 nedostala do jeho takzvané superstrategie - tedy na seznam staveb, které mají prioritu. Kvůli tomuto dokumentu přestal stát kolem tangenty cokoliv podnikat.

Příprava podobných staveb trvá průměrně dvanáct let

Nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že na nové přípravě stavby pracuje už od loňska. Spolu s východní tangentou připravuje také stavbu silnice I/46 Týneček-Šternberk.

„Jakmile jsme loni dostali pokyn k obnovení přípravy stavby, ihned jsme zadali první krok - zpracování záměru projektu včetně ekonomického vyhodnocení. Záměr byl dokončen v březnu letošního roku a poté byl předložen na Státní fond dopravní infrastruktury k oponentuře. Následně bude předložen centrální komisi Ministerstva dopravy ČR ke schválení,“ popsala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Ekonomické hodnocení obou staveb vyšlo kladně, proto může ŘSD pokračovat v přípravách.

„Aktuálně jsou dokončeny veřejné soutěže na geodetické zaměření stavby, předběžný geologický průzkum a posouzení vlivu stavby na životní prostředí, takzvanou EIA,“ doplnila Ledvinová. Jak mluvčí však sama upozornila, příprava stavby je na samém začátku.

„Průměrná délka přípravy a realizace obdobných liniových staveb u nás je dvanáct roků. Protože se ale jedná o komunikaci, kterou zařadilo ministerstvo dopravy mezi priority, budeme vyvíjet maximální úsilí o zkrácení této lhůty,“ poznamenala.

ŘSD: Město si za oddálení stavby může částečně samo

Podle ŘSD oddálilo výstavbu východní tangenty i samo město, a to když před deseti lety změnilo územní plán a tím i trasu obchvatu. Původně měla tangenta vést přes Holici a Hodolany, ale proti se postavili zdejší obyvatelé. Město si nakonec prosadilo vzdálenější variantu, která povede poblíž obce Bystrovany.

„Příprava, která byla do té doby realizována a stála nemálo finančních prostředků a úsilí, byla zmařena. To byl jeden z důvodů, proč v dalších letech vypadla východní tangenta ze seznamu priorit ministerstva dopravy,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Obyvatelé Chválkovic nadšením neplýtvají. Všechny nové sliby berou raději s rezervou.

„Priority se neustále mění a myslím, že i dnes jsou jinde než tady u nás. Místní lidé už si pomalu zvykají, že žijí u frekventované silnice, která je v době špiček velmi obtížně sjízdná,“ tvrdí předseda komise této městské části Bohumil Šíp.




Nejčtenější

Pět kol, pět otazníků. Jaké zápletky ještě nabízí fotbalová liga?

Plzeňský útočník Michael Krmenčík lituje spálené šance v utkání proti Mladé...

A jde se do finále! Už jen pět kol zbývá odehrát ve fotbalové lize, za měsíc a dva dny bude jasno o všem důležitém....

Olomouc - Ostrava 1:0, dva vyloučení, souboj nováčků rozhodl Plšek

Momentka ze zápasu Sigmy Olomouc a Baníku Ostrava.

V bitvě nováčků ve fotbalové lize triumfovala Olomouc, v utkání 25. kola porazila ostravský Baník krásným gólem Plška...



StoletíDNES: Obnovený olomoucký orloj podle sovětského vzoru

Poznáte místo?

Letos prožíváme mimořádné výročí - sto let od vzniku samostatného československého státu. V rámci projektu...

To by Havel nevymyslel. Tečkou za „inzultací sudího“ bylo absurdní divadlo

Rostislav Dragoun (vlevo) z Opavy rozehrává akci kolem Marka Sehnala z...

Nezvykle - dvěma trestnými hody Filipa Zbránka a jedním Luďka Jurečky - začal duel Opavy a Olomoucka ve čtvrtfinále...

Archeologové dostali na průzkum trasy posledního úseku D1 dalšího půl roku

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

Téměř šest měsíců navíc dostali archeologové na výzkum v trase budoucího posledního úseku dálnice D1 z...

Další z rubriky

Výstava Flora slaví šedesátiny, v zahradách září tisíce pestrých květů

Na olomouckém výstavišti začala ve čtvrtek jarní etapa mezinárodní výstavy...

Stěna na květinové vzkazy, levitující kytice či holandská zahrada s deseti tisíci tulipány a narcisy. Olomouc ožila...

VIDEO: Ledová krychle zve v Olomouci na Floru i filmový festival AFO

Příprava velké ledové krychle, která na olomouckém Horním náměstí od úterního...

Neobvyklý pohled se od úterního dopoledne naskýtá obyvatelům a návštěvníkům Olomouce na tamním Horním náměstí....

Opilý řidič vjel z křižovatky do zahrady. Pak útočil na policisty

Silně opilý řidič nezvládl průjezd křižovatkou a najel do zahrady, kde mimo...

Divokou noc sám sobě připravil muž, který na Přerovsku usedl za volant, přestože byl silně opilý. Při jízdě havaroval a...

Advantage Consulting, s.r.o.
BACKEND DEVELOPER

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 40 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz