Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy Eurovia CS v Přerově, odkud bude firma zajišťovat sjízdnost silnic v jižní a jihovýchodní části Olomouckého kraje.

Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy Eurovia CS v Přerově, odkud bude firma zajišťovat sjízdnost silnic v jižní a jihovýchodní části Olomouckého kraje. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Stovky kilometrů silnic bude místo krajských cestářů udržovat Eurovia

  • 18
Zimní údržbu frekventovaných silnic první třídy v Olomouckém kraji letos poprvé zajistí soukromý sektor. Konsorcium tří firem pod vedením společnosti Eurovia CS přetlačilo ve výběrovém řízení krajskou správu silnic.

Sdružení firem Eurovia CS, AVE CZ a Stavby, opravy a údržba silnic se bude o nejdůležitější trasy v regionu starat příštích osm let. Bude na to mít i své řidiče a dispečery.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si na údržbu silnic I. tříd vybralo soukromé firmy. V případě jakýchkoli problémů s těmito vozovkami se proto motoristé musí obracet na Eurovii, nikoli na Správu silnic Olomouckého kraje (SSOK). Vozovky druhých a třetích tříd bude mít stále na starosti krajská správa,“ uvedl vedoucí oddělení silničního hospodářství krajského úřadu František Pěruška. Cesty nižších tříd patří Olomouckému kraji.

ŘSD uvedlo, že sdružení firem pod názvem Společnost sdružení Olomoucká oblast nabídlo nejnižší cenu.

„Soutěž se týkala celoroční údržby zahrnující i úklid sněhu. Nabídková cena vítězného uchazeče byla 482 milionů, zatímco SSOK nabídla přes 506 milionů,“ sdělila mluvčí podniku Nina Ledvinová.

Obce se obávají problémů, hlavně v horách na severu kraje

Starostové některých obcí, přes které vedou silnice první třídy, se obávají, že se sníží kvalita zimní údržby. Obavy mají zvlášť v horských a podhorských oblastech.

Kam volat kvůli silnicím I. třídy

Problémy se zimní sjízdností silnic prvních tříd bude od letoška poprvé řešit dispečink firmy Eurovia CS. Hodí se proto uložit si do telefonu čísla 730 166 442 a 731 602 227.

„Myslím si, že zvlášť tady je potřeba mít zkušenosti, které silničáři SSOK mají. Vědí přesně, kde je jaká překážka, kde nadzvednout pluh, jak si najet. Obávám se, že se to projeví na kvalitě,“ řekl například starosta Bělé pod Pradědem na Jesenicku Miroslav Kružík.

Podobně mluví i starosta Loučné nad Desnou na Šumpersku Jaroslav Sembdner:

„Myslím, že místní znalost je v této oblasti hodně důležitá.“

ŘSD: Kvalitu budeme hlídat, ve smlouvě jsou vysoké sankce

Šéf oblastního ředitelství Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje Martin Smolka obavy ze změny nesdílí.

„Je to strach z neznáma. Mění se jen dodavatel, zimní údržba silnic první třídy tak bude dál zajištěna. Věřím, že soukromý dodavatel bude odvádět stejně kvalitní práci, jako odváděla dlouhé roky SSOK,“ sdělil Smolka. Podle něj je ve smlouvě dobře ošetřené, pokud by zimní údržba nebyla dostatečně kvalitní.

„Ve smlouvě jsou stanoveny vysoké sankce. Budeme bedlivě sledovat, jak bude práci nový dodavatel zvládat. Když se objeví problémy, budeme je hned řešit,“ ubezpečil.

Zástupci nového správce silnic uvedli, že firma je na zimní údržbu plně připravená.

„K dispozici je dostatečný a vyhovující vozový park, síť skladů s dostatečnými zásobami posypového materiálu, dispečinky s nepřetržitým provozem na příjem zpráv. Navíc máme se zimní údržbou komunikací velké zkušenosti. Již několik let tyto služby poskytujeme v Libereckém kraji,“ sdělila mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Pro kalamitní situace má sdružení smluvně zajištěné další potřebné mechanismy, například šípové pluhy nebo sněhové frézy.

Kraji zůstanou nižší třídy a nevyužitá technika

Hejtman Ladislav Okleštěk uvedl, že nechápe, proč stát údržbu silnic první třídy soutěžil.

„Kraj má veškerou potřebnou techniku v dostatečném počtu, aby zvládl čistit všechny silnice, tedy i jedničky.“

Teď ale krajským silničářům na zimu ubude asi 400 kilometrů silnic, což je více než desetina všech cest v regionu. A jedničky silničáři v zimě udržovali jako první, protože jsou pro dopravu v regionu nejdůležitější. „Technika tak nebude dostatečně využita, což je škoda,“ poznamenal Okleštěk.

Navíc není jasné, jak se budou řešit přejezdy vozů SSOK, které pojedou uklízet silnice nižších tříd, na něž se však musí dostat po jedničkách.

„Bylo by nelogické, aby jezdily se zvednutými pluhy nebo vypnutými solničkami. Chtělo by to najít společnou řeč a vyřešit to, aby nevznikaly zbytečné náklady,“ míní hejtman.

O „výpomoci“ silničářů však Eurovia neuvažuje. „Nepočítáme s tím, že by technika silničářů při přesunech po trasách prováděla na silnicích první třídy údržbové práce jako solení či odhrnování sněhu,“ reagovala Štočková.