Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trať kdysi přinášela do hor prosperitu, kvůli elektrifikaci jí hrozí zánik

  11:53aktualizováno  11:53
Nad železnicí z Petrova do Sobotína na Šumpersku visí otazník. Po dokončení probíhající elektrifikace páteřní trati Šumperk-Kouty totiž možná vlaky do Sobotína úplně přestanou jezdit. Zhruba dvoukilometrový úsek byl přitom kdysi pro region mimořádně důležitý.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Z dnešního pohledu „minitrať“ byla po položení kolejí ze Zábřehu do Sobotína v roce 1871 mimořádně důležitá. Končila totiž u sobotínských železáren patřících slavné podnikatelské dvojici bratří Kleinů. Celou trať ze Zábřeha do Sobotína potřebovali jak pro zásobování surovinami, tak pro transport výrobků do vnitrozemí.

Dnes je ale úsek Petrov-Sobotín jen nevýznamnou přípojkou. Její důležitost navíc ještě klesne po elektrifikaci trati Šumperk - Kouty nad Desnou, ke které zajišťuje přípoj pro cestující ze Sobotína. Elektrifikace bude dokončena v polovině příštího roku a poté dojde na „petrovské“ přípojce k výraznému omezení železniční dopravy a do budoucna není vyloučeno ani její úplné zrušení.

Trať po povodních zachránily obce

Trať ze Zábřeha do Sobotína byla postavena počátkem osmdesátých let 19. století na popud bratří Kleinů, kteří v Sobotíně vybudovali velké železárny. Dnes je z ní důležitá trať Zábřeh-Šumperk a úsek Šumperk-Petrov. Odbočka z Petrova na Sobotín ale později ztratila na významu a zásadnější se stalo pokračování trati z Petrova do Koutů, především kvůli rozvoji turistiky v Jeseníkách.

Až do povodní v červenci roku 1997 zde zajišťovaly provoz České dráhy. Záplavy ale tehdy poničily nejen trať mezi Šumperkem a Kouty, ale také odbočku do Sobotína. Dráhy trať odepsaly jako neperspektivní, obce podél trati se s tím však odmítly smířit a založily Svazek obcí údolí Desné. Zdevastovanou trať získaly do svého majetku a poté se jim podařilo i díky dotacím trať obnovit.

„Vlaky mezi Petrovem a Sobotínem budou po dokončení elektrifikace trati Šumperk-Kouty jezdit na rozdíl od současnosti pouze o víkendech a o prázdninách. Mimo tyto dny budou nahrazeny autobusovou dopravou, protože vlaková doprava by tam byla neekonomická. Lidé tak nemusí mít obavy ze zhoršení dopravní obslužnosti,“ uvedl šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Svazku patří jak trať Šumperk-Kouty, tak odbočka z Petrova na Sobotín. Ten rozhodl, že přímé vlaky ze Sobotína do Šumperka už nebudou vůbec jezdit. Podle Žerníčka by to bylo příliš nákladné a navíc technicky velmi obtížné.

„Na trati Šumperk-Kouty, která je nyní páteřní, se po elektrifikaci zvýší frekvence spojů. Lidé tak budou muset v Petrově ve směru na Sobotín nebo ze Sobotína přestupovat vždy,“ vysvětlil.

Svazek ve spolupráci s krajským koordinátorem dopravy chce zatím vlaky mezi Petrovem a Sobotínem zachovat, byť ve velmi redukované formě.

„Nedá se říct, že by byly tyto vlaky o víkendech nebo prázdninách více vytížené. Zatím jsme se ale dohodli na tomto kompromisním řešení. Dál uvidíme. Pokud by ale i víkendové a prázdninové vlakové spoje Petrov-Sobotín měly být do budoucna příliš ztrátové, může trať skončit úplně,“ nevyloučil Žerníček.




Nejčtenější

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...



Třeba má oběť nebude zbytečná, říká chartista Hradílek držící hladovku

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek drží už třináctý den protestní hladovku. Chce tak podle svých slov...

Stovky kilometrů silnic bude místo krajských cestářů udržovat Eurovia

Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy...

Zimní údržbu frekventovaných silnic první třídy v Olomouckém kraji letos poprvé zajistí soukromý sektor. Konsorcium tří...

Řidič kamionu na přejezdu prorazil závory, srážce zabránil i strojvůdce

Kamion uvěznily na přejezdu v Bludově závory. Srážce s přijíždějícím vlakem...

Na nepozornost v úterý málem doplatil řidič kamionu, který na Šumpersku vjel na železniční přejezd navzdory blikajícím...

Další z rubriky

Turistika živí místní jen na české straně Jeseníků, ta polská skomírá

(Ilustrační snímek)

Pro českou stranu Jeseníků je turistika poměrně významným zdrojem příjmů, za polskými hranicemi to ale neplatí. Vyplývá...

Volební úspěch láká k Pirátům i SPD nové členy, i kvůli komunálním volbám

(Ilustrační snímek)

Po říjnových volbách do Sněmovny jdou nebývale na odbyt stranické přihlášky úspěšných Pirátů i hnutí Svoboda a přímá...

Olomouc získala pozemky pro nový kus tramvajové tratě, ukázala jeho podobu

Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Rooseveltova a Zikova po dokončení výstavby...

Po dvou letech jednání získala olomoucká radnice konečně všechny pozemky potřebné pro vybudování druhé etapy tramvajové...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.