Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na nejsevernější trať v Olomouckém kraji se možná vrátí vlaky, cestující ne

  4:22aktualizováno  10:21
Deset let tudy neprojel žádný vlak a koleje zarůstají zelení. Místo chystané likvidace se však možná na železnici mezi Velkou Kraší a Vidnavou v nejsevernějším cípu Jesenicka brzy vlakové soupravy vrátí. Ovšem pouze nákladní bez cestujících.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Přestože ministerstvo dopravy už loni zahájilo správní řízení o zrušení dlouhodobě nevyužívané železnice, plány na její likvidaci prozatím padly. Nečekaně se totiž objevil zájemce, který ji chce alespoň částečně využívat. 

Zlínská firma Basic Capital chce v oblasti obnovit těžbu kaolinu a po trati dopravovat materiál mezi místem těžby a úpravnou v areálu bývalé šamotárny ve Vidnavě. 

Správa železnic (SŽ) se proto nyní nejdříve trať pokusí znovu prodat. Nedá se ale předpokládat, že ji někdo koupí, protože všechny pokusy o prodej, byť za „symbolických“ pár set tisíc korun, skončily v minulosti neúspěšně.

Pokud se prodej znovu nezdaří, je Správa železnic připravena trať uvést do provozuschopného stavu sama.

„Dráha bude znovu nabídnuta k prodeji v souladu s usnesením vlády. V případě, že o koupi tratě nebude mít nikdo zájem a bude se oživovat těžba kaolinu, trať s největší pravděpodobností zůstane v režimu standardní regionální dráhy,“ potvrdila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Správa železnic už obdržela doklady o průzkumech v souvislosti s podnikatelským záměrem těžby kaolinu, který je spojený s potřebou kolejové dopravy na této trati. 

Podle Friebové trať nevyžaduje ani po deseti letech od zastavení provozu žádné větší investice. „Stavebnětechnický stav trati je dobrý, a proto nepředpokládáme zásadnější opravy dráhy,“ doplnila.

Osobní vlaky nevyjedou, nikdo by je nezaplatil

Zástupce Basic Capital Jan Berger potvrdil, že firma plánuje trať využívat pro přepravu suroviny. „Pro nás je dobré, že trať zůstane zachována. Určitě ji budeme využívat pro dopravu. O koupi trati však neuvažujeme,“ sdělil. 

Firma však musí vybudovat vlečku v bývalé šamotárně ve Vidnavě, kde chce vytěženou surovinu upravovat. Vlečka totiž byla po ukončení provozu šamotárny zničena. Pokud se firmě podaří získat všechna potřebná povolení, chtěla by začít těžit kaolin koncem příštího roku.

Otázka však je, zda se k těžařům přidá i další zájemce o dopravu. Zatím tomu nic nenasvědčuje.

Olomoucký kraj objednávku osobní dopravy po tamní železnici neplánuje, protože zde platí linkové autobusy, a zdejší obce na krytí ztrát z vlakové dopravy nemají.

Vidnava, která proti zrušení trati v minulosti nejvíc protestovala, stále chce, aby zde byl provoz obnoven. „Nepočítáme s tím, že by to byl plnohodnotný provoz, ale kdyby to bylo alespoň několik linek týdně nebo aspoň o víkendu, bude dobře. Otázka ale je, kdo by to zaplatil,“ říká starosta Vidnavy Rostislav Kačora.

Naopak druhá koncová obec na trati Velká Kraš nevidí osobní dopravu reálně. „Lidé dlouhodobě jezdili vlakem minimálně a neumím si představit, že by se na železnici vrátili. Autobus je komfortnější a rychlejší a má více zastávek,“ sdělila místostarostka Šárka Zapletalová. 

Podle ní by bylo složité dostat se vlakem v rozumném čase například do sídla okresu Jeseníku. „Kvůli přestupům a nenavazujícím spojům to dříve trvalo i přes hodinu, a přitom vzdálenost není ani třicet kilometrů. Nemyslím, že by se podařilo dopravu zde pro cestující nějak zatraktivnit,“ přemítá.

Regionální trať je dlouhá necelých pět kilometrů

České dráhy jsou přitom připraveny osobní dopravu obnovit. Záleží však na tom, zda ji vůbec bude někdo chtít. Osobní dopravu na trati stejně jako na jiných regionálních tratích v Olomouckém kraji platí Olomoucký kraj, který ale objednávku kvůli nedostatku cestujících v roce 2010 zrušil a od té doby vlaky mezi Velkou Kraší a Vidnavou nejezdí. 

„V případě, že objednatel projeví zájem o obnovení železniční dopravy v tomto úseku, pak se jako jeden z dopravců rádi budeme ucházet o provozování této linky,“ sdělila regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou je dlouhá necelých pět kilometrů. Byla postavena v roce 1897 a později byla prodloužena až do polské Nysy. Po druhé světové válce část trati v Polsku zanikla a zůstal úsek Velká Kraš – Vidnava.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Lidé nám lesy drancují, přemýšlejme o houbařských lístcích, vyzývá podnikatel

20. dubna 2024

Premium Na Slovensku je největším soukromým vlastníkem lesů, v Česku se Richard Benýšek soustředí hlavně na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Vědci vyvinuli lepší jehly pro novou léčbu, která pomáhá i při poškození míchy

26. dubna 2024  12:14

Vědci z olomoucké Univerzity Palackého vyvinuli novou generaci jehel, které jsou určené pro nyní...

Developer chce u Přerova stavět haly za tři miliardy, pracovat tu má 2 500 lidí

26. dubna 2024  10:22

Obří zóna pro byznys má přibýt v blízké budoucnosti na okraji Přerova. Půjde o více než 110 tisíc...

Vědci nasadili do války s komáry drony a senzory, kalamity budou hlásit předem

26. dubna 2024  5:40

Vědci a obce v Litovelském Pomoraví využívají nejmodernější techniku, která má zamezit komářím...

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...