Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stovky kilometrů silnic bude místo krajských cestářů udržovat Eurovia

  4:55aktualizováno  4:55
Zimní údržbu frekventovaných silnic první třídy v Olomouckém kraji letos poprvé zajistí soukromý sektor. Konsorcium tří firem pod vedením společnosti Eurovia CS přetlačilo ve výběrovém řízení krajskou správu silnic.

Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy Eurovia CS v Přerově, odkud bude firma zajišťovat sjízdnost silnic v jižní a jihovýchodní části Olomouckého kraje. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Sdružení firem Eurovia CS, AVE CZ a Stavby, opravy a údržba silnic se bude o nejdůležitější trasy v regionu starat příštích osm let. Bude na to mít i své řidiče a dispečery.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si na údržbu silnic I. tříd vybralo soukromé firmy. V případě jakýchkoli problémů s těmito vozovkami se proto motoristé musí obracet na Eurovii, nikoli na Správu silnic Olomouckého kraje (SSOK). Vozovky druhých a třetích tříd bude mít stále na starosti krajská správa,“ uvedl vedoucí oddělení silničního hospodářství krajského úřadu František Pěruška. Cesty nižších tříd patří Olomouckému kraji.

ŘSD uvedlo, že sdružení firem pod názvem Společnost sdružení Olomoucká oblast nabídlo nejnižší cenu.

„Soutěž se týkala celoroční údržby zahrnující i úklid sněhu. Nabídková cena vítězného uchazeče byla 482 milionů, zatímco SSOK nabídla přes 506 milionů,“ sdělila mluvčí podniku Nina Ledvinová.

Obce se obávají problémů, hlavně v horách na severu kraje

Starostové některých obcí, přes které vedou silnice první třídy, se obávají, že se sníží kvalita zimní údržby. Obavy mají zvlášť v horských a podhorských oblastech.

Kam volat kvůli silnicím I. třídy

Problémy se zimní sjízdností silnic prvních tříd bude od letoška poprvé řešit dispečink firmy Eurovia CS. Hodí se proto uložit si do telefonu čísla 730 166 442 a 731 602 227.

„Myslím si, že zvlášť tady je potřeba mít zkušenosti, které silničáři SSOK mají. Vědí přesně, kde je jaká překážka, kde nadzvednout pluh, jak si najet. Obávám se, že se to projeví na kvalitě,“ řekl například starosta Bělé pod Pradědem na Jesenicku Miroslav Kružík.

Podobně mluví i starosta Loučné nad Desnou na Šumpersku Jaroslav Sembdner:

„Myslím, že místní znalost je v této oblasti hodně důležitá.“

ŘSD: Kvalitu budeme hlídat, ve smlouvě jsou vysoké sankce

Šéf oblastního ředitelství Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje Martin Smolka obavy ze změny nesdílí.

„Je to strach z neznáma. Mění se jen dodavatel, zimní údržba silnic první třídy tak bude dál zajištěna. Věřím, že soukromý dodavatel bude odvádět stejně kvalitní práci, jako odváděla dlouhé roky SSOK,“ sdělil Smolka. Podle něj je ve smlouvě dobře ošetřené, pokud by zimní údržba nebyla dostatečně kvalitní.

„Ve smlouvě jsou stanoveny vysoké sankce. Budeme bedlivě sledovat, jak bude práci nový dodavatel zvládat. Když se objeví problémy, budeme je hned řešit,“ ubezpečil.

Zástupci nového správce silnic uvedli, že firma je na zimní údržbu plně připravená.

„K dispozici je dostatečný a vyhovující vozový park, síť skladů s dostatečnými zásobami posypového materiálu, dispečinky s nepřetržitým provozem na příjem zpráv. Navíc máme se zimní údržbou komunikací velké zkušenosti. Již několik let tyto služby poskytujeme v Libereckém kraji,“ sdělila mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Pro kalamitní situace má sdružení smluvně zajištěné další potřebné mechanismy, například šípové pluhy nebo sněhové frézy.

