Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

ZMAŘENÉ DOTACE: Překlep za 16 milionů zvýhodnil v soutěži nejvyšší cenu

  • 13
Seriál MF DNES o zmařených dotacích tentokrát nebude o nesmyslně utracených evropských penězích. Líčí případ, kde mohly dotace dobře posloužit, nebýt banální chyby. Překlep Jeseníky připravil o 16 milionů korun. I po téměř roce je navíc nejasné, zda někdo ponese hmotnou zodpovědnost.

Nikoli nejnižší, ale nejvyšší nabídka vyhrává. Tato „nevinná“ chyba v podkladech veřejné zakázky připravila loni Jeseníky o evropskou dotaci 16 milionů na marketingovou kampaň, která by v horách podpořila tolik potřebný turistický ruch.

Nejčtenější Zmařené dotace

Vedení Sdružení cestovního ruchu Jeseníky má od prvopočátku jasno, že za překlep v zadání tendru může externí firma, jež ho chystala. Jakým způsobem po ní bude žádat náhradu škody, ovšem dodnes neví. Že lidé z Jeseníků kvůli chybě v tendru přijdou o slíbenou dotaci, je přitom jasné už od května.

„Záležitost je nadále v řešení, má ji u sebe náš právní zástupce. Víc k tomu v tuto chvíli nemůžu říct, protože zatím nemáme žádný výstup, žádné rozhodnutí proto nepadlo,“ uvedla šéfka sdružení Andrea Závěšická. Termín, kdy by organizace chtěla celou záležitost uzavřít, podle ní stanoven není.

„To nelze odhadnout, nezáleží to jen na nás,“ uvedla. Prozatím nechtěla zmiňovat ani částku, kterou by sdružení mohlo po externí firmě požadovat.

„Máme právní rozbor, který řeší několik variant,“ podotkla.

Chybující firmě sdružení nezaplatilo, vymáhání škody je nejasné

Předseda správní rady sdružení Jan Závěšický už dříve MF DNES řekl, že organizace zřejmě bude po firmě požadovat výdaje, které sdružení mělo s přípravou projektu. Také jí nezaplatilo za poskytnuté služby.

„Mluvit o škodě v souvislosti s dotací ale nejde, protože na ni není právní nárok, existuje jen možnost ji získat,“ podotkl.

Podle Závěšické krach dotace fungování sdružení neohrozil. „Výpadek jednoho projektu neměl na celkovou propagaci destinace vliv. Jen loni jsme úspěšně ukončili pět projektů a bylo nám díky tomu proplaceno na rozvoj cestovního ruchu pět milionů korun. O tom, že to byly projekty úspěšné, svědčí čísla Českého statistického úřadu, podle kterých návštěvnost regionu významně vzrostla,“ podotkla (více čtěte zde).

Jeseníky přišly o tučnou evropskou dotaci proto, že ji sdružení nestihlo vyčerpat včas. A to kvůli chybě v podkladech tendru, jenž měl vybrat firmu, která regionu udělá marketingovou kampaň. Podle kritérií náleželo více bodů nikoliv nejnižší, nýbrž nejvyšší nabídce. Soutěže přitom sdružení vypsalo dvě, ovšem chyba ohledně ceny „naruby“ se objevila v obou.

V prvním tendru si překlepu nikdo nevšiml a soutěž přesto skončila neslavně, protože sdružení po otevření obálek zjistilo, že zakázku nepopsalo tak, jak bylo potřeba. Obě nabídky, které dorazily, proto byly nepoužitelné. Nezdar druhého pokusu zapříčinilo zmíněné pochybení, proti kterému se ohradil po vyhlášení výsledků jeden z uchazečů.

Zásadní chyby si celkově nevšimly desítky lidí

Překlep v zadávací dokumentaci veřejné zakázky udělala podle vedení sdružení brněnská firma Presley. Společník firmy Jan Kazda pochybení už dříve uznal.

„Ano, v zadávací dokumentaci došlo při psaní k chybě. Nic víc se k tomu asi říct nedá,“ řekl.

Překlep ovšem zdaleka neutekl jen firmě. Jak už dříve uvedl Závěšický, sdružení konzultovalo zadání tendru s pracovníky úřadu regionální rady a centra pro regionální rozvoj.

„Když to tak počítám, té chyby si nevšimlo asi šedesát lidí. Nejsme ale jediní, komu se něco podobného přihodilo. Občas se to prostě při vypisování zakázek stane,“ uvedl.