Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stovky kilometrů silnic bude místo krajských cestářů udržovat Eurovia

  4:55aktualizováno  4:55
Zimní údržbu frekventovaných silnic první třídy v Olomouckém kraji letos poprvé zajistí soukromý sektor. Konsorcium tří firem pod vedením společnosti Eurovia CS přetlačilo ve výběrovém řízení krajskou správu silnic.

Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy Eurovia CS v Přerově, odkud bude firma zajišťovat sjízdnost silnic v jižní a jihovýchodní části Olomouckého kraje. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Sdružení firem Eurovia CS, AVE CZ a Stavby, opravy a údržba silnic se bude o nejdůležitější trasy v regionu starat příštích osm let. Bude na to mít i své řidiče a dispečery.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si na údržbu silnic I. tříd vybralo soukromé firmy. V případě jakýchkoli problémů s těmito vozovkami se proto motoristé musí obracet na Eurovii, nikoli na Správu silnic Olomouckého kraje (SSOK). Vozovky druhých a třetích tříd bude mít stále na starosti krajská správa,“ uvedl vedoucí oddělení silničního hospodářství krajského úřadu František Pěruška. Cesty nižších tříd patří Olomouckému kraji.

ŘSD uvedlo, že sdružení firem pod názvem Společnost sdružení Olomoucká oblast nabídlo nejnižší cenu.

„Soutěž se týkala celoroční údržby zahrnující i úklid sněhu. Nabídková cena vítězného uchazeče byla 482 milionů, zatímco SSOK nabídla přes 506 milionů,“ sdělila mluvčí podniku Nina Ledvinová.

Obce se obávají problémů, hlavně v horách na severu kraje

Starostové některých obcí, přes které vedou silnice první třídy, se obávají, že se sníží kvalita zimní údržby. Obavy mají zvlášť v horských a podhorských oblastech.

Kam volat kvůli silnicím I. třídy

Problémy se zimní sjízdností silnic prvních tříd bude od letoška poprvé řešit dispečink firmy Eurovia CS. Hodí se proto uložit si do telefonu čísla 730 166 442 a 731 602 227.

„Myslím si, že zvlášť tady je potřeba mít zkušenosti, které silničáři SSOK mají. Vědí přesně, kde je jaká překážka, kde nadzvednout pluh, jak si najet. Obávám se, že se to projeví na kvalitě,“ řekl například starosta Bělé pod Pradědem na Jesenicku Miroslav Kružík.

Podobně mluví i starosta Loučné nad Desnou na Šumpersku Jaroslav Sembdner:

„Myslím, že místní znalost je v této oblasti hodně důležitá.“

ŘSD: Kvalitu budeme hlídat, ve smlouvě jsou vysoké sankce

Šéf oblastního ředitelství Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje Martin Smolka obavy ze změny nesdílí.

„Je to strach z neznáma. Mění se jen dodavatel, zimní údržba silnic první třídy tak bude dál zajištěna. Věřím, že soukromý dodavatel bude odvádět stejně kvalitní práci, jako odváděla dlouhé roky SSOK,“ sdělil Smolka. Podle něj je ve smlouvě dobře ošetřené, pokud by zimní údržba nebyla dostatečně kvalitní.

„Ve smlouvě jsou stanoveny vysoké sankce. Budeme bedlivě sledovat, jak bude práci nový dodavatel zvládat. Když se objeví problémy, budeme je hned řešit,“ ubezpečil.

Zástupci nového správce silnic uvedli, že firma je na zimní údržbu plně připravená.

„K dispozici je dostatečný a vyhovující vozový park, síť skladů s dostatečnými zásobami posypového materiálu, dispečinky s nepřetržitým provozem na příjem zpráv. Navíc máme se zimní údržbou komunikací velké zkušenosti. Již několik let tyto služby poskytujeme v Libereckém kraji,“ sdělila mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Pro kalamitní situace má sdružení smluvně zajištěné další potřebné mechanismy, například šípové pluhy nebo sněhové frézy.

Kraji zůstanou nižší třídy a nevyužitá technika

Hejtman Ladislav Okleštěk uvedl, že nechápe, proč stát údržbu silnic první třídy soutěžil.

„Kraj má veškerou potřebnou techniku v dostatečném počtu, aby zvládl čistit všechny silnice, tedy i jedničky.“

Teď ale krajským silničářům na zimu ubude asi 400 kilometrů silnic, což je více než desetina všech cest v regionu. A jedničky silničáři v zimě udržovali jako první, protože jsou pro dopravu v regionu nejdůležitější. „Technika tak nebude dostatečně využita, což je škoda,“ poznamenal Okleštěk.

Navíc není jasné, jak se budou řešit přejezdy vozů SSOK, které pojedou uklízet silnice nižších tříd, na něž se však musí dostat po jedničkách.

„Bylo by nelogické, aby jezdily se zvednutými pluhy nebo vypnutými solničkami. Chtělo by to najít společnou řeč a vyřešit to, aby nevznikaly zbytečné náklady,“ míní hejtman.

O „výpomoci“ silničářů však Eurovia neuvažuje. „Nepočítáme s tím, že by technika silničářů při přesunech po trasách prováděla na silnicích první třídy údržbové práce jako solení či odhrnování sněhu,“ reagovala Štočková.




Nejčtenější

Muž přesvědčil policistu k demonstrativnímu oběšení, pak ho nechal zemřít

Sebevražda (ilustrační foto)

Policista z olomoucké krajské policie, který zemřel na začátku roku 2015, nespáchal dobrovolnou sebevraždu, ale byl...

Historik odkryl nevítaná fakta o masakru. Chtěl jsem najít pravdu, říká

Bývalý ředitel Muzea Komenského v Přerově František Hýbl. Za svou letitou práci...

Hubenější na váze a chudší o iluze kolem některých hrdinů české historie. Ale zároveň bohatší o zadostiučinění svému...



Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Kde sídlili Keltové i páni. Výlet za tajemnými hrady Drahanské vrchoviny

Repešský žleb

Podzimní lesy bez listí jsou ideálním obdobím pro hledání starých zřícenin, ze kterých toho mnoho nezbylo. Doslova...

Osiřelou trať z Jesenicka nikdo nechtěl ani po slevě, brzy bude zadarmo

(ilustrační foto)

Ani na druhý pokus se nepodařilo prodat nevyužívanou železniční trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku. Zájemce...



Další z rubriky

Vedení radnic zřejmě čeká příští rok zemětřesení, napověděly letošní volby

(Ilustrační snímek)

Pokud budou příští rok na podzim výsledky komunálních voleb kopírovat ty letošní sněmovní, čeká většinu radnic velkých...

Olomouc kvůli nákaze pokácí další alej, místo jasanů pak vysází habry

(Ilustrační snímek)

Olomoucká alej, která je od roku 2013 vysázená podél nové větve tramvajové tratě na Švýcarském nábřeží, půjde k zemi....

Řidičku po vážné nehodě záchranáři oživili, později při převozu zemřela

Řidička sjela na Šumpersku do potoka a narazila do mostku, v nemocnici následně...

Tragická nehoda se stala ráno na Šumpersku. Řidička zde vyjela ze silnice, narazila do mostku a utrpěla velmi vážná...



Najdete na iDNES.cz