Kraji zůstanou nižší třídy a nevyužitá technika

Hejtman Ladislav Okleštěk uvedl, že nechápe, proč stát údržbu silnic první třídy soutěžil.

„Kraj má veškerou potřebnou techniku v dostatečném počtu, aby zvládl čistit všechny silnice, tedy i jedničky.“

Teď ale krajským silničářům na zimu ubude asi 400 kilometrů silnic, což je více než desetina všech cest v regionu. A jedničky silničáři v zimě udržovali jako první, protože jsou pro dopravu v regionu nejdůležitější. „Technika tak nebude dostatečně využita, což je škoda,“ poznamenal Okleštěk.

Navíc není jasné, jak se budou řešit přejezdy vozů SSOK, které pojedou uklízet silnice nižších tříd, na něž se však musí dostat po jedničkách.

„Bylo by nelogické, aby jezdily se zvednutými pluhy nebo vypnutými solničkami. Chtělo by to najít společnou řeč a vyřešit to, aby nevznikaly zbytečné náklady,“ míní hejtman.

O „výpomoci“ silničářů však Eurovia neuvažuje. „Nepočítáme s tím, že by technika silničářů při přesunech po trasách prováděla na silnicích první třídy údržbové práce jako solení či odhrnování sněhu,“ reagovala Štočková.




Nejčtenější

Zázrak v Rychlebských horách. Z ruiny na zboření je skvostná Tančírna

Tančírně hrozilo zřícení. Obec Bernartice ji vrátila zašlou krásu.

Secesní Tančírna v Račím údolí sloužila jako výletní restaurace a místo pro zábavu a tanec, pak pro dětské tábory a...

Poplatek za vodu na výrobu sněhu je absurdní, brání se hrozbě skiareály

Ilustrační foto

Vlekařům, kteří draze vyrábějí technický sníh, se v budoucnu zřejmě ještě zvýší náklady, což ovlivní i ceny skipasů....



Olomouc - Plzeň 0:0, aktivní domácí lídra potrápili a jsou druzí

TŘETÍ PROTI PRVNÍMU. Takové byly pozice Olomouce a Plzně v tabulce před...

Plzeňští fotbalisté teprve podruhé v ligovém ročníku ztratili body, podruhé v utkání neskórovali. V 17. kole remizovali...

Za prohru pro sázky nabízeli až 20 tisíc eur, říká šéf fotbalového klubu

Šéf fotbalového klubu 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál.

V létě 2013 šokoval šéf 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál fotbalovou veřejnost, když podal trestní oznámení, protože měl...

Penalta? Držení už bylo za hranou, myslí si olomoucký Plšek

Olomoucký Jakub Plšek atakuje plzeňského obránce Lukáše Hejdu v ligovém utkání.

Záložník Jakub Plšek nahradil na hrotu olomouckého útoku Jakuba Řezníčka, zimního hosta z Plzně, který proti svému týmu...

Další z rubriky

Muž ze Šumperska nezvládal péči o smečku třinácti psů, dva uhynuli

(Ilustrační snímek)

Podezření na týrání zvířat vyšetřují kriminalisté na Šumpersku, kde muž choval v domě ve špatných podmínkách smečku...

Na D46 shořel kamion vezoucí role papíru, dálnice musela být uzavřena

Na dálnici D46 kvůli technické závadě shořel kamion převážející papírové role....

Dopravní komplikace způsobil ve čtvrtek odpoledne a večer na pomezí Olomouckého a Jihomoravského kraje požár kamionu....

Postavit nový úřad, nebo koupit kontroverzní budovu. Olomouc řeší dilema

Kontroverzní budova Namiro, v níž v podnájmu sídlí část úředníků olomouckého...

Nelehké rozhodnutí čeká v blízké budoucnosti olomoucký magistrát, jehož podstatná část úředníků sídlí v kritizované...

Najdete na iDNES.cz