Na rychlostní silnici R46 se podle plánů ministerstva, které chce ve velkém měnit kategorie silnic, maximální rychlost 130 kilometrů už nikdy nevrátí.

Na rychlostní silnici R46 se podle plánů ministerstva, které chce ve velkém měnit kategorie silnic, maximální rychlost 130 kilometrů už nikdy nevrátí. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Na R46 se zřejmě stotřicítka už nevrátí, jinde se rychlostní limit zvýší

  • 30
Ministerstvo dopravy navrhuje změnit vybrané rychlostní silnice na dálnice. V Olomouckém kraji to bude hned několik úseků. Kromě toho je v plánu i zvýšení maximální rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině na obchvatu Postřelmova. Naopak na rychlostní silnici R46 se někdejší stotřicítka už zřejmě nevrátí.

Zní to jako kouzlo nebo hádanka: K té proměně nebudou potřeba stamiliony na stavbu nových silnic, přesto v kraji přibudou desítky kilometrů dálnic. Podle ministerstvem dopravy nyní vládě předloženého návrhu zvaného "Nové pojetí dálniční sítě", by se už příští rok mohl zvýšit počet kilometrů dálnic v Česku o zhruba tři stovky.

Jak je to možné? Ministerstvo navrhuje administrativně přehlednější systém "třídění" silnic do jednotlivých kategorií. Některé rychlostní silnice by si "polepšily" a staly by se dálnicemi.

Jiné rychlostní silnice by zůstaly ve své kategorii, ale mohlo by se po nich místo 130 jezdit maximálně 110 kilometrů v hodině. K nim by přibyly vybrané úseky dnešních silnic I. třídy. Tam by se povolená rychlost o 20 kilometrů zvýšila z dosavadní devadesátky.

Řada změn je jen kosmetická či formální

Stát na mapě silniční sítě v kraji chce dle daného klíče "přemalovat" hned několik úseků. Většina z navrhovaných změn je ale spíš kosmetická. Například mezi silnicemi, kde by auta mohla jezdit až 110 kilometrů v hodině, je silnice I/35 Olomouc - Křelov. Od sjezdu na Prachárnu, kousek za kruhovou křižovatkou u Globusu, se však touto rychlostí díky doplňkovému značení jezdí už nyní.

"U odbočky ke Křelovu dřív bývala devadesátka, ale už nějakou dobu je tam sto desítka. Ministerstvo nejspíš chce sjednotit značení třídy silnic, aby rychlost platila ze zákona bez nutnosti doplňkového značení," odhadoval vedoucí krajského oddělení silničního hospodářství Ladislav Růžička. A podle mluvčího resortu Martina Nováka je opravdu cílem systém zpřehlednit a dát mu "štábní kulturu".

Nyní totiž v Česku platí poměrně unikátní dělení dálnic na dvě kategorie - dálnice a rychlostní silnice. Platí na nich ale téměř stejná pravidla i maximální rychlost.

Jako třeba rychlostní silnice R35 mezi Olomoucí a Lipníkem i Olomoucí a Mohelnicí. Už dnes se tam jezdí až 130 kilometrů za hodinu. Pokud vláda návrh schválí, měly by tyto cesty "povýšit" mezi dálnice.

Pokud návrh projde v nynější podobě, stane se ze dne na den dálnicí i hlavní tah mezi Přerovem a Zlínem. Kde ale budou moct šoféři oproti dnešku skutečně přidat? Třeba na obchvatu Postřelmova. Tam dnes platí 90 kilometrů v hodině, ale mohlo by se tam začít jezdit 110 jako na rychlostní silnici.

Na R46 už se zřejmě řidiči návratu stotřicítky nedočkaji

"Tento úsek mezi Zábřehem a Postřelmovem jsme navrhovali k zařazení na seznam. Nemá smysl na nové moderní silnici se čtyřmi pruhy nechávat devadesátku," dodal ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka. Ministerstvo ještě bude všechny úseky, kde se má něco změnit, testovat.

Plán potvrzuje i to, že na návrat někdejších 130 kilometrů v hodině na silnicI R46 spojující Olomouc, Prostějov a Vyškov mohou řidiči nejspíš zapomenout. Úsek byl zařazený mezi "degradované". Tedy plánované úseky s maximálně "stodesítkou".

"Rychlostní komunikace, které nevyhovují z hlediska bezpečnosti, přijdou o svůj status a stanou se z nich silnice pro motorová vozidla s doplňkovým omezením na 110 kilometrů v hodině," potvrdil Novák.

To by v současné situaci paradoxně znamenalo zlepšení. Z Olomouce na Vyškov se "stotřicítkou" nejezdí už víc jak rok. Po loňské tragické nehodě, při které u Prostějova zemřelo 6 lidí, tam silničáři rychlost snížili. Dnes tam platí "stovka".